Nyheter

Norsk mote som har blitt til i det stille

Det har vært en stille og isolert vår for avgangsstudentene ved moteskolen Esmod. Her ser du resultatet.

Historiefortelling. Kulturmangfold og opphøyde tanker om samarbeid og bærekraft. Avgangsstudentene ved moteskolen Esmod i Oslo har mye på hjertet, og denne våren har de hatt ro til å skue innover og rendyrke sine egne idéer. Resultatet er slående: konseptuelt og mangfoldig.

Dagsavisen var nylig invitert til å se og vurdere studentenes avgangskolleksjoner og kan slå fast at de individuelle uttrykkene var mange og springende mens hovedinntrykket var lyst, lekent og miljøbevisst.

Som Malin Holm Sundet skriver i sin look-book: «Stilen er inspirert av en bekymringsfri sommerdag». Kanskje er det håp for moten etter korona?

###

Malin Holm Sundet er inspirert av bekymringsfrie sommerdager og bærekraftige materialer.

Spesiell vår

Det har vært en spesiell vår, med hjemmestudier og fjernundervisning.

– For oss ble koronakrisen det utenkelige som plutselig ble virkelighet! Motestudenter i hele det verdensomspennende ESMOD-systemet, skulle plutselig studere våre praktiske motefag online. Vi er mektig imponert over studentene som fortsatte å levere interessante design og søm-teknisk avanserte produkter uke etter uke, sier rektor ved Esmod, Rakel Benjaminsen.

–  Det som har vært en av våre styrker i den plutselige omstillingen, er at skolehverdagen i ESMOD-systemet i utgangspunktet er veldig strukturert, forteller hun.

– Vi har holdt på rutinene selv om studentene og lærerne har sittet hjemme hos seg selv, og altså møttes via skjerm.
Vi har oppdaget nye måter å beskrive og snakke om mote på, når man ikke kan kjenne på stoffet, granske innsiden av sømmen eller korrigere en drapering på bysten.

Sjekket studentenes behov

Det har ikke gått synlig utover kreativiteten. For, mens studentene ved for eksempel Central Saint Martin i London har manglet det meste og måttet sy klær av eget sengetøy, har ikke de norske studentene hatt samme utfordringen.

–  Det aller første vi gjorde da kravet om stenging av skolene kom, var å kartlegge hver enkelt students behov for utstyr hjemme. Alle som hadde behov for å låne med seg hjem utstyr som symaskiner og modelleringsbyster, fikk mulighet til dette, sier Rakel Benjaminsen.

– Lærerne våre har gjort en fantastisk jobb med å filme gjennomgang av konstruksjoner og annet pensum slik at studentene har hatt mulighet til å se dette flere ganger. Vi er også så heldige å ha ESMODs bøker for undervisning i et stort digitalt bibliotek. Disse bøkene inneholder blant annet video av ulike tekniske elementer i begge fagområder, søm og design. Det kom godt med nå i vår.

Å ikke kunne møte fysisk på studiested har selvfølgelig påvirket studentene, kanskje mer psykososialt en noe annet, forteller hun.

–  Det har for mange vært utfordrende å sitte alene i disse tider.  For våre avgangsstudenter ble koronapandemi og stengt skole en skikkelig utfordrende avslutning på et kreativ og praktisk studie. Vi ble imponerte av hvordan studentene fant løsninger og hvordan de sto på og leverte interessant arbeid av høy kvalitet. Det er så bra jobba, sier Rakel Benjaminsen.

Den 13. mars da skolen måtte stenge, var studentene allerede svært godt i gang med sine avgangsprosjekter, og studenter og lærere har opprettholdt tempo.

–  Heldigvis hadde vi allerede i januar vært på studietur til London og kjøpt inn materialer og stoffer til kolleksjonene. Det har for mange vært utfordrende å sitte alene i disse tider.  For våre avgangsstudenter ble koronapandemi og stengt skole en skikkelig utfordrende avslutning på et kreativ og praktisk studie. Vi ble imponerte av hvordan studentene fant løsninger og hvordan de sto på og leverte interessant arbeid av høy kvalitet. Det er så bra jobba, sier Rakel Benjaminsen.

Skolen har 22 avgangskolleksjoner i år. Et av juryens vurderingskriterier heter «selvstendighet i eget arbeid».

–  Vi må jo si at dette kriteriet har virkelig blitt testet denne våren, sier Rakel Benjaminsen.

Helt ok

Student Maiken Roska Hammer synes stort sett det har gått greit å jobbe selvstendig.

