Nyheter

Melby med klar beskjed til kommunene: – Stå fram som arbeidsgivere for lærerne

Kunnskapsminister Guri Melby (V) sier hun tar lærerenes rop om hjelp på alvor. Nå ber hun om godt samarbeid med kommunene for å finne bedre løsninger for koronaslitne lærere.

– De må stå fram tydelig som arbeidsgiver for lærerne nå og vise at de er der. Det er ikke sånn at lærere skal måtte jobbe overtid uten å få betalt for det. Da må man sette inn vikar. At det ikke har skjedd har bidratt til å gjøre mange lærere slitne.

Det sier kunnskapsminister Guri Melby (V), som de siste dagene har fått hard skyts rettet mot seg av både lærere og opposisjonen på Stortinget.

Utslitte lærere

Det var i Dagsavisen tirsdag at leder for Utdanningsforbundet, Steffen Handal, kunne legge fram nye tall som viser hvor mye lærere har jobbet ekstra og hvor få som har fått overtidsbetalt. Handal tegnet et dystert bilde av situasjonen for de ansatte i skolen.

Bakgrunn for saken: Lærerleder slår alarm om skolesituasjonen (+)

– Folk henvender seg og sier at de er fullstendig overarbeidet. De er også engstelige for dårlig smittevern, mangler ressurser og folk til å gjøre jobben. De leter etter lyspunkter.

Handals budskap fikk Ap på Stortinget til å reagere.

Alarmklokkene bør ringe i Kunnskapsdepartementet. Det er uholdbart at en med viten og vilje styrer mot flere sykemeldinger og legger mer press på allerede utslitte lærere. Den eneste medisinen mot korona-utmattelsen i skolen er bedre smittevern, mer penger og flere folk, sa Torstein Tvedt Solberg, utdanningspolitisk talsperson i Ap til Dagsavisen onsdag.

Samarbeid

– Vi har godt samarbeid med alle lærerorganisasjonene, og har hatt det hele veien. Når de varsler så tydelig at lærere strever, så tror jeg dem på det, sier kunnskapsministeren.

Melby har tatt seg tid til et fysisk møte med Dagsavisen for å forklare hva hun ønsker å gjøre for å bedre lærernes situasjon.

Melby oppsummerer selv dette arbeidet slik:

– Vi jobber nasjonalt med hvordan vi kan øke tilgang på vikarer. Vi har satt av penger, og gjør stadig vurderinger av om det trengs mer, vi ser på smittevernveilederne, og vi vurderer om vi skal gi skolene større rom for digital undervisning. Så skal vi også vurdere nye innspill. Men det finnes ingen enkel løsning, understreker hun.

Melby trekker særlig fram arbeidet med å få flere folk inn i skolen for å avlaste lærerne.

– Et av tiltakene er å se på lærerstudentene som ressurs. Det er et konkret punkt vi følger opp. Alt fra miljøarbeidere, barnevernspedagoger eller spesialpedagoger eller sosionomer mener jeg også kan ha en viktig funksjon i skolen i dag. Det er kommunenes oppgave å ansette folk, men når de strever, må vi se hvordan vi kan hjelpe dem, sier Melby.

– Men dette er dugnadstiltak og alle mann til pumpene. I høst har skolene innført nye lærerplaner, og lærere har uttrykt bekymring for oppfølging av det: Hvordan skal man sikre at dette går bra hvis det skal være mange sosionomer eller andre faggrupper i skolen?

– Det er ikke de som skal undervise. Det skal lærerne gjøre.

– Men det er jo blant annet merarbeidet med undervisningen som skal tilpasses både digitalt og fysisk som lærere klager på?

– Ja, men lærerne er best på undervisningen. Kanskje kan vi få disse støttepersonene til å gjøre andre oppgaver for lærerne. Kanskje den eleven som hadde trengt noe ekstra oppmerksomhet kunne fått det fra en sosionomstudent, for eksempel.

Oslo-kutt

Melby understreker at kommunene ikke må holde igjen på ressursbruken i skolene, og at det kanskje er behov for å ha noe ekstra bemanning over tid.

– Oslo kommune har budsjettert med to milliarder de ikke har. I tillegg ligger det an til dramatiske kutt i Utdanningsetaten. Hvordan skal de kunne ha råd til å ha lang tid med høyere bemanning enn i dag?

– Kommunene har fått 30 milliarder kroner i pandemien. Oslo har mest utfordringer, noe som gjør at de sikkert vil få skjønnsmilder fra Fylkesmannen. Vi ser også på hva vi kan gjøre for å sikre at pengene kommer fram til vår sektor. Da vi la fram tilleggsproposisjonen, så la vi på mer enn arbeidsgruppa og KS sa det var behov for, fordi vi vet at behovet er stort i skoler og barnehager. Kommunene må stole på oss når vi sier at det kommer penger. Det er viktig at de ikke sparer. Jeg vet ikke hvor mange ganger vi skal si det til Oslo kommune. Jeg håper de har tillit til nasjonale myndigheter, sier Melby.

Hun mener det også blir tydelig hvordan kommuner har prioritert tidligere, og viser til Trondheim som har brukt mindre penger per elev enn Oslo.

– Jeg er kritisk til de som bruker koronakrisa til å skylde på alt. Men Oslo er i en vanskelig situasjon. Jeg har hatt flere møter med Oslo og snakket med dem om det. Det finnes ingen enkel løsning. Og vi må finne ut av dette sammen. Jeg lytter. Vi har satt igang en del prosesser.

–  Synes du at du får mye tyn?

– Du, det er jobben min. Det tåler jeg. Og vi skal huske at det ikke bare er sånn at lærerne er slitne. Mange er også redde for smittevernet. Mennesker som har jobbet mye og som er redd for egen helse, de kan bli frustrerte. At jeg kan være slitt skyteskive for dem, det tåler jeg, sier Melby.

Mer fra Dagsavisen