Ole Magnus Rustbakken (27) er fersk bysykkelbruker, og fornøyd med tilbudet. Her er han på vei til å sette fra seg sykkelen i Torggata tirsdag ettermiddag.

Mangler bysykler i sentrum

Det er vår i Oslo. Bysyklene har inntatt bybildet, men mange opplever at det er for få av dem. – Det kommer flere sykler, lover Oslo bysykkel.

 

Det er ettmiddagsrush i Oslo, og over Arbeidersamfunnets plass, utenfor Sentrum Scene, kommer Ole Magnus Rustbakken (27) syklende på en bysykkel på vei hjem fra jobb. Han er relativt fersk som bysykkelbruker i hovedstaden.

– Jeg har hatt bysykkelkort i noen uker, og er veldig fornøyd med tilbudet, sier han.

Han innrømmer likevel at det finnes tider på døgnet hvor det er vanskeligere å få tak i sykler.

– Det er nok litt verre å få tak i en sykkel på ettermiddagene, men som oftest går det helt greit, sier Rustbakken, som bruker bysykkel stort sett til og fra jobben, og setter pris på friheten ordningen gir.

– Da kan jeg velge å ikke sykle hjem hvis været ikke er på topp, sier han.

Les kommentar: Ureturnerbare syklinger

1.129 sykler

I Oslo finnes det i dag rett i overkant av 1.000 bysykler, og rett i overkant av en halv million mennesker. For alle som synes at det er få sykler, kan Johan Høgåsen-Hallesby i selskapet som drifter bysyklene i Oslo, Urban Infrastructure Partner, komme med et beroligende løfte: – Det kommer flere.

Til sammen skal det bli rundt 3.000 bysykler i hovedstaden. Han forteller at de i år har forsøkt å unngå et velkjent brukerproblem: At det ikke finnes en ledig plass å låse sykkelen i når man er ferdig med å bruke den.

– Før hadde man rundt én låseplass per sykkel, men nå planlegger vi for at det skal finnes dobbelt så mange låser som sykler, sier Høgåsen-Hallesby.

Det vil si at for hver andre nye låseplass som bygges, kommer det også en ny bysykkel ut.

Stor vekst

I år er det selskapet Urban Infrastructure Partner (UIP) som har tatt over driften av bysyklene i Oslo.

– Det er mye som skal justeres, fikses og kjøres inn. Det har vært mye jobbing, sier Høgåsen-Hallesby til Dagsavisen. Han forteller at de har opplevd en kraftig vekst i antall turer, etter at de nye bysyklene kom.

– I fjor hadde vi mellom 3.000 og 4.000 turer om dagen. På de beste dagene nå er det rundt 10.000 turer som tas med bysykkel i Oslo, forteller han.

Det betyr at hver sykkel er ute på rundt 10 turer.

Les også: Tråkket til på nye bysykler

Mangel i Kvadraturen

Om man ser på kartet over hvor i Oslo bysykkelstativene er plassert, er det særlig i Kvadraturen at det mangler stativer. Høgåsen-Hallesby forklarer dette med at det er et gammelt område, med liten plass til ny infrastruktur.

– Det er få steder å bygge stativer. Det er mulig å erstatte parkeringsplasser med bysykkelstativer, men det er det politikerne som eventuelt må gjøre noe med, sier han, og understreker at Oslo bysykkel og UIP ikke kan ta alle æren for veksten man nå ser.

– Det er mange som har sykkel på dagsorden i 2016, og det merkes, sier han.