Nyheter

Nytt liv til 400 år gammel arbeidshest

Møt Oslos maritime svar på Frankensteins monster, som bit for bit blir satt sammen for å få nytt liv etter nær 400 år begravd i leire.

Bilde 1 av 3
  • Frysetørket i måneder.
  • Pumpet full av polyetylenglykol.
  • Spent opp på en stålramme.
  • Gjennomboret av lange bolter.

Behandlingen «BC06» har måttet gjennomgå de siste seks årene står ikke mye tilbake for eksperimentene Victor Frankenstein gjennomførte for å realisere sin besettelse.

Men nå er det snart fullført. Om få uker vil «BC06» gjenoppstå, forlate «laboratoriet» og vende tilbake til den delen av byen hvor den var et velkjent syn i flere tiår rundt år 1600.

LES OGSÅ: Graver fram Oslo-historie

85 prosent

Ute på gulvet i et stort rom i Norsk Maritimt Museum, badet i lyset fra sterke lamper, ligger en trebåt. Eller rettere sagt en delvis trebåt. For fortsatt er «BC06» ikke veldig mye mer enn kjølen. Meste av det resterende ligger lagret på flere meter høye hyller i samme rom.

– Vi har 85 prosent av båten, forteller Monica Hovdan, gjenstandskonservator ved museet, mens hun varsomt beveger seg rundt båten, der den hviler i et midlertidig rammeverk av kryssfiner.

– Vi mangler akterspeilet, tilføyer Ragnar Løchen, Norges eneste støttemaker, hentet inn fra Vikingskipmuseet for å bringe prosjektet vellykket i havn.

Han har klart å temme den gamle båten ved å feste kjølen til den solide stålrammen som går under hele «BC06».

– Treet lever. Uten stålet ville båten kommet ut som en vridd banan, sier Løchen.

Den tredje i rommet, Pål Thome, konservator i arkeologi, og Hovdans kollega, myser i lyset fra de sterke lampene.

– Det er ikke helt vanlig å finne slike båter. Faktisk er funnene i Bjørvika unike i Nord-Europa, påpeker han.

13 båter

Bjørvika 2009. Utbyggingen av Barcode, bygningene som utgjør Operakvarteret, pågår for fullt. Samtidig som framtida for området sementeres, dukker fortida opp når kjellere graves ut.

– I alt 13 båter ble funnet på Barcode-feltet, blant annet denne som fikk betegnelsen «Barcode 6», forteller Thome, og forklarer samtidig hvorfor restaureringsobjektet kalles «BC06».

Siden har han og kollegene gransket hver eneste lille detalj, hver årring, hvert sagspor på eikeplankene, og alle reparasjonene som er blitt gjort på båten. Og ikke nok med det, ved hjelp av «eksperimentell arkeologi» er det også blitt bygd en modell av båten i full størrelse. Den fikk navnet «Vaaghals» og ble sjøsatt 11. september 2011. I dag ligger den og dupper i vannet ved Norsk Maritimt Museum på Bygdøynes.

– Grov arbeidshest

Likevel byr «BC06» fortsatt på mange hemmeligheter.

– Båten er en grov arbeidshest. Vi tror den ble brukt som fraktebåt, sier Løchen.

Når Dagsavisen spør om flere detaljer øker lydnivået i rommet i det de tre kollegene samtidig begynner å framføre ulike teorier. Da kommer heldigvis «sjuende far i huset», Arne Emil Christensen inn i rommet. Han hadde i mange år ansvaret for Vikingskipmuseet på Bygdøy, og er professor emeritus i nordisk arkeologi.

– De relativt rike kjøpmennene i Oslo på den tida, kan ha eid båten eller deler av den. Eieren kan også ha vært en skipper full av framdrift, sier Christensen.

Vender hjem

Han antar at «BC06» ble bygd av lokale båtbyggere, kanskje ved hjelp av eik fra Ekeberg.

– Den langgrunne havna førte til at de store fartøyene ble liggende på reden. Små, kjapt bygde båter slik som denne, fraktet mat, ved, materialer og tømmer, kanskje også bygningsstein, inn til byen.

Trolig har «BC06» hatt to master.

– Men med tanke på vindforholdene i Indre Oslofjord, er nok båten blitt rodd ganske mye, fortsetter Christensen.

Med fullastet båt må det ha vært litt av et slit.

– Båten er tungrodd, forteller Christensen, som vet dette ut ifra egen erfaring med kopien «Vaaghals».

Når «BC06» om få uker er ferdig satt sammen, skal den tas fra hverandre igjen. Det må til for at den skal kunne komme inn i monteren som blir båtens nye hjem – i DnBs nye hovedkvarter i Bjørvika.

– Planen er å flytte båten dit i begynnelsen av desember, forteller Løchen.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen