Nyheter

Mangler fortsatt milliarder fra Hareide – nå tildeles kontraktene for Fornebubanen

Til tross for at samferdselssminister Knut Arild Hareide (KrF) truet med å ikke betale for Fornebubanen i forrige uke, inngår nå Oslo og Viken kontrakter med utbyggerne. – Vi har fått den garantien vi trenger, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad.

– Dette er en viktig dag for mennesker og miljø. Vi har nå fått den avklaringen vi trengte fra samferdselsministeren om at staten står ved bymiljøavtalen. Nå går vi videre med Fornebubanen og tildeler store og viktige kontrakter i dag, sier Oslos byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG), til Dagsavisen.

Etter månedsvis med krangling og stor usikkerhet inngikk Oslo og Viken onsdag kontrakter med de som skal bygge den nye T-banen til Fornebu. Om alt går som det skal betyr det at det første spadetaket på det største nye T-baneprosjektet i manns minne tas til høsten.

LES OGSÅ: Full kollaps i E18-samtalene: Nå setter Hareide hardt mot hardt

Ulike avtaler

Men det er fortsatt mange usikkerhetsmomenter ved utbyggingen.

Mandag denne uka sendte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og fylkesrådsleder i Viken, Tonje Brenna (Ap), et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide. Der varslet de at de kom til å inngå kontrakter med entreprenørene som skal bygge Fornebubanen denne uka, og at de la til grunn at Hareide ville være med å betale for prosjektet.

De ba om svar innen tirsdag kveld dersom Hareide skulle ha noen innsigelser mot det. Det fikk de ikke, og Oslo og Viken legger dermed til grunn at Hareide og staten vil betale sin del av kaka.

LES OGSÅ: Stortinget frister Viken med slankere E18 (+)

Problemet? Hareide sa til Dagsavisen og VG torsdag forrige uke at selv om pengene til Fornebubanen lå klare, ventet han fortsatt på at Oslo og Viken ville gi sin støtte til ny E18 vestkorridoren før han betalte. Det har de ikke gjort. 

– Vi ba Hareide eksplisitt om et svar dersom han var uenig med vår måte å tolke avtalene på. Da det ikke kom noe svar anser vi at vi har fått det vi trenger for å gå videre. Hovedgrunnen til at vi ba om et sånt svar var at det hang litt i lufta hva han egentlig mente etter et møte vi hadde forrige uke. Fornebubanen er reddet, sier Hermstad.

Usikkerhet om finansiering

Hareide har helt siden han ble samferdselsminister knyttet E18 og Fornebubanen sammen, selv om de tilsynelatende er to helt ulike prosjekter. En av grunnene til dette er at grunneierne på Fornebu, med Obos i spissen, har krevd ny E18 for å bli med på spleiselaget som Fornebubanen er.

Obos har sagt at de vil holde igjen grunneierbidraget på 2,5 milliarder kroner til Fornebubanen hvis de ikke får E18. 

Hareide har tydelig sagt at dersom han ikke får E18 vil han ikke signere byvekstavtalen som ble inngått mellom staten og fylkene i fjor. Men den gamle bymiljøavtalen fra 2017 ligger fortsatt fast.

LES OGSÅ: Høyre med forhandlingsfinte: Vil sikre E18 med Bærum som garantist

Resonementet til Viken og Oslo er at etter at handlingsprogrammet for Oslopakke 3 ble vedtatt i både Viken fylkesting og Oslo bystyre tidligere i sommer har de stilt med den lokale garantien som er påkrevd i den gamle bymiljøavtalen.

Dermed må Hareide stille med pengene til Fornebubanen, selv om det fortsatt er knyttet stor usikkerhet til E18.

Obos og E18

Hermstad mener problemene med grunneierbidrag er fullt løselige uten å bygge E18.

– Det som trengs er en ny avkjøring til de boligene som skal bygges på Fornebu. Men vi trenger ikke ny E18 for å løse problemet. Statens Vegvesen har vist hvordan det går an å bygge en enklere avkjøring, sier Hermstad, og legger til:

– Uansett er dette noe som kan avklares senere. Grunneierbidragene er knyttet til Fornebubanen, men det er allerede inngått utbyggingskontrakter. Vi trenger ikke bli enige med Obos om E18, avtalene kan innfris uten at E18 bygges, slik vi ser det.

LES OGSÅ: E18-utbygging gir bomregning på 17 milliarder

Hermstad sier at det viktigste byutviklingsprosjektet i hele vestkorridoren handler om Fornebubanen, og at alle har et ansvar for at arbeidet med prosjektet ikke stopper opp.

– Det første felles borgerlige valgløftet var å bygge Fornebubanen, men Hareide har holdt prosjektet som gissel i et halvt år. Vi er glade for at staten nå er med på å sikre fremdriften av Fornebubanen. Dette betyr at vi får en svært hyggelig stund til høsten med første spadetak i jorda, sier Hermstad.

Mer fra Dagsavisen