Nyheter

Ny E18-krangel: Nå krever MDG høyere bompenger og flere kollektivsatsinger som ble lovet

Til tross for at E18-spørsmålet er avklart og det blir ny motorvei er fortsatt kollektivsatsingene i Oslopakke 3 het i det blå. Nå krever MDG at Viken leverer kollektivsatsinger og økte bompenger som lovet.

Bilde 1 av 4

– Hele grunnen til at Oslopakke 3-forhandlingene stanset opp i forrige runde var at Høyre krevde en garanti for E18 for å bli med på en kollektivsatsing med lavere billettpriser, bedre kollektivdekning og flere avganger. Nå stiller jo Viken den garantien, så da må man forvente at vi også får på plass resten av avtalen som praktisk talt var ferdigforhandlet.

Det sier gruppeleder for Viken MDG og tidligere fylkesråd i Viken, Kristoffer Robin Haug til Dagsavisen.

LES OGSÅ: Deler bad med 17 menn i kommunal bolig: «Astrid» og «Kari» betaler nesten 7.000 i husleie (+)

Samarbeidet som raknet

I månedsvis forhandlet politikerne i Oslo, Viken og staten om Oslopakke 3, en brei avtale der inntektene og ugiftene i samferdselspolitikken ligger. Men før sommeren raknet forhandlingene helt. Selv om store deler av pakka lå klar klarte ikke politikerne å bli enige om den vanskeligste nøtta: Ny E18 vestkorridoren.

Etter sommeren tok Viken fylkeskommune saken i egne hender. De stilte den nødvendige garantien for at veien skal bli bygd utenfor Oslopakke 3-instituttet. Det skapte furore i både Oslo og Viken, og enden på visa blei at MDG og SV trakk seg fra fylkesrådet i Viken.

LES OGSÅ: Rekordhøy arbeidsledighet i Oslo: Nå ber Raymond Stortinget overkjøre regjeringa og redde reiselivet (+)

Oslo 20191021. 
Ny fylkesråd  for kollektivtrafikk Kristoffer Robin Haug mottar nøkkelen til sitt nye kontor i nye Viken fylkeskommune under en velkomstseremoni.
Foto: Heiko Junge / NTB

Kristoffer Robin Haug. Foto: Heiko Junge / NTB

Til tross for at E18-spørsmålet nå er avklart har politikerne fortsatt ikke ferdigbehandlet Oslopakke 3. De styrer fortsatt på den gamle avtalen fra 2016. Det betyr at selv om motorveiutbygginga blir realisert er en rekke nye kollektivsatsinger, lavere priser i kollektivtrafikken og økte bompenger fortsatt er i det blå, selv om partene langt på vei allerede var enige om å ta disse grepene tidligere i år.

– Jeg stusser over at det ikke er annonsert at forhandlingene er i gang igjen. Det burde kunne skje relativt raskt. Vi er utålmodige, og kommer til å ta dette opp i fylkestinget, sier Haug.

Nye satsinger

Også i Oslo er man utålmodige. Nå har flertallet i Viken fått motorveien de ønsket seg, mens kollektivsatsingene fortsatt er helt uavklart. Samferdselsbyråd Lan Marie Berg peker på at Oslo trenger bompengeinntektene fra Oslopakke 3 for å få realisert helt nødvendig ny infrastruktur.

Oslo 20200811. 
Samferdselsbyråd Lan Marie Berg under en pressekonferanse i Oslo Rådhus om koronasituasjonen i Oslo.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Lan Marie Berg. Foto: Vidar Ruud / NTB

– Vi står i en klimakrise, og vi må sørge for at når vi kommer ut av koronakrisen blir det billigere og bedre å reise miljøvennlig. Oslo er klare til å forhandle med Viken og vi ønsker høyere bomtakster i Oslopakke 3 fordi disse pengene går til sårt tiltrengte prosjekter i kollektivtransporten. Det er uansvarlig å skyve dette foran seg, sier hun.

Blant annet trenger Oslo å sette opp bompengene for å få råd til ny Majorstua t-banestasjon og ny sentrumstunnel for t-banen for at den nye Fornebubanen skal fungere. 

LES OGSÅ: Rumensk tigger utvist fra Norge for å ha stjålet en pakke pølser til 32 kroner (+)

– Jeg er forundret over at flertallet i Viken synes det er helt greit å kreve inn 17 milliarder i bompenger frem til 2047 for å bygge en motorvei i Bærum, men vil ikke være med på å finansiere store kollektivprosjekter som ny sentrumstunnel og Majorstua stasjon som kommer hele Oslo-regionen til gode, sier Berg.

Ikke flertall for økte bompenger

I Viken, der Arbeiderpartiet og Senterpartiet nå styrer et fylkesråd med mindretall i fylkestinget, har de ingen hastverk. Fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) påpeker at E18 var en viktig del av Oslopakke 3 for Viken, og når de ikke ble enige om det i vår, og Viken måtte løse floka på egenhånd, er det ikke naturlig for dem å gjenoppta en reforhandling med det samme utgangspunktet som de hadde i vår.

Bærum 20200824. 
Tonje Brenna (Ap) sikrer flertall i Viken fylkesråd for å støtte E-18-prosjektet. Det blir slutten for dagens fylkesråd i viken.
Foto: Vidar Ruud / NTB

Tonje Brenna. Foto: Vidar Ruud / NTB

– Vi jobber godt med og snakker med Oslo jevnlig, og i framtida vil vi komme sammen for en reforhandling, men på nåværende tidspunkt lever vi godt med avtalen som ligger der fra 2016 og handlingsprogrammet som ble vedtatt før sommeren, sier Brenna.

LES OGSÅ: Elgsletta-krangelen: Derfor er de uenige om værested for rusmisbrukere (+)

Nå styrer Arbeiderpartiet og Senterpartiet i mindretall. Og Brenna påpeker at i fylkestinget nå finnes det ikke noe flertall for økte bompenger.

– Jeg deler Kristoffer Robins ønske om å få redusert kollektivprisene, men jeg tror at i dagens situasjon med korona og bortfall av inntekter i kollektivtrafikken, i tillegg til stram økonomi både i Oslo og i Viken, at det blir vanskelig å se for seg det uten samtidig en dramatisk økning i bompengene. Og det er ikke noe flertall for å øke bompengene i Viken nå, sier hun.

Mer fra Dagsavisen