Nyheter

Krigen da kvinner ble konduktører

I 1916 ble de første kvinnelige trikkekonduktøren ansatt i Oslo. To år senere var det rett ut igjen. Nå vil Sporveien ha hjelp til å finne ut hvem kvinnene var.

De poserer flott i nye, stilige uniformer, de første kvinnene som jobbet som konduktører på trikken i Kristiania. Året er 1916. Ute i Europa raser krigen.

Mange menn ble sendt på nøytralitetsvakt under 1. verdenskrig. Det var grunnen til at de daværende sporvognselskapene åpnet for å for å ta inn kvinner i arbeidsstokken.

Midlertidig

Karrieren ble kortvarig, og i dager kvinnene, som steppet inn da de behøvdes som mest, glemt.

– Allerede i 1918 var krigen over og i tråd med datidens holdninger ble det en avslutning på arbeidsforholdene. Og mens bildene er bevart kjenner vi lite til hvem disse kvinnene var – vi har ikke engang navnene deres, sier kommunikasjonsansvarlig Jan Rustad i Sporveien.

Les også: Dette oslohotellet var Norges største da det ble åpnet første gang i 1951 – nå tar hotellet rekorden tilbake

På jobb: En konduktør poserer i døråpningen på trikken i vognhalltomta som lå i Sporveisgata 8.

På jobb: En konduktør poserer i døråpningen på trikken i vognhalltomta som lå i Sporveisgata 8.    Foto: Sporveien

Hjelp Sporveien

Nå ønsker han publikums hjelp til å finne ut mer om identiteten til kvinnene på bildene er.

– Dette handler om kvinner som var pionerer og barrierebrytere der de trådte inn på det som til da hadde vært en ren mannsarbeidsplass. I oppkjøringen mot 8. mars er det vårt håp at noen av Dagsavisens lesere vil dra kjensel på en eller flere av de avbildede damene – og kunne fortelle oss litt mer om dem, sier Rustad.

– Alt er av interesse der vi står nå. Første bilde er tatt på vognhalltomta som lå i Sporveisgata 8, der hovedkontoret til Norges Blindeforbund ligger i dag, det andre bildet er tatt ved Sagene kirke.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Takknemlig for tips

Først på 40- og 50-tallet ble det åpnet for kvinner å jobbe som konduktører og trikkeførere fikk ikke kvinner bli før i 1959, og da fortrinnsvis kun om de hadde lang erfaring som konduktører.

– Men kvinnene fra 1916 var virkelig yrkespionerer selv om jobbene vare bare kort tid. Så vi vil bli meget takknemlige for alle tips som leder til mer kunnskap om dem, sier Jan Rustad. Han forteller at både ansatte og ledelse i Sporveien er opptatte av å ta vare på historien sin.

– Vi har vår kvote nerder og private entusiaster, ja. Mange har tilbrakt hele yrkesløpet her og de blir jo helt myke i blikket når de kan minnes litt hvordan det var da de var ferske. Så kunne vi få på plass denne viktige biten av historien med navn og eventuelt andre personlige data hadde det vært helt fantastisk, sier Jan Rustad stolt.

Les også: Oslo-folk elsker trikken

Fakta: Kvinner og trikkekonduktører

*De første kvinnene ble ansatt som trikkekonduktører i Oslo i 1916.
*Kvinnene måtte vike fra jobbene da 1. verdenskrig var over i 1918.
*Først under 2. verdenskrig fikk de første kvinnene fast ansettelse som trikkekontrollører i hovedstaden.
*I juni 1984 publiserte Aftenposten saken «Siste tur for Oslos trikkekonduktører». Da var det endelig slutt på at konduktører solgte billetter i vognene.

Mer fra Dagsavisen