Nyheter

Mangler milliarder – viktige kollektivsatsinger kan ryke

Ny sentrumstunnel, Majorstua t-banestasjon, t-bane til Lørenskog og nye trikkeprosjekter kan ryke fordi Oslo og Viken mangler milliarder til planlagte kollektivsatsinger.

Bilde 1 av 3

Forhandlinger om ny Oslopakke 3 er godt i gang, og politikerne har i utgangspunktet ambisjoner om å være ferdige i mai. Oslopakke 3 er pakka der alle de store kollektivsatsingene ligger, og både inntekter og utgifter ligger inne i pakka.

LES OGSÅ: Slik fører korona til et dårligere togtilbud (+)

Men partene som forhandler har ei enorm nøtt å knekke. Oslopakke 3 er kraftig underfinansiert, blant annet som følge av at flere kjører elbil og dermed betaler lavere bompenger enn man la til grunn.

Det betyr at store, viktige kollektivsatsinger de neste årene kan ryke:

  • Ny sentrumstunnel
  • Fornebubanen
  • T-bane til Lørenskog
  • Bussatsinger, blant annet i Groruddalen
  • Nye trikkelinjer
  • Senking av billettprisene
  • Oslos sykkelsatsing
  • Vedlikehold av trikk og bane

– Det er på tide å rope alarm. Sannheten er at alle disse kollektivprosjektene er i fare fordi de mangler finansiering, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad til Dagsavisen.

Bompengene må opp

Oslo Høyres forhandlingsleder Nicolai Øyen Langfeldt sier kartet og terrenget ikke passer. Det finnes rett og slett ikke inntekter nok til å betale for prosjektene.

– De som forhandlet om dette sist bommet fullstendig på beregningene. Oppgaven framover er å lage en portefølje som faktisk matcher med det vi har av inntekter fra bommene og kollektivtransporten. Det kan bety at bomtakstene må ganske mye opp, eller at prosjekter må ut av pakka. Sannsynligvis ligger svaret et sted midt imellom, sier Langfeldt.

Oslo Unge Høyres leder Nicolai Øyen Langfeldt vil legge ned trikken i Oslo, men får ikke støtte fra Eirik Lae Solberg. Foto: John Trygve Tollefsen.

Nicolai Øyen Langfeldt. FOTO: JOHN TRYGVE TOLLEFSEN

Han peker på nye trikkelinjer til Tonsenhagen og Hovinbyen som prosjekter som fort kan ryke.

Også Hermstad er tydelig på at bompengene må opp, og at politikerne må prioritere tøffere mellom prosjektene.

LES OGSÅ: SV krever kraftig økning i bompengene

– Biltrafikken har gått ned mye mindre enn avtalt, og bompengeinntektene er også lavere. Derfor må vi sette opp bomtakstene. Vi er også nødt til å få staten med oss på de viktigste prosjektene. Og vi må være ærlige og si at vi må prioritere det viktigste først, altså de store t-baneprosjektene som er avgjørende for det store flertallet av reisende i Osloregionen, sier Hermstad.

Vil skrote vei

Hermstad og byrådet er også motstandere av nye E18 som skal bygges i vestkorridoren. NRK meldte tidligere denne uka at prislappen på det nye veiprosjektet kan bli så høyt som 60 milliarder.

– Dette er fullstendig spinnvilt, og er helt feil vei å gå for både mennesker og miljø i Osloregionen, sier Hermstad, og legger til:

– Skal vi klare å nå klimamålene, må vi prioritere kollektivprosjektene som hele byen tjener på, ikke regjeringens gigantiske motorveiprosjekter.

LES OGSÅ: Kraftig fall i biltrafikken etter at de nye bommene kom

Oslo 20191121. 
Talsmann Arild Hermstad legger fram MDGs (Miljøpartiet De Grønne ) sitt  alternative statsbudsjett.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Arild Hermstad. FOTO: NTB scanpix

Hermstad mener regjeringen i stedet bør bidra med mer penger til kollektivprosjektene. Langfeldt er mer lunken.

– Jeg er lokalpolitiker, og det hadde vært rart om jeg ikke hadde ønsket at noen andre tok regninga. Men man må ikke glemme at før denne regjeringa kom var statens bidrag på de store satsingene null. Nå er den på 50 prosent, sier han.

Mer fra Dagsavisen