Klar for ny T-banetunnel

Byrådet setter full fart i arbeidet med ny T-banetunnel mellom Majorstuen og Tøyen, med nye stasjoner på Nybrua og Bislett.

I mai bestemte bystyret å gå videre med planlegging av ny T-banetunnel. 

Tirsdag markerte byrådsleder Raymond Johansen (Ap), byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad (MDG) og leder for plan og infrastruktur i Ruter Halvor Jutulstad oppstart av arbeidet på Nybrua, hvor den nye stasjonen på Nedre Grünerløkka skal ligge.

Les også: Slik kan bompengekrisen løses (+)

Planprogrammet

– Ny T-banetunnel kan gi 5-minuttersavganger på T-banen over hele byen, og et enda bedre kollektivtilbud spesielt for alle i ytre by. Dette er en start på arbeidet med reguleringsplanen. Når vi er ferdig med det, skal bystyret vedta reguleringsplan og kostnadsramme før vi kan begynne å bygge, sier Arild Hermstad til Dagsavisen.

– Plan og Bygningsetaten (PBE) vedtok planprogrammet for bare timer siden. Nå er saken over på våre hender, og vi skal bruke de neste par årene til å utarbeide en detaljert reguleringsplan, sier Halvor Jutulstad.

– Tunnelen vil gå fra Tøyen til Majorstuen. Tøyen stasjon vil bygges om til fire spor, via ny stasjon på Nybrua, og videre til Stortinget stasjon hvor den nye linjen skal koble spå. Fra Stortinget vil trassen gå videre via nys stasjon på Bislett, til Majorstuen, som også skal bygges om til fire spor, sier Jutulstad.

– De største utfordringene vil nok bli på Majorstuen, sier Jutulstad.

I Oslo graves og bygges det mye, noe ikke minst de som tar trikken erfarer.

Og mer skal det bli.

– Nedgangen til den nye stasjonen vil komme her vi står i dag, rett foran gamle Schous bryggeri, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Oslo vokser med åtte tusen innbyggere i året, en nye T-banetunnel har lenge vært i planene.

– Poenget er at vi allerede er for sent ute. Byggingen av en ny tunnel burde vært i gang for lenge siden, sier Johansen til Dagsavisen.

– Dette er det viktigste infrastrukturprosjektet i Oslo, og det mest lønnsomme infrastrukturprosjektet uansett hva du sammenligner med. Skal vi greie målet om femminutters frekvenser på grenlinjene, må vi sette fart. T-banekapasiteten i Oslo er allerede sprengt, sier Johansen.

Brannbiler på utrykning blir tatt i fotobokser og risikerer bøter: – Denne ordningen er tull og tøys

Omkamp

Men Høyre har varslet omkamp om tunnelen om de kommer i byråd etter valget i september.

Disse planene vil Høyre bremse på basis av et eget «serviettregnestykke» i strid med faglig anbefalinger fra Ruter, ifølge byråds for miljø og samferdsel.

– Vraker Høyre-siden det vi nå er i gang med, vil det sette hele prosessen flere år tilbake, sier Johansen.

– Vi har gjort grundige vurderinger av de andre alternativene. Det vedtatte alternativet er det flest får glede og nytta av, sier de to politikerne.

I dag er ikke området rundt Nybrua og legevakta byens triveligste sted.

– Nedre Grünerløkka vil bli et naturlig møtested når legevakta flytter, og vi kan få boliger på området, sier Hermstad.

 

Ny T-banetunnel

* Ny T-banetunnel som knytter Bislett og Grünerløkka til dagens T-banetunnel på Stortinget.

* Nye stasjoner på Nybrua (Nedre Grünerløkka) og Bislett.

* Foreløpige kostnadsestimater: 17,4 milliarder kroner

* Ny tunnel dobler kapasiteten i T-banesystemet

* Forventet byggestart: 2024.

* Ferdigstillelse: Innen 2030.

* Status: Plan- og bygningsetaten (PBE) shar vedtatt planprogrammet, og sendet tilbake til Ruter for deltaljregulering.

Kilde: Ruter