Nyheter

Nå reiser oslofolk mer sammen

Det går på skinner for Ruter. I fjor reiste vi kollektivt mer enn noen gang før. Likevel går biltrafikken bare litt ned.

Ruter har lagt fram 2018-tallene for kollektivtrafikken. Fasit: 387 millioner reiste kollektivt i Oslo og Akershus.

Ruter opplevde i 2018 en vekst på 4,2 prosent. Det er særlig imponerende sett i lys av at befolkningsveksten i Oslo var på 1,2 prosent i fjor.

– Vi hadde en vekst i fjor som tilsvarer 44.000 nye påstigninger hver eneste dag. Det er et veldig høyt tall vi er stolte av å levere, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Les også: Dette kan bli sommerens store dille

Transport

En av dem som bidrar til antall kollektivpåstigninger, er Tore Østvold (54).

– Jeg har verken bil eller førerkort, forteller Østvold, der han sitter på 12-trikken over Grünerløkka.

– Dette er sånn jeg forflytter meg.

Nå er han på vei tilbake til jobben etter en tannlegetime i Vika. Den rakk han bare så vidt, han hadde glemt å regne med sporarbeidene ved Olaf Ryes plass og nede ved Legevakten i reisetiden. Turen tok 20 minutter lengre tid enn vanlig. Allikevel skal det en del graving til før Grünerløkka-beboeren tar beina fatt og går.

– Oftest er trikken kjappere, men akkurat nå er det kanskje bedre å gå, i hvert fall hvis man bare skal ned til sentrum.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Biltrafikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) er svært fornøyd med både at antallet kollektivreiser vokser kraftig, og at vi for første gang opplever en vesentlig nedgang i biltrafikken i Oslo på nesten fem prosent.

Samtidig har byrådet satt seg hårete mål for nedgang i biltrafikken. I byrådserklæringen til MDG, SV og Arbeiderpartiet skriver de at «byrådets mål er å redusere all biltrafikk i Oslo med 20 prosent i løpet av bystyreperioden». Bystyreperioden går ut til høsten, og foreløpig er man ikke i nærheten av å nå det målet.

– Det jobber vi veldig for å få til. Vi ser at biltrafikken for første gang på veldig mange år gikk ned med de nye satsene i bomringen. Vi jobber på mange fronter for å få biltrafikken ned, og få den biltrafikken som er igjen til å bli elektrisk. Men det er et veldig ambisiøst mål som vi må fortsette å jobbe med, sier Berg til Dagsavisen.

Jenssen i Ruter forklarer at selv om bilreisene ikke går ned voldsomt i prosent, er det fortsatt en betydelig nedgang.

– Spesielt i Akershus har biltrafikken fortsatt en veldig, veldig stor markedsandel. En liten nedgang i biltrafikken er et mye større antall reiser. Men i Oslo er det omvendt. Flertallet reiser kollektivt, sier han.

Les også: Da gressplenen ble til anleggsplass fikk Gamlebyen nok

Parkering

Tilbake på 12-trikken tror Tore Østvold at biltrafikken vil gå ned på sikt.

– Nå skviser de blant annet parkeringsplassene her på Grünerløkka, sier han.

– Og hvis man bygger ut kollektivtilbudet, og gjør det billigere å reise – da vil flere folk benytte seg av kollektivtransporten.

Les også: Nytt kollektivtilbud skal få folk til å ta beina fatt

Nullvekst på trikken

Like mange tok trikken i 2018 som i 2017. Det er en liten bragd.

Store deler av Oslos trikkeskinner er i ferd med å fornyes, og trikken kjører flere steder på enkeltspor. Derfor er Ruter svært fornøyde med nullvekst på trikken.

Bussbruken i Oslo og Akershus vokste i fjor med 5,7 prosent.

T-banen vokste med 3,7 prosent.

Fergetrafikken vokste med 11,6 prosent.

Det siste skyldes i hovedsak det fine været vi hadde i fjor sommer.

Skal vokse med sparkesykler

For å vokse videre neste år, skal Ruter satse på mikromobilitet.

Ruter har planen klar for hvordan de kan vokse videre i årene som kommer.

– Vi må bli enda bedre til å forstå hva kundene egentlig vil. Og evnen til å forsterke tilbudet i takt med etterspørselen. Det handler både om tradisjonell kollektivtrafikk, men vi må også se på nye muligheter og hvordan vi kan skape løsninger som ikke finnes i dag.

– Det kan være elektrisk mikromobilitet som sparkesykler. Eller bedre innfartsparkeringer. Og mange av de nye mobilitetsformene vi må bli gode på å forstå hvilket potensial faktisk kan ha, sier administrerende direktør Bengt Reitan Jenssen.

Mer fra Dagsavisen