Nyheter

Lukker ikke trikkedøra helt

Nikolai Astrup (H) avviser at han er imot mer trikk.

Lørdag skrev Dagsavisen at Stortingets transportkomité, som Astrup leder, enstemmig har sagt nei til å dekke 50 prosent av utgiftene til ny trikkelinje fra Sinsenkrysset over Tonsenhagen og videre til Linderud i Oslo.

Les også: Har ventet på trikken i 62 år

Mulig i 2022

SV fremmet forslaget om en slik bevilgning denne våren.

Som det også gikk fram av den nevnte artikkelen, sa transportkomitéen nei til forslaget på grunn av «manglende kommunal finansiering, uavklarte planprosesser og manglende kvalitetssikring av prosjektet». Komitéen mener det derfor er naturlig å vurdere spørsmålet om statlig medfinansiering i «framtidige nasjonale transportplaner».

Dette betyr likevel ikke en utsettelse til 2030, slik Dagsavisen skrev, med henvisning til kommende Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029, påpeker Astrup.

– NTP rulleres hvert fjerde år, så dermed blir det naturlig å ta stilling til dette våren 2021.

– Så da kan det bli statlig medfinansiering i 2022?

– Det er naturlig å vurdere om det skal omfattes av byvekstavtalen til Oslo da, svarer Astrup.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Uavklarte problemer

– Men vi må se på hele prosjektet for å ta stilling til det. Hvis det er godt vil jeg ikke avvise statlig medfinansiering, fortsetter han.

Per dags dato er de uavklarte spørsmålene for mange til at prosjektet kan betegnes som godt, slik Astrup ser det. Blant annet er det slik at deler av Trondheimsveien blir innskrenket fra fire til to felt og at trikken blir plassert i midten der, ved en gjennomføring av de foreliggende planene. Statens vegvesen har innsigelse på den delen av prosjektet.

– Det er heller ikke satt av penger av byrådet til dette prosjektet de nærmeste årene. I det perspektivet er det ganske spesielt at SV, som sitter i byrådet, kritiserer Stortinget for ikke å bevilge penger våren 2017, sier Astrup.

– Hva synes du om trikk generelt sett?

– Trikk er dyrt sammenlignet med buss, men trikk er et fornuftig framkomstmiddel der det er et stort passasjergrunnlag og trikken kan gå i egen trasé, svarer Astrup.

Les også: 1.116 flere avganger

Mer fra Dagsavisen