Nyheter

De kjøpte leilighet med parkutsikt. Nå føler de seg lurt.

De kjøpte leilighet med parkutsikt, men fikk grusvei og fabrikk. – Vi føler oss lurt, sier Ragnhild Norheim Førland.

Fra bilbyen til boligbyen.

Det var slagordet da Ensjøbyen for 12 år siden ble lansert som ett av Oslos attraktive nye bomiljøer med åpnet Hovinbekk og trygge, bomiljø med store grøntanlegg.

Naturlig nok var det et prosjekt som mange ble tiltrukket av. Nå har familiene for lengst flyttet inn. Men grøntanlegget mangler fortsatt.

Saken fortsetter under bildet

Boligdrøm: Slik så Ensjø ut på prospektet. Den røde sirkelen viser soveromsvinduene til Ragnhild Norheim Førland.

Tomten der det grønne parkdaget skulle legges eies av en privatperson som leier ut til virksomheter fram til 2024. Foto: Naboaksjonen på Ensjø

– Hadde vi visst det vi vet i dag hadde vi trolig ikke kjøpt leilighet her, sier Ragnhild Norheim Førland. Trebarnsfamilien kjøpte leilighet fra Skanska i sameiet Petersborgkvartalet på prospekt i 2015. De ønsket spesielt å bo på bakkeplan fordi Skanskas illustrasjoner og kommunens reguleringsplan viste en stor, luftig park i nærområdet.

– De gjorde området fristende å bo i, og vi var innforstått med at parkdraget ville bli opparbeidet underveis. Men, vi begynte etter hvert å ane uråd da veldig lite skjedde med området, sier Ragnhild Norheim Førland.

​Saken fortsetter under bildet

På stien: Ragnhild Nordheim Førland med barna Sigrid og Almar utenfor soveromsvinduene der kommunen ønsket å legge en felles grusvei. Foto: Naboaksjonen på Ensjø

Ragnhild Nordheim Førland med barna Sigrid og Almar utenfor soveromsvinduene der kommunen ønsket å legge en felles grusvei. Foto: Naboaksjonen på Ensjø

Privat tomt

Familien tok kontakt med Skanska, som solgte leilighetene, for å fortelle at de var misfornøyde fordi de opplevde at Skanska hadde markedsført salget med denne parken. Skanska viste til kommunens reguleringsplan. Der gikk det fram at parkdraget var prosjektert på privat grunn, og at grunneier Kristian Kolberg hadde inngått en 10-års leiekontrakt med Avis bilutleie i den gamle stålverkshallen på tomten. I tillegg har et billakkeringsverksted en lengre leiekontrakt i et av de andre byggene. Begge steder har det vært drevet nattarbeid fra 2015, som medfører ekstra støy. Med andre ord: ikke det familiene som kjøpte leiligheter på Ensjø hadde sett for seg.

Les også: Flyttet til «ny bydel» - nå føler beboere seg lurt

Grusvei

For ikke lenge siden oppdaget familien Norheim Førland en sak som beboerne i Petersborgkvartalet hadde delt, om at Norconsult hadde fått rammetillatelse til å legge en grusvei langs blokka, cirka en og en halv meter fra familiens soveromsvinduer. Familien klagde til Plan- og bygningsetaten, som resulterte i at Norconsult fikk en anmodning om å omprosjektere.

– Etter det har vi observert folk stå og måle opp skrenten utenfor vinduene våre og vi antar at de vurderer å flytte stien lenger ned. men vi vet ikke sikkert. Rammetillatelsen for grussti er fortsatt vedtatt per i dag, sier Ragnhild Norheim Førland. En felles vei kommer dermed til å spise opp det lille grønne som var igjen av parkdrømmen.

– Vi trodde ikke det var sant. En gjennomfartsvei med grus inntil soveromsvinduene, pluss støy fra arbeidet hos Avis? Det er uakseptabelt, sier Ragnhild Norheim Førland. Norconsults svar til familiens klage var:

«Når det gjelder bråk fra grusveien knyttet til bruk av denne så mener vi at dette er noe beboerne må tåle når leilighetene ligger direkte inntil et offentlig friområde».

Les også: «Må vi bo høyt og tett?»

Naboaksjon

Naboene på Ensjø har engasjert seg sterkt fordi de føler seg ført bak lyset, både av kommunen og av utbygger Skanska/Ferd. Sistnevnte har vært rå på å selge inn boligene med prospekter der de grønne parkdagene dominerer.

– Det kommer parkdrag på Ensjø, og vi jobber i disse dager med å sluttføre det som var vår del av oppdraget med utviklingen av Tidemannsbyen, sier kommunikasjonsdirektør i Skanska Norge, Audun Lågsøyr. Han har stor forståelse for at beboerne på Ensjø spør etter parkdraget, men henviser til kommunen.

– Det er kommunen som har ansvaret for den delen av utviklingen. Og vi er enige i at parkdraget er et viktig del av byutviklingen i området, sier Lågsøyr.

– Flere av dem som har kjøpt leiligheter føler seg lurt, har dere vurdert noen form for kompensasjon?

– Nei, vi er i ferd med å ferdigstille de private arealene ved Tiedemannsbyen som vi har ansvaret for. Det er nå kommunenen som utbygger som har ansvaret for å ferdigstille parkdragene, sier Audun Lågsøyr.

Ingen politisk verkebyll

Beboerne på Ensjø er også kritiske til politikerne.

– Nok er nok: Vi flyttet hit fordi vi ble lovet grønne lunger og flotte parkdrag. Leilighetene popper opp og vi bor stadig tettere, men de grønne parkdagene har de grønne byrådene droppet, sier Ove Bengt Berg, styreleder i Ellipsen borettslag – som ligger på den andre siden av det omtalte parkdraget.

###

Drømmen: Sånn ble Ensjøbyen solgt inn i prospektet.

Han har ledet naboaksjonen, som har hatt flere møter der bydelspolitikerne er blitt invitert, for å diskutere den manglende utbyggingen. Og selv om politikerne har kommet har de ikke kunnet gi beboerne noen gode svar.

– Mens det rødgrønne byrådet har ivret for å fjerne bilene fra sentrum har de i stedet fredet bilene på Ensjø. For ti år siden bestemte politikerne at Ensjø skulle fylles med parker og grønne lunger, men det er ikke blitt tatt et eneste spadetak. Og ja, det er en feil med planen, fordi grunneieren har såkalt vetorett, men dette kunne politikerne ordnet opp i hvis de ville. Foreløpig har det vel ikke vært viktig nok for dem, sier Ove Bengt Berg.

Senest denne uke holdt naboaksjonen møte, dit kom representanter alle partiene, blant annet MDG.

– Det er ikke mye lovnader om utarbeiding fra politikerne, ifølge byrådssekretæren fra MDG var det ikke noe mulighet å ekspropriere i denne saken, eller gjøre noe som helst annet enn å tilpasse seg Kolberg på bekostning av beboernes grøntbehov, sier Ove Bengt Berg.

– MDG-byrådene har vist en formidabel handlingskraft for å få bilene ut av sentrum. Men lufta vår og bomiljøet til flere tusen mennesker her på Ensjø i Bydel Gamle Oslo er tydeligvis ikke viktig.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Haster

Ifølge Berg er det per dags dato ingen utsikter til at parkdraget bygges, og om det skjer er det neppe før 2030.

Nå krever ni borettslag med 1000 leiligheter at de rødgrønne holder løftene og kaster de dominerende bilvirksomhetene ut av Ensjø.

– Vi ble lokket med grønne lunger, urbane rom og trygge bomiljø. Vi trenger disse fasilitetene nå, ikke om ti år, sier Ove Bengt Berg.

Mer fra Dagsavisen