Vika: 13 personer ble tatt hånd om av helsepersonell etter ulykken i fjor. FOTO: NTB SCANPIX

Nå er kollisjons-rapporten klar

Tre personer fikk alvorlige skader da en buss og en trikk kolliderte i Vika i fjor. Havarikommisjonen mener hendelsen gir grunnlag for læring.

Det var tirsdag 11. november i fjor at en rutebuss kolliderte med en trikk i krysset Cort Adelers gate/Munkedamsveien i Oslo.

Statens Havarikommisjon for Transport var på stedet allerede samme kveld, og i går leverte kommisjonen sin rapport om ulykken.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Sjåføren siktet

Bussen sto i krysset og ventet på grønt lys da et utrykningskjøretøy med blålys og sirener nærmet seg bussen bakfra, beskriver kommisjonen i sin rapport. For å gi fri vei til utrykningskjøretøyet bak, valgte bussføreren å kjøre forbi stopplinjen og inn i krysset mot trikkesporet.

Samtidig valgte føreren av utrykningskjøretøyet å legge seg over i motsatt kjørebane, til venstre for midtdeleren, hvor det ikke var møtende trafikk. Dette oppfattet ikke bussføreren, fastslår rapporten.

Trikken hadde klarsignal og kjørte opp mot og inn i krysset, og den kjørte inn i bussens venstre side, slik at trikken sporet av med fremre vogn.

I sammenstøtet ble bussføreren og tre busspassasjerer alvorlig skadd. I tillegg ble fem andre passasjerer i bussen lettere skadd.

Bussjåføren i 50-årene er nå tiltalt for å ha kjørt på rødt lys, skriver Nettavisen.

Les også: Ruter er lei køkaos

Opplæring av sjåfører

Havarikommisjonen mener kollisjonen «gir grunnlag for verdifull læring».

– Opplysningene fra denne undersøkelsen viser hvor små marginene er i slike situasjoner, noe som bør benyttes i opplæringsprogrammet til både utrykningsførere, bussførere og vognførere. Det bør også ses på behovet for å tilpasse risikovurderingene som ligger til grunn ved kjøring i krevende trafikkmiljøer som involverer både trikk og veitrafikk, heter det i rapporten.

Havarikommisjonen fastslår at det spesielle i denne ulykken er at et utrykningskjøretøy med behov for fri vei utløste handlinger hos andre kjøretøy som fravek vanlig adferd.

– Havarikommisjonen mener det er viktig å fremheve at trikkens mulighet til å stoppe for uforutsette hindringer er vesentlig annerledes enn for andre kjøretøy. Denne forskjellen skaper daglige utfordringer som det er viktig for andre trafikanter å være klar over, heter det.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!