Nyheter

Når Bymiljøetaten sier «Arbeid utført», betyr det ikke at arbeidet er utført

Neida. Ofte betyr det bare at kommunen har mottatt beskjeden.

Storbyen er full av hull. Og lys som ikke virker. Og en masse andre problemer. Men i Oslo har vi en måte å si fra på.

Siden 2012 har Bymiljøetaten tilbudt «Bymelding». Gjennom tjenesten, som finnes både på web og som mobil-app, skal publikum kunne varsle etaten om feil eller mangler i byen. Oslofolk har rett og slett en enkel tjeneste for å be kommunen om å fikse ting.

I 2019 sendte oslofolk inn nesten 50.000 rapporter til Bymiljøetaten, via appen. Det viser tall Dagsavisen har fått fra Oslo kommune. Det folk melder fra om mest er gatelys som har slukket, hull i veien, forsøpling, brøyting og strøing. (I bunnen av denne artikkelen kan du se hele oversikten)

LES OGSÅ: En slask i bystyret: Ingen makt i denne sal

Kan ikke ta imot alt per telefon

– Vi gir tjenester ut til publikum. Alt fra at vi skal holde ting rent, tømme søppel, at fellesarealene skal være tomme for hundebæsj, at lysene skal virke, at det er spor i marka. At det saltes i de bratteste bakkene på Nordstrand når det kommer underkjølt regn, forteller Rune Gjøs.

Gjøs er direktør for mobilitet i Bymiljøetaten, og vi har tatt en prat for å snakke om Bymelding, og hva folk rapporterer inn.

– Det er viktig for oss å strukturere meldingene fra publikum, vi har jo ikke kapasistet til å ta i mot alt dette på telefon, sier han.

Samtidig forteller Gjøs at de hele tida jobber med å utvikle Bymelding, så den kan bli bedre både for publikum og for etaten.

LES OGSÅ: Den elleville historien om hvorfor Lillestrøm-søppel dundrer gjennom Oslo på lastebil

Uklare tilbakemeldinger

Men om du sender en melding via Bymeldings-appen, er det ikke sikkert at svaret du får fra kommunen betyr det du tror det betyr. Tilgi meg en liten personlig fortelling: I november sendte jeg inn en Bymelding, om et parkeringsskilt i gata mi, som skulle vært fjerna, men ikke var det. Ikke noen stor sak, men jeg gadd nå i det minste å rapportere inn saken. Det tok bare noen timer før jeg fikk melding tilbake fra etaten. «Arbeid utført. Meldingen din er nå ferdig behandlet og utbedring er gjort.»

Men det var den jo ikke. Faktisk er skiltet fortsatt ikke fjerna, tre måneder etter at Bymiljøetaten har skrevet at arbeidet er utført. Så jeg spurte direktør Gjøs: Hvordan skal jeg tolke meldingen fra appen?

– Det er en standardbeskjed alle henvendelser får, forteller han.

Ifølge Gjøs har systemet et søttitalls forskjellige kategorier, og hvordan de behandles er veldig forskjellig internt i etaten. Men utad får alle et standardsvar, uansett hvordan meldingen blir behandlet videre.

– Hvis du for eksemepl melder inn et hull i veien, så går den meldingen direkte til vår entreprenør. Da får du melding om at den er utført. Hvis du melder inn et skilt som har falt ned, så går den til en fagavdeling hos oss. Men du får den samme meldingen, forklarer han.

Likevel ser han problemet.

– Vi må nok se på den måten vi standardiserer svarene våre ut til publikum på. Det er ikke første gang jeg har hørt at folk blir forvirra. Folk synes det er rart, og det skjønner jeg veldig godt, sier han.

Kan bety flere ting

– Så, når det står «Arbeid utført», hva betyr det egentlig?

– Hvis du melder inn at det ligger et tre over Økernveien, så skal det bli fiksa i løpet av tre timer. Eller et signalanlegg som er i gul-blink, det skal bli fiksa i løpet av én time. Når vi mottar publikumshenvendelser, så skjer det en prioritering. Den er ikke like lett for publikum å forstå, sier han.

Gjør forteller at alternativet er et system som blir mye mer krevende for etaten, der hver henvendelse må gis en individuelt behandlet tilbakemelding. Så man kan si at «denne henvendelsen kan vi håndtere, men ikke før om fire måneder». Deretter kunne man, etter fire måneder, sende en ny melding om at «Nå er den utført».

– Men det er utrolig krevende, når vi får inn 50.000 henvendelser på et år, sier han.

LES OGSÅ: Gå til kjelleren. Sett deg i en bil. La den kjøre deg til et hemmelig sted. Sånn ble Tina Bru statsråd

Dette melder vi fra om 

Her er den komplette 2019-lista over alt folk i Oslo har meldt inn via Bymelding:

Gatelys - Mørk lampe: 5851
Hull i veien - Veibane: 5675
Søppel - Annen forsøpling: 4866
Brøyting/strøing - Veibane: 4733
Brøyting/strøing - Tur-, gang og sykkelvei: 3703
Brøyting/strøing - Fortau: 2385
Skilt - Påkjørt/skadet skilt: 1929
Gatelys - Mørkt område minst 4 stk: 1284
Skilt - Parkeringsskilt: 1239
Gatelys - Annet: 1233
Søppel - Fulle søppelkasser: 1071
Renhold - Veibane: 889
Sluk, kummer og lokk - Tett/skadet sluk: 885
Skilt - Midlertidig skilting: 883
Beskjæring/trimming av trær/busker - Overhengende/lave greiner/busker: 697
Tagging - Tagging: 689
Hull i veien - Fortau: 631
Hull i veien - Dårlig standard etter gravearbeid: 583
Hull i veien - Tur-, gang- og sykkelvei: 528
Renhold - Fortau: 510
Beskjæring/trimming av trær/busker - Hindrer sikt til skilt/signalanlegg: 490
Brøyting/strøing - P-plass: 462
Renhold - Tur-, gang- og sykkelvei: 385
Signalanlegg - Annet: 385
Trær - Risiko: 326
Skilt - Manglende/skadet gatenavnskilt: 316
Beskjæring/trimming av trær/busker - Gjengrodd sti/turvei: 315
Bommer - Bommer: 294
Trær - Brekkasje: 293
Brøyting/strøing - Sykkelfelt: 270
Renhold - Park/friområde: 255
Gatelys - Skadet mast / stolpe: 240
Bymøbel - Feil/mangler: 236
Gressklipping - Plen/grøntområder: 211
Renhold - Sykkelfelt: 199
Gatelys - Blunker: 189
Skilt - Skilt i park/friområde: 182
Sykkel - Ønske om sykkelparkering på offentlig grunn: 175
Søppel - Returpunkt glass og metall - Full beholder: 175
Bymøbel - Vedlikehold: 173
Holdeplasser - Andre mangler: 165
Sluk, kummer og lokk - Runde lokk som slår: 165
Søppel - Feil/skade på søppelkasse: 140
Hull i veien - Sykkelfelt: 138
Brøyting/strøing - Holdeplass: 136
Signalanlegg - Tidsintervall: 128
Lekeplass - Risiko: 120
Gatelys - Lyser på dagen: 117
Søppel - Søppel i park: 112
Trær - Overhengende/lave greiner/busker: 111
Søppel - Registrering ønske om søppelkasse: 110
Sluk, kummer og lokk - Firkantete lokk som slår: 108
Gressklipping - Trafikkøyer og rundkjøringer: 105
Gatelys - Skadet ledning: 102
Gatelys - Skadet armatur / lampe: 95
Søppel - Søppel på holdeplass: 92
Lekeplass - Feil/mangler: 90
Gatelys - Blender: 82
Holdeplasser - Fulle søppelkasser: 81
Beskjæring/trimming av trær/busker - Greiner skygger for belysning: 79
Renhold - P-plass: 77
Trær - Ønske om nytt tre: 76
Bommer - Bussbom: 68
Sykkel - Ødelagt servicestasjon/pumpe: 67
Hull i veien - Langs trikkeskinner: 57
Gatelys - Greiner skygger for belysning: 55
Trær - Hindrer sikt til skilt/signalanlegg: 54
Skilt - Turveiskilt: 53
Idrettsutstyr - Feil/mangler: 52
Signalanlegg - Mørkt anlegg: 51
Renhold - Holdeplass: 44
Søppel - Registrering villfylling/hageavfall: 42
Badeplass - Brygge/badetrapp: 41
Bymøbel - Holdeplass: 38
Skøytebane - Manglende brøyting: 35
Renhold - Registrering villfylling/hageavfall: 35
Bymøbel - Renhold: 30
Skilt - Visningsskilt til severdighet: 29
Hull i veien - P-plass: 29
Toaletter - Skader/mangler: 27
Trær - Greiner skygger for belysning: 25
Biologisk mangfold - Fremmed art - parkslirekne: 21
Badeplass - Vannpost/kran: 18
Badeplass - Strandrenhold: 16
Badeplass - Stranddusj: 15
Biologisk mangfold - Fremmed art - canadagulris: 12
Skøytebane - Manglende vanning: 11
Biologisk mangfold - Fremmed art - russekål: 10
Signalanlegg - Blinker gult: 9
Toaletter - Renhold: 8
Toaletter - Etterfylling av forbruksvarer: 7
Biologisk mangfold - Fremmed art - kjempebjørnekjeks: 2
Totalsum: 49225 meldinger.

Mer fra Dagsavisen