SINTEF: Forskere fra SINTEF har simulert løsninger, som vil gjøre buss for tog mer effektivt ved Oslo S. FOTO: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX

Løser busskaos

Buss for tog på Oslo S fører oftest til lange køer, busser i stampe og ikke minst frustrerte passasjerer. Nå har forskere på SINTEF funnet løsningen for å hindre kaos.

Strømbrudd, signalfeil eller sporfeil er vanlige hendelser for NSB. Og skaper problemer for jernbanen og ikke minst passasjerene.

Les også: Vi reiser mer kollektivt

Ikke på skinner

Når ikke togtrafikken går på skinner, må de sette inn buss for tog. Og når NSB trenger 10 busser for å erstatte et tog som tar 400 passasjerer, er det enkelt å skjønne et det blir problemer.

NSB har flere somre hatt full stans i togtrafikken på enkelte strekninger grunnet oppgradering og vedlikeholdsarbeid. Da er det blitt satt opp busser i stedet for tog.

«Dette har ikke vært planlagt godt nok, folk vet ikke hvor de skal gå og alt korker seg,» skriver forskningstidsskriftet Gemini.no.

– NSB kontaktet oss for halvannet år siden for å få hjelp til å finne løsninger på busskaoset som oppstår når toget er ute av drift, sier seniorforsker og prosjektleder Dag Kjenstad ved SINTEF til Dagsavisen.

– Vi kunne ganske raskt vise til en del grep som ville doble kapasiteten på buss for tog i dette området, sier han.

– Vi har også sett på tilsvarende simuleringer på satellittplasser rundt om i Oslo, som Ensjø og Bryn. Folk kan komme seg fra Jernbanetorget til disse stedene, for så å ta buss videre, sier han til Gemini.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ikke i praksis

– Simuleringen har identifisert en mulig løsning. Dette er ikke prøvd ut i praksis ennå. Det som er viktig, er å ikke sende fram for mange busser for tidlig, og i et riktig tempo. Bussene vil magasineres i et eget område i Grønlia/Sørenga for å gjøre dette mulig, sier Kjenstad.

En av løsningene er å ha en «sagtannoppstilling» av bussene inn mot fortauskanten, og ikke etter hverandre slik det har vært til nå. Da bare sperrer bussene for hverandre.

– På den måten kan bussene kjøre ut uten at de andre bussene er til hinder, sier Kjenstad.

En annen løsning for å få bedre flyt er å opprette busspendel.

– På lokaltog som går hyppig, er det mye mer effektivt å sende inn en ny buss hvert tredje-fjerde minutt, fremfor å kjøre fram ti busser med en gang som skal erstatte toget. Da blir det en kontinuerlig flyt. Det er mye bedre enn å late som om man er et tog, sier Kjenstad.

Et annet frustrasjonsmoment for rammede passasjerer er at de ikke vet hvor deres buss går fra langs spor 19.

– En av løsningene som vil iverksettes er en bedre og tydeligere skilting på Oslo S, hvor bruk av lystavlene vil gi passasjerene tidlig beskjed om hvor de skal gå for å ta bussen. NSB har jobbet lenge med en bedre løsning for dette som trolig vil vare operativ til sommeren. sier forskeren.

Les også: Bedre for syklister i Bjørvika