Nyheter

Miljøbyråd vil ha strengere tiltak for å bedre lutfkvaliteten i Oslo

Byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG), vil ha flere miljøfartsgrenser, bedre renhold av veier, og reduksjon i biltrafikken for å bedre luftkvaliteten i hovedstaden.

Nå ber han klima og miljøminister Sveinung Rotevatn (V), skjerpe kravene til ren byluft.

Rett før påske la Miljødirektoratet (sammen med Helsedirektoratet og Vegdirektoratet) frem en anbefaling om å skjerpe grenseverdiene for svevestøv i Norge, basert på analyser av helseeffektene og samfunnsnytte.

For abonnenter: Våre beste artikler om korona

Dødsfall

Det er forbedret kunnskap om helsekonsekvensene av luftforurensning som ligger bak endringene. Miljødirektoratet viser til tall fra Det europeiske miljøbyrået EEA som har beregnet omtrent 1.300 for tidlige dødsfall i Norge i 2016 på grunn av eksponering for svevestøv.

Les også: NAF ønsker strengere utslippskrav for tungtransport

– Over hele verden er luftforurensning et alvorlig helseproblem i storbyene. Når våre fremste fagmiljøer anbefaler at helsekravene til ren byluft må skjerpes, forventer jeg at klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn lytter. Alle har rett til å puste ren luft, og det er ikke minst viktig for barn og de som har luftveissykdommer, sier byråd Arild Hermstad til Dagsavisen.

Arild Hermstad. 

Foto: Jens Marius Sæther

Byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG). Foto: Jens Marius Sæther

–  De nye grenseverdiene vil kreve nye tiltak fra mange norske byer. Det er veitrafikken som er den største kilden. I rapporten er det laget flere tiltakspakker, som blant annet inneholder miljøfartsgrenser, bedre renhold av veier, og reduksjon i biltrafikk, sier miljøbyråden.

Les også: Regjeringen utsetter forslag om bedre luft for andre gang

Utfordrer Rotevatn

Hermstad mener at det ikke blir gjort nok nasjonalt for bylufta, og utfordrer Rotevatn på dette.

– Min oppfordring til Rotevatn er at regjeringen raskt må fastsette nye krav til ren byluft i tråd med det fagfolkene anbefaler. Samtidig forventer jeg også at regjeringen gjør sin del av jobben med å redusere forurensningen, gjennom tiltak for å redusere biltrafikken betydelig i storbyene. Først og fremst bør Rotevatn og regjeringen legge bort planene om å bruke milliarder av kroner på nye motorveier inn til storbyene. Pengene bør heller investeres i nye t-bane, bybanelinjer og sykkelveier i byene, og å gjøre det billigere og bedre å reise kollektivt. Vi i storbyene ønsker oss også at regjeringen gir oss lov til å stille strengere miljøkrav til private virksomheter når det gjelder blant annet anleggsvirksomhet, parkering og nullutslippssoner.

Les også: Ny studie: Dobbelt så mange dør av luftforurensing som tidligere målt

Oslobyrådet har i sin byrådsplattform fra i høst slått fast at de vil jobbe for at staten skal skjerpe grenseverdiene basert på helsemyndighetenes anbefaling. I 2018 og 2019 var Oslo innenfor de lovpålagte grenseverdiene, men det er samtidig fortsatt mange som rammes av luftforurensning i byen.

Les også: Regjeringen sier ja til økt bomavgift mot luftforurensning

– De siste årene har Oslolufta blitt mye renere, ikke minst takket være at biltrafikken har gått ned og at flere kjører elbil. Det er gledelig, og viser at folk ønsker å bidra på en felles dugnad, og at politikken kan gjøre en forskjell. Men det er ingen tvil om at vi må gjøre mer i årene fremover for at Oslolufta skal bli ren for alle, sier Hermstad.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Klima og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) sier luftkvaliteten i byene har blitt bedre de siste årene.

– Det skjer fordi regjeringen legger til rette for folk å gå, sykle og velge kollektivt, sammen med andre tiltak for å få ned svevestøvet. Det er en god utvikling, som er bra for folks helse og gjør byene bedre å bo i.  I Venstre-styrte Bergen har vi gjennomført flere lokale tiltak for å få ned forurensningen, og fått gode resultater med historisk lav forurensing i 2018. Fordi Venstre har tatt tøffe valg lokalt sammen med grep fra staten, kom de under kravene. Det er mulig å gjøre enda mer, også i Oslo, sier statsråden til Dagsavisen.

###

Klima og miljøminister Sveinung Rotevatn (V). Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB/Scanpix

–  Regjeringen skjerpet grenseverdiene for svevestøv i 2016, det var historisk god luftkvalitet i 2018, men jobber for at det skal bli enda bedre. Derfor bestilte vi en rapport for å se på om verdiene bør strammes ytterligere inn. Den har vi nå fått, og den ser vi på. Det viktigste vi gjør, er å legge til rette for gode samfunn og bomiljø, sier Sveinung Rotevatn.

Mer fra Dagsavisen