Nyheter

Står på sitt

Eldrebyråd Aud Kvalbein slår tilbake. Det SV viser fram er en telefon og ikke en stoppeklokke, mener hun.

Eldrebyråd Aud Kvalbein mener det er viktig at de ansatte utøver skjønn i møte med eldre pleietrengende, og mener dette skjer i Oslo i dag. FOTO: ARNE OVE BERGO

Det har skapt reaksjoner at Kvalbein uttalte at det «ikke er stoppeklokke i Oslo kommunes hjemmetjeneste».

– Jeg holdt på å falle av stolen da jeg leste at eldrebyråden påstår at stoppeklokken ikke finnes, sa SV-leder Audun Lysbakken til Dagsavisen i går.

– Ikke stoppeklokke

Nå forklarer Kvalbein hva hun mener:

– Vedtakene for hjemmetjenester angir estimert tid for oppgavene som skal gjennomføres. En stoppeklokke angir startpunkt og sluttpunkt, og når tida er ute, så skal man holde opp. Vedtakene i hjemmetjenestene er altså vesensforskjellige fra en stoppeklokke. Det er grunnen til at jeg sier at det ikke er stoppeklokke i Oslo, sier eldrebyråden.

LES OGSÅ: Krangler om stoppeklokka

– Det er en telefon

I gårsdagens Dagsavisen viste tillitsvalgt Fredrik Olstad i Fagforbundet og Lysbakken fram det de mener er stoppeklokka de vil til pers.

– Bildet er ikke av en stoppeklokke. Selv journalisten som intervjuer, påpeker at det ikke ligner så veldig på en stoppeklokke. Det som er avbildet er den smarttelefonen som ansatte bruker. Den har ingenting med vedtaket å gjøre, men med hvordan man organiserer arbeidet, sier Kvalbein.

Følg oss på Twitter og Facebook!

– Trenger tidsestimering

Hun viser til at ca. 16.000 Oslo-borgere har vedtak om hjemmetjenester. For at disse skal få sine tjenester, må dette organiseres, påpeker Kvalbein.

– Ellers blir det det glade kaos for både brukere og ansatte. Årsstatistikken for 2014 viser at det årlig utføres ca. 3,1 millioner timer praktisk bistand og ca. 1,4 millioner timer hjemmesykepleie.

– Tidsestimeringer av oppgavene og rapporteringer på disse er i dag nødvendig for at alle brukerne skal få hjelpen de trenger, og dessuten trygghet for at de får hjelpen når de har behov for den, sier Kvalbein.

Hun får støtte fra byrådsleder Stian Berger Røsland (H) som til Lysbakken skriver på Twitter:

«Jeg skjønner ikke hva dere er ute etter? Det er elendig service ikke å vite omtrent når hjemmehjelpen kommer.» Og viser til at brukertilfredsheten i hjemmehjelpen er nesten 90 prosent.

Kvalbein opplyser også om at byrådet følger nå opp bystyrets vedtak om tillitsreform.

– Mye må på plass før dette forsøket kan settes i gang. Byrådet arbeider så fort det er forsvarlig.

LES OGSÅ: Bytter ut stoppeklokka