– Det har egentlig vært helt ok, jeg har sittet og perlebrodert og sett på serier, smiler Maiken Roska Hammer, som har designet en hyperfeminin kolleksjon inspirert av den japanske subkulturen magical-girl, som forestiller kvinnelige superhelter som redder verden i supersøte klær. Stikkord for hennes kolleksjon er masse volum, perler og glitter.

Design og modellisme

Arbeidene til avgangsstudentene bedømmes utfra nivået på design og modelisme, der design omhandler den kreative prosessen mens modellisme er overgangen fra idé til ferdig produkt gjennom drapering, mønsterkonstruksjon, tilskjæring og søm.

###

Athleisure-stilen til Melanie Wannie Harris fletter inn tradisjoner fra maskerade-tradisjoner i Liberia.

Ull og gull

Ikke uvanlig stråler de fleste på det første, mens det tekniske ser ut til å være mer krevende.

– Jeg har sydd sikkert 50 jakker før jeg ble fornøyd, skredderiet er uhyre vanskjelig, sier Mariya Strøm. Hun presenterte «The Midas Touch», en elegante kapsel-kolleksjon bestående av kort jalle, shorts i svart ull pyntet med ekte bladgull utført på en eldgammel japansk teknikk - Kinsai.

###

Rike, vakre materialer: Mariya Strøms gullkantede damedrakt og Fredrik Lodes lekne herrestil.


– Uttrykket spiller på illusjonen ved å bære rikfommen utenpå, og illusjonen er illustrert gjennom å punte plaggene med falske krager og lommer som er printet på men ikke er der på ordentlig, sier Mariya Strøm.
– Jeg tenker at klær skal ha en verdi slik at vi tar bedre vare på dem, og ikke oppmuntrer til bruk- og-kast-mentalitet. Og ull er et av mine favorittmaterialer, naturens eget high tech-stoff.

Les også: Etiker i en uetisk bransje

Mangfold

Motebransjen er ikke akkurat berømt for sitt mangfold, hverken når det gjelder modeller eller størrelser. Det har Ogonna Mecelina Joseph tenkt å forandre på. Hennes kolleksjon «My Muse – The Oxymorons» er inspirert av freaks og avvikere – nettopp mennesker som motebransjen både elsker og hater, men ikke er så flinke til å designer klær for.

###

Ogonna Mecelina Joseph er inspirert av å designe klær for alle som ikke passer inn i det tradisjonelle motebildet.

Les også: Norsk-marokkansk designer på prestisjetoppen

– Jeg har fokusert på å designe silhuetter som ser bra ut på enhver kropp enten du er størrelse ekstra-small eller tre ganger ekstra large. Kolleksjonen er en feiring av alt og alle som er annerledes enn den såkalte normalen, sier Ogonna Joseph.

###

Ogonna Joseph møter noen av jurymedlemmene denne uka.

Bærekraftig luksus

Fra Mayeth Sigue Codoys florlette coutureinspirerte coctailkjoler og dresser i hundre prosent bærekraftige materialer til Ibrahim Balochs kolleksjon som er framstilt i 3D-programmet Clo3D – en ny utgave av programmet Marvellous Designer – så er bærekraft et ord som går igjen.

###

Lyst, lekent og intrikat håndabeid fra Maiken Roska hammer (t.v) og Mayeth Sigue Codoy (t.h)

Balochs kreasjoner er framstilt gjennom å importere mønstrene inn i 3d-programmet, sy dem sammen og drapere dem digitalt på virituelle modeller, som også fungerer som modeller i en look book. Men, hva er så miljøvennlig ved å jobbe digitalt?

###

Ibrahim Baloch importerer møster til sitt 3d-program og lager digitale prøvekolleksjoner på virituell modell.

– Om du lager klærne digitalt kan du se hva som fungerer og ikke fungerer, og også eventuelt hva kunden vil ha, før du går i gang og produserer det organiske plagget. Det sparer oss for sløsing med materialer og forurensende produksjonsmetoder og gjør at du kun trenger produsere det du selger, forklarer Ibrahim Baloch.

###

Ferdig produkt: laserskåret dekor og sommerlig palett fra Ibrahim Baloch.

Hvert år inviterer skolen til en stor catwalkvisning av studentenes avgangskolleksjoner. I år måtte dette avlyses på grunn av koronaviruset.

– Det skar oss i hjertet å måtte avlyse avgangsvisningen i år. Vi planlegger å få vist frem avgangsstudentenes kolleksjoner til høsten, muligens i en utstilling, når man forhåpentligvis kan invitere flere gjester igjen, sier rektor Rakel Benjaminsen.

Alle foto: Igor Zaitcev

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen