Nå har de droppet bilen

På fire år har husholdninger i Oslo uten bil økt fra 32 til 36 prosent. Ettbarnsmor Lotte Grepp Knutsen (45) er en av mange Oslo-boere som har kvittet seg med bilen for godt.

Lotte Grepp Knutsen var en gang i tida så avhengig av bil at hun hadde en stående i Oslo mens hun selv var bosatt i Bodø, bare fordi det var så kjekt å ha et kjøretøy de gangene hun var på hjemme på besøk. Men da hun og sønnen Henrik (8) flyttet tilbake til hovedstaden høsten 2018 oppdaget hun at byen hadde forandret seg i løpet av de fem årene de hadde bodd nordpå.

– Det var blitt både lettere og vanligere å leve uten bil. Kollektivsystemet hadde blitt bedre, men først og fremst hadde det blitt vanligere at folk ikke hadde bil. Det fikk meg til å reflektere over om det faktisk gikk an å bo her uten bil, forteller den tidligere statssekretæren.

Liker begrensninger

Knutsens observasjon stemmer godt overens med helt nye tall fra Statens vegvesen. De viser at stadig flere husholdninger klarer seg uten bil, og at antall biler per husholdning særlig er minkene i landets største byer. Leder i Miljøpartiet De Grønne i Oslo, Einar Wilhelmsen, mener at politikken til partiet hans har virket.

– Det er ikke bare holdningene, men også transportvanene til Oslofolk som forandrer seg, skriver han og viser til tallene fra Statens vegvesen.

– Når folk legger om vanene og samtidig er positive, betyr det åpenbart at politikken virker, og at byen blir bedre for folk. Færre biler som kjører i byen betyr tryggere skoleveier, mindre støy og mer plass til folk, konkluderer han.

Leier bil, leier ut garasjen

Lotte Grepp Knutsen og sønnen har bosatt seg i kollektivtransportens eget Mekka: På Etterstad. Her har de kort vei til Bryn togstasjon, de fire T-banelinjene som stopper på Brynseng, pluss en 37-buss som går døgnet rundt. Likevel kjøpte hun leilighet med tilhørende garasjeplass. Innen kort tid var imidlertid plassen leid ut til en nabo, mens Knutsen hadde meldt seg inn i Bilkollektivet. Et tilbud som har fått henne til å virkelig forstå hvor mye hun sparer på å ikke eie sin egen bil.

– Vi ble nylig invitert på en familiedag ute i Asker. Vi brukte Bilkollektivet og turen kom på 400 kroner. Det føles ganske dyrt for et arrangement som bare varer noen få timer. Jeg hadde nok ikke tenkt på det på den måten hvis jeg hadde kjørt min egen bil, selv om turen i realiteten hadde kostet det samme eller mer, hvis jeg skulle dekket alle kostnadene ved å ha en egen bil.

10 millioner tonn CO2₂

Til tross for den positive utviklingen bor stadig 64 prosent av Osloboere i en husholdning med egen bil. Og problemene er langt fra løst. For selv om CO2-utslippene fra veitrafikk går ned fordi færre har bil, og flere av dem som kjøper bil velger elbil, var fossilt brennstoff fra veitrafikk ansvarlig for utslipp av 10 millioner tonn CO2₂på landsbasis i 2018.

– Jeg bærer meg i hjel

Lotte Grepp Knutsen sier hun ikke dømmer dem som velger å beholde bilen, selv om de bor i Oslo. Hun har bare ett barn, de har et godt kollektivtilbud og selv jobber hun i sentrum. Hverdagen går relativt greit uten bil, understreker hun. Som en ekstra motivasjon sjekker hun med jevne mellomrom skrittelleren på telefonen, den som tidligere viste nede i 3.000 skritt i løpet av en bilbasert dag med dårlig vær nordpå. Nå ligger den ofte oppe i 8.000, sjelden under 6.000. Hun har blitt sprekere.

Men når hun og sønnen skal på Teknisk museum på en søndag, og Google Maps viser at det tar 12 minutter med bil og 55 minutter med kollektivtrafikk, kan hun kjenne på at friheten og impulsiviteten har blitt litt innskrenket.

– Eller når jeg i flere uker har tenkt at jeg snart må komme meg på Plantasjen for å kjøpe en sekk med jord til verandakassene. Hadde jeg hatt bil så hadde jeg jo bare svippet bort. Det er de ærendene der du skal ha med deg noe hjem, jeg bærer meg jo i hjel, konstaterer hun.


Dette er saken: 

  • I rapporten Nasjonalt regnskap for bærekraftig mobilitet 2018 legger Statens vegvesen fram et regnskap for miljøvennlig transport.
  •  Ifølge rapporten er det nå flere husstander uten bil. Størst endringer er det i Oslo, Stavanger, Kristiansand og Buskerudbyen.n 
  • I Oslo var andelen som bor i en husstand uten tilgang til bil på 36 prosent i 2018 mot 32 prosent i 2014, skriver Vegvesenet.
  • Andelen med tilgang til elbil har økt fra 2 prosent i 2014 til 15 prosent i 2018.
  • Kilde: Statens vegvesen