Kultur

Klassisk nøtt knekkes på ny

Ballettens førjulsklassiker «Nøtteknekkeren» er blitt helt ny. Torsdag er premieren.

Ikke før har Nationaltheatret hatt premiere på sin fornyede «Reisen til julestjernen», så er Operaen klar med en splitter ny versjon av sin evige klassiker «Nøtteknekkeren».

1. desember får publikum oppleve det gamle Hoffmann-inspirerte eventyret på nytt vis. Selvsagt med Tsjajkovskijs musikk, men med helt ny koreografi og scenografi.

– Selv klassikere blir gamle, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen om det nye grepet:

– Vi lever av å fortelle gamle eventyr på nye måter. Og vi elsker det, å fortsette å være bærer av en slik tradisjon er supert, og forestillinger som dette fortsetter å begeistre.

– Beste hittil

Allerede har Lorentzen fått sitt første innspill, fra datteren som fastslo «den beste hittil» fra publikumsplass på prøveinnspurten. For «Nøtteknekkeren» har rullet og gått årlig på Den Norske Opera og ballett siden 1965 – og balletten har danset over 600 forestillinger av forestillingen siden da.

Å gi seg i kast med å fornye en årlig juletradisjon var ikke det første Ingrid Lorentzen ga seg i kast med. Men denne uken lander storsatsingen – etter to års forberedelser.– Det har vært som et juleverksted her, sier hun til NTB.

Ikke bare har 420 nye kostymer blitt sydd det siste året, fra futuristiske snøfnugg-tutuer og skremmende rottekostymer til fargerike cupcake-drakter å danse i. Modister og parykkmakere har hatt hendene fulle. På verkstedet har malere, snekkere og smeder vært i sving med å utforme store kulisser – i enkelte scener inspirert av ismønsteret på Opera-foajeens vegger.

LES REPORTASJEN: Drømmen er en rolle i Nøtteknekkeren.

For nye «Nøtteknekkeren» er laget for det hvite huset i Bjørvika, på alle vis:

Kontrastrikt møte

Koreograf Kaloyan Boyadjiev er mangeårig solist i Nasjonalballetten, og leverer sin første helaftens forestilling på hjemmebane med «Nøtteknekkeren». Og den britiske scenografen Jon Bausor, som dessuten har hatt en hånd med i kostymene, har latt seg inspirere av så vel det historiske Oslo som av operahusets arkitektur.

Sammen har de to lagt juleeventyret om Clara til Kristiania i 1905, der en ung nasjon prøver å finne sin plass i verden.

– Vi har laget den av oss og for oss. Vi viser frem hva dette huset kan by på, og har tatt skikkelig i, sier Ingrid Lorentzen, som synes det har vært spennende med det kontrastrike møtet mellom Boyadjievs klassiske tradisjon og den teatrale verdenen til Bausor.

– «Nøtteknekkeren» blir mer renskåret og storslått, lover Ingrid Lorentzen, som understreker at forestillingen «fortsatt er klassisk ballett til Tsjajkovskijs toner».

– Det blir en juleeventyrballett!

Clara er heltinnen

Hvert år før jul strømmer nærmere 30.000 publikummere til Operaen for å se nettopp «Nøtteknekkeren». Den er en del av mange familiers juletradisjoner, etter over 50 års fartstid på hovedstadsscenen.

– «Nøtteknekkeren» er den oppsetningen det danses flest forestillinger av. For mange er den det første møtet med en ballett. Det skal være spesielt å komme inn her, det skal skinne!

Samtidig er Ingrid Lorentzen klar på at nye «Nøtteknekkeren» ikke blir noen barneforestilling.

– Det er en klassisk ballett som vi inviterer barna inn til, sier hun og forteller at hun prøver å se forestillingen som et barn selv. Akkurat nå lurer hun litt på om de yngste publikummere vil skjønne at det er den voksne Clara som kommer inn og danser med prinsen på slutten, i pas de deux'en som skal være selve høydepunktet.

– Før var det en sukkerfé som danset, nå er det Clara. Hun er heltinnen vår!

Sukkersøtt til mørkt

I Nasjonalballettens nye versjon er faren til Clara diplomat. Til hans juleselskap kommer utenlandske gjester og en mystisk onkel. Clara føler seg utenfor, sovner – og i drømmene hennes begynner magiske ting å skje.

Nye «Nøtteknekkeren» vil favne fra det sukkersøte rosa til det absolutt mørke. Clara-skikkelsen fanges tydeligere mellom barnas verden og den voksne, der hun ikke tilhører noen av dem, forklarer Lorentzen:

– Hun synes de voksne er litt ekle, og i drømmene hennes blir de til rotter, der barna blir mus. I vår forestilling blir selskapet i første del rarere, mens onkel Drosselmeyer blir litt ... snål.

Forteller ballettsjefen, før hun iler tilbake til kulissene for å overvåke innspurten før storsatsingens torsdagspremiere.

Fakta: nye «Nøtteknekkeren»

  • Premiere 1. desember
  • Konsept: Kaloyan Boyadjiev og Jon Bausor, som står for henholdsvis koreografi og scenografi.
  • Kostymer: Jon Bausor og Bregje van Balen.
  • Musikk: Peter Tsjajkovskij
  • Medvirkende: Hele Nasjonalballetten, Nasjonalballetten UNG, Ballettskolen, studenter fra Kunsthøgskolen i Oslo, Operaorkestret og Barnekoret.
  • Rollen som unge Clara danses av 15-åringene Ine Esbensen og Aurora Stray-Pedersen, mens den voksne danses av Yolanda Correa, Julie Gardette, Leyna Magbutay og Melissa Hough
  • Som Nøtteknekker-prinsen: Yoël Carreño, Douwe Dekkers, Philip Currell og Martin Dauchez
  • Dukkemakeren onkel Drosselmeyer danses av Ole Willy Falkhaugen, Aarne Kristian Ruutu og Andreas Heise.
  • Årets forestillinger er utsolgte, og før jul vil flere enn 26.000 mennesker ha sett den.

Mer fra Dagsavisen