Nyheter

Køer som en vanlig mandag gjennom Brynstunnelen mandag

De store køene uteble på grunn av stengingen av Brynstunnelen på grunn av vedlikehold. Men det er først neste mandag, når vinterferien er over, vi får svar på om det blir køkaos.

Bilde 1 av 2

–  I dag tidlig var det en del kø fra Vintebru og Klemetsrud, noe som tilsvarte et vanlig mandagsrush. Trafikken har gått jevn og trutt, men det er først neste mandag, når vinterferien er over, vi får et reelt bilde, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Rikke Brouer-Wangen til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Startet tidligere

Vedlikeholdsarbeidet med Brynstunnelen startet lørdag, og fra klokken 05.00 mandag morgen ble tunnelen helstengt  Fra dette tidspunktet etableres det toveis trafikk i ett og ett løp.

Noe som vil skape kø.

– Siden det er vinterferie i osloområdet, er det færre biler på veiene. Men inntrykket er at mange valgte å reise tidligere enn vanlig, sier Rikke Brouer-Wangen.

Statens vegvesen er på tå hev, og er spent på hvordan ettermiddagsrushet vil fortone seg.

– Fra og med onsdag morgen vil vi sette opp en rushtidsbom på Enebakkveien ved Ryenkrysset. Den vil bare slippe gjennom busser retning sentrum mellom sju og ni, sier Brouer-Wangen.

LES OGSÅ: Her kan du parkere når Brynstunnelen er stengt

– Holdt vel en tretti- førti kilometer

– Jeg kjørte nettopp gjennom tunnelen. Det gikk greit. Jeg holdt vel en tretti- førti kilometer, forteller Harald Arvid Furuhaug (66).

Han er fra Hemsedal og har kjørt tunnelen på Bryn fire ganger de siste månedene.

– Men det blir nok mer kø her neste uke, når vinterferien er over. Jeg tror folk vil merke det mer da, sier han videre.

Brouer-Wangen i Statens vegvesen oppfordrer folk til å velge andre alternativer enn bilen.

– Jeg skjønner godt at folk har behov for bil, men det er ikke dumt å se om det er andre måter å komme seg til jobb på. Samkjøring er et effektivt tiltak for å få færre biler på veien, sier kommunikasjonsrådgiveren, som også oppfodrer folk til å ikke bruke lokaleveier for å spare et minutt eller to.

– Lokalveiene er allerede belastet, og de brukes også som skolevei. Vi oppforder bilistene til å holde seg på E6, og vil skilte via tunnelsystemet, sier hun.

Brynstunnelen er en av Oslos eldste tunneler. Da den sto ferdig i 1970 var den svært moderne, men etter mange år med mye trafikk er det nå et stort behov for oppgradering og vedlikehold.

Arbeidene i Brynstunnelen vil ta halvannet år. Det skal blant annet legges nytt vann- og avløpssystem, og dette krever tunnelen renskes for alt som er innvendig av teknisk utstyr, gulv, vegger og tak før de kan bygge den opp igjen.

LES OGSÅ: Tunnel-stengning var genial

33 prosent reduksjon

Mange av Oslos tunneler skal oppgraderes, og da  arbeidet med Smestad-tunnelen ble delvis stengt i fjor sommer, var det ventet køkaos under hele byggeperioden.

Men kaoset uteble.

– Den første tiden så vi en reduksjon på 33 prosent, men nå er trafikken tilbake til det samme omfanget som før vi stengte. Men det er mer spredt over tid. Det er også vanskelig å sammenlige de to tunnelene. Det går 40.000 biler gjemnnom Smestadtunnelen hver dag, men det går 70.000 gjennom Brynstunnelen. Dessuten er det en mye større andel gods og tungtrafikk gjennom Brynstunnelen, samtidig som det er en viktig syd-nord forbindelse, sier Brouer-Wanger.

LES OGSÅ: Slik vil nordmenns bilbruk endre seg

Mer fra Dagsavisen