Nyheter

Nå starter prestisjeprosjektet

Med økt lønn og mer ansvar skal lærerne få større karrieremuligheter i skolen. Utdanningsforbundet mener ordningen er dårlig forberedt.

Bilde 1 av 2

Av Anders Sætra og Stian Fyen

I dag strømmer over 800.000 elever tilbake til skolen igjen etter ferien. Samtidig skal 200 lærere starte som lærerspesialister i norsk eller realfag, gjennom et toårig pilotprosjekt som lar dem gjøre karriere i skolen uten å forlate klasserommet. Spesialistene skal få mer ansvar for den faglige utviklingen på skolen, og belønnes med inntil 48.000 kroner mer i året.

Renate Strandseter er en av 30 ferske lærerspesialister i Oslo-skolen. Strandseter, som jobber ved Nordpolen skole, skal være spesialist i norsk.

LES OGSÅ: Mot prestasjonslønn for lærere

– Savnet undervisningen

I tillegg til å jobbe som lærer, har Strandseter også hatt administrative stillinger i Oslo-skolen og Utdanningsadministrasjonen.

– Når jeg har hatt slike jobber, har jeg alltid savnet undervisningsbiten. Endelig var det en stilling som lar meg være i klasserommet samtidig som jeg kan få jobbe med utvikling av skolen, veiledning og faglig kompetanseheving, sier hun.

Hun mener det er avgjørende for videreutviklingen av skolen at lærere med mye kompetanse og erfaring holdes på den enkelte skole og at dette kommer lærere og elever til gode.

– Jeg håper disse spesialiststillingene kan få satt dette i system. Da kan vi jobbe med faglig utvikling over tid, ved at man er til stede på skolen i undervisningssituasjonene og kan veilede og dele erfaringer.

Lærere som ønsker å bli spesialister må ha minst fem års arbeidserfaring, i tillegg til 60 studiepoeng i det aktuelle faget i grunnskolen og 90 i videregående skole.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Ap er skeptisk

Strandseter sier pilotprosjektet har blitt godt mottatt blant lærerne ved Nordpolen skole. Ifølge Kristin Vinje (H), konstituert skolebyråd i Oslo, har interessen har vært stor i hovedstaden.

– Det er få lærere det er snakk om til å begynne med, men vi oppfatter at dette har vært populært, sier Vinje, som også sitter i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

Av de 30 spesialistene som starter i Oslo er 20 delfinansiert av staten, mens de siste ti betales av Oslo kommune.

Trond Giske, utdanningspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, tror ikke prosjektet vil gjøre læreryrket mer attraktivt.

– Mer mangfold, ulike ansvarsområder og spesialistkompetanse i skolen er vi for, men å tro at 200 stillinger vil ha noe som helst effekt på rekrutteringen er nok feil, sier han.

Giske er ikke imot at lærere med ekstra ansvar skal få økt lønn.

– Det jeg er sterkt imot er individuell avlønning basert på resultater, der lærere med samme ansvar får ulik lønn. Det vil skape dårlig stemning på lærerværelset og bidra til å redusere motivasjonen for lærere heller enn å øke den.

Vinje mener Ap har liten grunn til å bekymre seg.

– Jeg ser ikke på det som et problem. Det er lønnsforskjeller blant lærere allerede i dag.

– Er det riktig å bruke penger her heller enn å bøte på den generelle lærermangelen?

– Ja, jeg tror dette er veldig viktig, nettopp fordi det vil gi oss ny erfaring som kan bidra til å utvikle skolen til en enda mer spennende arbeidsplass. Når unge mennesker ser at det er flere muligheter i læreryrket, tror jeg det vil bidra til økt rekruttering, sier Vinje.

LES OGSÅ: Vil ha skoleuniform

LES OGSÅ: Lærere ringes ned av foreldre på kveldstid

– Lettvint ordning

Utdanningsforbundet er, i likhet med Giske, ikke imot en spesialistordning i seg selv. De er heller ikke motstandere av å gi mer lønn til lærere som får mer ansvar. Nestleder Steffen Handal er imidlertid skeptisk til regjeringens modell.

– Vi mener dette er en for lettvint ordning. Det vil ikke være klart hva disse spesialistene faktisk kan, og det syns jeg er trist.

– Hva konkret er det dere reagerer på?

– Det er ikke tydelig hvilke faglige kvalifikasjoner lærerne skal ha, det er uklart hvordan de skal plukkes ut og det er ikke forutsigbart for våre medlemmer hva som skal til for å bli definert som spesialist. Jeg syns det virker som det er viktigere å få gjennomført noe enn å gjøre det riktig.

Ifølge Handal er Utdanningsforbundets medlemmer jevnt over kritiske.

– De aller fleste medlemmer jeg har fått tilbakemelding fra er motstandere av den ordningen som nå er satt i gang. Det er allerede blitt klart at utvalgsprosessen for hvem som skal få disse stillingene har vært utydelig mange steder.

LES OGSÅ: Opprørets time er kommet

Mer fra Dagsavisen