Nyheter

Mener korona bør tvinge fram en ny tankegang i motebransjen

Til tross for korona har moteukene gått sin gang. Men hjemme i Oslo begrenser motegründer Celine Aagaard all reisevirksomhet, og velger isteden skype-møter og nettpresentasjoner av sin kolleksjon.

Trenger folk i motebransjen egentlig å reise så mye som de gjør? Det spør journalistene på nettstedet Business of Fashion.  En jobb i motebransjen innebærer ofte å reise verden rundt til moteuker, messer og fotoopptak på fjerne destinasjoner.

Men, er det egentlig nødvendig?

Spørsmålet ble reist av Italienske VOGUE allerede i januar, da de som et innspill i klimadebatten valgte å bytte ut samtlige fotoserier med illustrasjoner for å rette søkelys på overdrevent mye reising blant folk i motebransjen. Den norske motegründeren Celine Aagaard som står bak det bærekraftige klesmerket Envelope1976 er bevisst på problematikken.

###

Mote-gründer Celine Aagaard velger å reise mindre Foto: Ole Martin Halvorsen

– Jeg tror alle kan minimere reisedøgn i året både privat og i jobb, og håper alle går inn i seg selv, etter denne globale krisen vi står i nå. I tillegg til å spare miljøet betraktelig, sparer man tid i hverdagen og kan frigjøre mer tid til de nærmeste. Som mor til en sønn på 10 år er det å være mest mulig hjemme med han og min bedre halvdel viktigst av alt. Vi er veldig takknemlige for å bo i Norge, sier Celine Aagaard til Dagsavisen.

Les også: Så lang tid går det fra korona-smitte til symptomer i gjennomsnitt

Bransje i endring

Mens noen, spesielt innkjøpere, mener de er nødt for å kunne reise rundt for å se varer i virkeligheten før de kan avgjøre om de vil kjøpe dem inn, svarer mange journalister, bloggere og influensere hos Business og Fashion at de heller har valgt å flytte til motebyer som Paris og New York for å være nærmere der det skjer slik at de ikke lenger trenger reise mye.

Med Envelope1976 har Celine Aagard hele tiden hatt fokus på å minimere bedriftens fotavtrykk.

– Hver reise vektes nøye. Er det noe vi kan gjøre hjemmefra eller via skype eller sosiale medier gjør vi det, sier Celine Aagaard.

– Vi reiser kun til Paris der vi gjør innsalg i en uke for kunder tre ganger i året og til Istanbul på produksjonstur. At dette bildet også kommer til å se annerledes ut i fremtiden tror jeg godt.  Fokuset på lokal produksjon blir viktigere noensinne, og det er mange alternative måter å føre møter på. Det fikk vi merke allerede nå i månedsskiftet februar/mars da vi var i Paris og det allerede var flere som kansellerte møter på grunn av korona.

Les også: Må du være hjemme med barna fordi skolen er stengt? Dette har du krav på

Visninger på nett

Da viruset begynte å spre seg måtte Aagaard og hennes medarbeidere tenke annerledes med hensyn til hvordan de skulle presentere kolleksjonen for de kundene som var forhindret i å reise.

###

Fra Envelope1976 nye kolleksjon Foto: Ole Martin Halvorsen

– I situasjoner som dette må man være løsningsorientert, og jeg tror viktigst av alt at man begynner å sette nye standarder og løsninger for fremtiden, sier Celine Aagaard.

Hun er optimistisk for fremtiden og når det gjelder å tenke nytt.

– Det er klart vanskeligere for nye brands å vise plagg til kunder som ikke kan ta og føle på tekstilene, men overlever man dette vil det åpne seg nye løsninger.

Fra parfyme til antibac

Også internasjonalt har motebransjen kastet seg rundt.

Etter at koronaviruset løp løpsk har den gigantiske luksusprodusenten LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton ) gått i gang med å produsere mangelvaren antibac ved tre av sine parfyme- og kosmetikkfabrikker.

(FILES) In this file photo taken on October 17, 2019 Chief Executive of LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) Bernard Arnault speaks during a visit to the new Louis Vuitton factory in Alvarado (40 miles south of Fort Worth), Johnson County, Texas. - LVMH and US jewellers Tiffany announced on November 25, 2019 a $16.2 billion tie-up that is the French luxury group's biggest-ever acquisition and will bolster its presence in the United States. The companies said in a statement they "have entered into a definitive agreement whereby LVMH will acquire Tiffany for $135 per share in cash, in a transaction with an equity value of approximately 14.7 billion euros or $16.2 billion." (Photo by Nicholas Kamm / AFP)

Toppsjef Bernard Arnault i luksusprodusenten LVMH Foto: Scanpix

12 tonn i uka vil bli produsert der de til daglig produserer verdens mest berømte parfyme av merker Dior, Guerlain og Givenchy, og fordelt gratis til  franske helsemyndigheter og i hovedsak 39 sykehus i Paris.

Luksusgruppen skal også produsere 40 millioner masker til fransk helsepersonell og toppsjef Bernard Arnault har allerede punget ut 5 millioner euro for første forsendelsen.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen