Yolanda Correa som Sukkerfeen og Yoel Carreño som Prinsen. De danser premieren på fredag. FOTO: DEN NORSKE OPERA

Nøtteknekkeren hennes er voksen

I 21 år har Nasjonalballetten danset Dinna Bjørns versjon av «Nøtteknekkeren» i Oslo. I år er det siste gang.

Oslo

– Jeg er stolt over min versjon av «Nøtteknekkeren», og glad for at den har fått tjene Nasjonalballetten godt, i så mange år. Den har betydd noe for publikum, blitt en tradisjon for mange. Og den har betydd noe innad i kompaniet. Kanskje minst like mye der, sier Dinna Bjørn til Dagsavisen.

Når siste bukk fra scenekanten tas to dager før julaften, vil over 420.000 publikummere ha sett hennes versjon av Tsjajkovskis juleballett ved Den Norske Opera & Ballett (DNO&B). Atten av årets tjue forestillinger er for lengst utsolgt.

– «Nøtteknekkeren» har utviklet seg fra en liten baby til en voksen. Jeg er privilegert som har kunnet følge stykket i så mange år, sier hun.

Forbindelseslinjer

Fra 1990 til 2001 var Dinna Bjørn selv direktør for Nasjonalballetten. Bak seg da hadde hun blant annet en lang karriere som danser ved Den Kongelige Danske Ballett i København.

– Fra den danske tradisjonen vet jeg at det kan være nyttig og konstruktivt for et kompani med et stykke hvor man kan vokse inn i ulike roller fra man er barn til man blir voksen. Hun som spiller Lille-Clara vet at hun kan vokse opp til en gang å spille Store-Clara. I «Nøtteknekkeren» kan man til og med vende tilbake som pensjonist, i karakterrollene. Det skaper forbindelseslinjer mellom generasjonene. De eldre kan hjelpe de yngre, gi dem tips og råd, sier Bjørn.

Lille-Clara blir stor

«Nøtteknekkeren» er basert på E.T.A. Hoffmanns eventyr «Nøtteknekkeren og Musekongen». Etter et juleselskap der Lille-Clara får mange flotte leker, sovner hun og drømmer dem – om nøtteknekkeren, sukkerfeen, skumle mus og søte sukkerstenger, snøfnugg og blomster.

– Det er utrolig gøy at to av dem som spiller Store-Clara i år, både Sofia Skjønneberg og Cina Espejord, danset Lille-Clara da de gikk på Ballettskolen. Også Grete Sofie Borud Nybakken danset Lille-Clara som liten. I år er hun Sukkerfeen. Noen av danserne var knapt født første gang denne versjonen ble satt opp. Det får en selvfølgelig også til å kjenne på alderen, ler Bjørn.

LES REPORTASJEN: Drømmen er en rolle i Nøtteknekkeren

Spent

Hun er spent på hvordan DNOBs nye «Nøtteknekkeren», som spilles fra neste år, blir. Den blir den fjerde i rekken, siden første oppføring i 1965.

– En tradisjon blir selvfølgelig ikke til over natta. Min versjon brukte nærmere tjue år på det.

– Er det vemodig at dette er siste året?

– Jeg har selv vært ballettsjef og tatt beslutninger om endring. Vet at alt har en start, en utvikling og en avslutning. På ett plan føler jeg det er en livskraft i min «Nøtteknekkeren» som kunne overlevd meg. Fornying er viktig, men for danserne – og publikum – kan det også være deilig med noe de kjenner igjen. Selvsagt er det vemodig for meg at dette er det siste året, men samtidig er jeg glad for det min versjon har betydd.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Til Trondheim

Hennes «Nøtteknekker» forsvinner da heller ikke. Den flytter bare nordover.

– Jeg i dialog med Trondheim, hvor de er meget interesserte i å overta den. Tanken er da at de får en noe forenklet versjon tilpasset de kreftene de har, hvor ballettskolen for barn danser sammen med solister fra Nasjonalballetten. Det er jeg glad for, sier koreografen.

Verden over

68 år gammel er den tidligere danseren blitt, men pensjonisttanker har hun ikke.

– Jeg har nettopp fått to nye hofter, så nå har jeg ingen planer om å gi meg! Jeg har prosjekter gående i Amsterdam, München, Helsinki, Singapore og USA. Mye Bournonville, som er min spesialitet.

Bournonville er en egen skole innen klassisk ballett, basert på et annet bevegelsesmønster enn andre metoder. Den har sitt opphav i Danmark, der tradisjonen også er sterkest.

– Jeg har vært privilegert og heldig. Er glad for at det fremdeles er interesse for Bournonville. Jeg har hatt koreografien på en serie balletter i Tivoli, basert på H.C. Andersens eventyr, flere med den danske dronning Margrethe som scenograf, sier Dinna Bjørn.

Fredag har «Nøtteknekkeren» sesongpremiere i Bjørvika.

 

Ny neste år

– Også klassikere må fornyes, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen

Dinna Bjørns «Nøtteknekkeren» er vår lengstlevende oppsetning av Nøtteknekkeren. Den er et fenomen, og utgjør en firedel av det vi spiller. Men også klassikere bør fornyes innimellom. Fulle hus er ikke grunn nok til å la være, sier Ingrid Lorentzen, ballettsjef ved DNOB.

Den nye «Nøtteknekkeren», som får premiere neste år, blir den fjerde i rekken. Siden den aller første versjonen hadde premiere i 1965, vil Nasjonalballetten ha danset Tsjajkovskijs klassiker 602 ganger.

– Når vi først har fått dette fantastiske nye huset i Bjørvika, må vi utnytte mulighetene vi har her. Dessuten skal hovedpersonen Clara gis en mer aktiv rolle i den nye versjonen, sier Lorentzen.

Samtidig poengterer hun at hun har satt pris på Dinna Bjørns versjon av «Nøtteknekkeren». Den var ikke det første hun byttet ut da hun ble ballettsjef.

– Hennes Nøtte­knekker har vært helt spesiell for oss og enormt populær, og også gitt oss økonomisk mulighet til å sette opp andre, mer eksperimentelle ting, som da vi fylte scenen med vann for å danse «A Swan Lake». Det er vi veldig takknemlige for. Men nye «Nøtteknekkeren» blir fortsatt en klassisk juleballett. Publikum vil kjenne seg hjemme også i den, sier hun.

LES OGSÅ: Noe mangler i Tryllefløyten