Raymond Johansen fra oktober da han tiltrådte som byrådsleder i Oslo. Innfeldt: En Audi A8 2013-modell. FOTO: Frøydis Falch Urbye og Wikipedia

– Lederen for et rødgrønt byråd skal ikke kjøres rundt i slike biler

Raymond Johansen får kraftig kritikk for bruken av luksusbil. Arne Strand mener det handler om fingerspissfølelse.

Av Mats Rønning

– Det er avsindig, sier Bellona-leder Frederic Hauge til VG. Torsdag kunne avisen fortelle at byrådslederen kjøres rundt i et klimafiendtlig bensinsluk av en luksusbil – en Audi A8, endatil med piggdekk.

– Jeg forstår ikke at de ikke kan kjøre Tesla. Det går for den danske kronprinsen og den danske miljøvernministeren, sier han.

Oppslaget kommer etter måneder med oppmerksomhet om navnebyttet som de rødgrønne i Oslo prøver å få igjennom. Byrådet skal bli kalt byregjering, og byrådslederen selv skal tituleres byregjeringsleder.

Uforsiktig

Dagsavisens mangeårige redaktør og kommentator Arne Strand mener byrådet framstår uforsiktig i omgangen med symboltunge saker.

– Dette har med fingerspissfølelse å gjøre. Lederen for et rødgrønt og miljøvinklet byråd skal ikke kjøres rundt i slike biler, sier Strand, som også er overrasket over hvordan navnebyttet er håndtert.

– En så erfaren politiker som Raymond Johansen burde ha sørget for å avklare dette juridisk på forhånd. Ideen om å bytte navn til byregjering er god, men nå har jo navnedåpen blitt en fiasko, sier Strand.

Navneskiftet er stilt i bero fram til jurister i Kommunaldepartementet kan avklare om endringen er lovlig eller ikke.

– Hadde vi visst hvor mye negativ oppmerksomhet denne saken ville skape, hadde vi nok latt den ligge. Det er tross alt ikke en veldig viktig sak for oss, sier Frode Jacobsen

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Jordnær

Spørsmålet om rørleggeren fra Groruddalen er blitt høy på pæra besvares som følger av Oslo Ap og partilagets leder Frode Jacobsen:

– Raymond er en jordnær og hyggelig fyr. Det er ikke han som har valgt bilen, det er en vurdering andre gjør, sier Jacobsen.

Han sier de rødgrønne nå får det de har bedt om.

– I valgkampen slo vi fast at vi ønsket større oppmerksomhet om Oslo-politikken. Det har vi fått, selv om det denne gangen ikke er så hyggelig for oss, sier Jacobsen, og fortsetter:

– Vi har bedt om å bli sett i kortene og har gått høyt på banen. Dette får bli en lærdom for oss.

Finansbyråd Robert Steen: - Det var derfor Raymond klarte å lure meg

Gjort til latter

– Folk smiler litt av det de gjør, men det er til sjuende og sist ikke slike saker som avgjør valg, sier Arne Strand.

– På det politiske plan er jeg imponert over at de har fulgt opp det de lovet i valgkampen, for eksempel når det gjelder eiendomsskatt og bilfritt sentrum. Det er modig, tilføyer han.

Fremskrittspartiets Carl I. Hagen vil ta bilsaken til kommunes forretningsutvalg, mens Høyres tidligere byrådsleder Stian Berger Røsland tar etterfølgeren i forsvar.

– Jeg skjønner at mange kan synes at dette er vanskelig å akseptere, men når man ikke kan ta T-banen uten å risikere at noen griper tak i deg og brøler til deg mens du står der med treåringen i armen og det å kjøre bil selv ikke alltid er en mulighet, så er ordningen man har på Rådhuset viktig for å kunne gjøre jobben sin, sier han til VG.

Biltjenesten på Rådhuset ble etablert etter terrorhandlingene 22. juli 2011 – først og fremst av sikkerhetshensyn.