Byråd Hanna E. Marcussen åpnet byens første elbilpoolen onsdag 18. november, i nærvær av mange interesserte. FOTO: ARNE OVE BERGO

Lanserte framtidas bybilbruk

Bildeling er bra for miljøet. Bildeling av elbiler er bedre. Bildeling av elbiler i borettslag er enda bedre.

Omtrent slik har tankeprosessen vært før lanseringen av den første i en rekke av elbilpooler i borettslag i Oslo. Bak prosjektet som kan endre kjørevanene til mange oslofolk i løpet av kort tid, står tunge aktører som Aspelin Ramm Eiendom, Selvaag Eiendom, Hertz BilPool og miljøstiftelsen Zero.

– Framtiden

Byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen (MDG), er begeistret for tiltaket.

– Jeg tror dette er fremtiden, sier hun.

For det nye byrådet er det viktig å få redusert bilbruken og også begrense antallet parkeringsplasser, slik at arealene, ikke minst i sentrum, kan bli utnyttet på en bedre måte. Samtidig understreker Marcussen viktigheten av å få ned utslippene av klimagasser.

– Vi ønsker at indre by skal bli fossilfri. Bildeling av elbiler er midt i blinken for å få til det, påpeker hun.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Skal dele på 20 elbiler

Isak Oksvold, direktør for miljø og samfunnsansvar i Aspelin Ramm Eiendom, er enig med Marcussen i at bildeling av elbiler er vel verdt å satse på.

– Vi vil implementere dette i framtidige utbyggingsprosjekter, opplyser han.

– Hvordan vil dette endre prosjektene deres?

– Ved at vi legger til rette for slik bildeling ved å bygge ladestasjoner i parkeringshus,  og søke samarbeid med utleiere av elbiler. Og jeg tror dette ikke vil bli unikt for oss som utbygger. Vi ser jo at mange er i ferd med å gå over til elbil. Prosjektleder Ingvild Kilen Rørholt i Zero, forteller at planene om elbiler i borettslag, i første omgang omfatter 20 elbiler, som skal bli utplassert fram til juni neste år. Lanseringen av den første elbilpoolen skjedde i Vulkan borettslag på Grünerløkka. Biler blir også utplassert i borettslag på Tøyen, Tjuvholmen og Majorstua.

– Hvis det er andre borettslag som kan være interesserte i få vite mer om dette, er det bare å ta kontakt med oss, sier Rørholt.

LES OGSÅ: Koreansk elbil-vinner

Bruker app til å låse opp bil

– Hvor omfattende kan bildeling av elbiler bli?

– Det avhenger ikke minst av hvilke politiske virkemidler som blir tatt i bruk overfor utbyggerne, svarer Rørholt.

– Hvor viktig er det at bildeling av elbiler blir vanlig?

– Hvis vi skal nå målet om null utslipp fra persontransporten i 2030, må vi få på plass flere slike ordninger som dette.

– Omtrent hver tiende personbil i Norge er hjemmehørende i Oslo. Er det mange overflødige biler blant disse?

– Selvfølgelig. En personbil står stille 23 timer i døgnet, og beregninger fra transportøkonomisk institutt viser at en bildelingsbil kan erstatte ni til 15 personbiler.

– Hvordan vil denne ordningene fungere for borettslagene som blir med på elbilpoolene?

– De må stille parkeringsplasser til disposisjon, og så betaler beboerne for hver time de bruker elbilene.

Eivind Thorne, som leder Hertz BilPool, tilføyer at booking av elbilene skjer via en app. Elbilen låses opp deretter opp ved hjelp av mobilen, og inne i bilen ligger nøkkelen, slik at det bare er å kjøre av sted.

– I Oslo er det mange som vil klare seg uten egen bil i hverdagen, er hans oppfatning, etter fire års erfaring med bildeling.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!