Christopher Andersen (t.h.) har arbeidstrening på Ilas på Lambertseter. Tilsammen jobber omlag ti stykker på sykkelverkstedet. Her slår de et slag for gjenbruk og klima, samtidig som de får nyttig arbeidserfaring.

Kaster 31 tonn sykler i året

Hver eneste dag kastes fullt brukbare gjenstander i søpla. Nå vil kommunen hindre deg å kaste ting som andre kan ha nytte av.

 

– Når man ser hvor mye sykler folk kaster på dynga, kan man bare tenke seg hvor mye annet de kaster. Det er ting som har gjenbruksverdi, sier Christopher Andersen.

Han gjennomfører arbeidstrening i regi av bedriften Ilas på Lambertseter. Målet er på sikt å komme ut i ordinært arbeid.

Samtidig som Ilas tilbyr arbeidstrening, bidrar de til at 60 prosent av syklene går fra søppelkontainere og tilbake på veien. Arbeidsveileder Pål Løw leder sykkelverkstedet, og forteller om høy aktivitet.

– Vi har klargjort 750 sykler for salg hittil i år. Mesteparten av dette er sykler som folk har kastet. Vi ser at mye av det folk kaster er i veldig god stand.

Les også: Her begynner bilfritt byliv

Løkka-nostalgi

Syklene finnes i alle varianter og prisklasser. Barnesykler starter fra 50 kroner og oppover. Siden barn vokser fort, har også Ilas en panteordning på barnesykler

– Vi har ikke mulighet til å kjøpe sykler. Men vi har et tilbud om at folk kan komme og bytte, om barnet har vokst fra sykkelen. Da kan de få rabatt på den nye sykkelen.

Mellom hybrider og off-road-sykler, står noen vakre racersykler med klart syttitallspreg. De skal selges på auksjon i mai.

– Vi bygger opp en del gamle sykler. Det har jo blitt veldig populært blant Grünerløkka-folk. Vi selger nostalgi, sier Løw.

«Ombruksvarer»

Renovasjonsetaten vil lære oss det nye ordet «ombruk». Nå kan vi alle sammen bytte inn ting vi ikke lenger har bruk for. Kommunikasjonsdirektør Tone Dalen forteller at kommunen har opprettet 9 minigjenbruksstasjoner over hele Oslo, hvor folk kan hente og levere ombruksvarer helt gratis.

– Her er det blant annet bøker, CDer, lamper og bestikk. Folk leverer alt mulig, og på de små gjenbruksstasjonene kan alle komme og hente.

Det overordnede målet for renovasjonsetaten er å redusere avfallet.

– Fordelen med ombruk er at brukte produkter kan redusere etterspørselen etter nye. Ombruk forlenger også brukstiden til et produkt, og dette bidrar til å redusere mengden avfall som oppstår, sier Dalen.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

– Bruk og kast-kultur

31 tonn utgjør nesten 2.500 sykler. Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg mener det er enorme ressurser som havner på avveie.

– Å kaste brukelige ting, er egentlig en veldig sløsing av ressurser. Det vil byrådet i Oslo gjøre noe med, blant annet ved å oppfordre til gjenbruk. Vi vil gjøre det enkelt for folk å levere og bytte brukte ting på gjenbruksstasjoner rundt omkring i byen, og reparering av ting som ellers ville blitt kastet.

Samtidig gleder hun seg over at syklene blir reparert og samtidig gir verdifull arbeidstrening.

– Jeg er veldig glad for det gode samarbeidet mellom kommunen og Ilas. Dette er et godt eksempel på at klimapolitikk også gir en litt varmere by. Her tilfører vi samfunnet ressurser, både i form av mennesker som får arbeidstrening, og «nye» sykler til glede for barn og voksne.

Byråden håper flere vil benytte seg av de nye gjenbruksstasjonene.

– I Norge har vi en lei bruk og kast-kultur, også når det kommer til fullt brukelige klær og ting. Det er ikke bra for klima, men jeg tror heller ikke det er bra for hver enkelt av oss. En gjennomsnittlig sjuåring har 600 leker. Rekker vi egentlig å glede oss over alle tingene våre?

Les også: Parkeringsplassene som forsvinner