Nyheter

– Ikke nok å stenge Oslo for flere biler

Oslo kan ikke nøye seg med å stenge for mer biltrafikk i byen, mener Naturvernforbundet og Oslo SV.

Begge er kritiske til uttalelser Frode Jacobsen i Oslo Ap kom med i Dagsavisen tirsdag. Han krevde da garantier for at at nye veiprosjekter i Akers-hus ikke vil føre til mer biltrafikk i Oslo.

– Hvis trafikken inn til Oslo likevel øker, må man være villig til å iverksette de tiltakene som er nødvendige for å stanse denne veksten, slik som bruk av økte bomtakster, sa han også.

Jacobsen hadde ikke minst ny E18 i Vestkorridoren i tankene.

– Høyrepolitikk

– Det Oslo Aps leder sier, er så å si identisk med det Høyre sa i valgkampen. De ville tillate bygging av ny E18 med flere nye felt og så eventuelt sette i verk tiltak som begrenset trafikken dersom det viste seg at det ble flere biler på veiene, kommenterer Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

– Vi mener det er meningsløst å bruke over 40 milliarder kroner på å byge en vei som gir økt trafikk og økt forurensning, noe som man i samme åndedrag sier at man ikke ønsker, tilføyer han.

– For snevert

– Aps leder er også kun opptatt av trafikkveksten i Oslo. Det blir for snevert. Det er ikke slik at det bare er den økte forurensningen i Oslo som er problemet. Økt trafikk utenfor Oslos grenser er også et betydelig problem. I forhandlingene om Oslopakke 3 er det helt avgjørende at man ser helheten i utfordringene regionen Oslo og Akershus står foran. Dessuten gjelder klimaforlikets mål om nullvekst i biltrafikken hele regionen, ikke bare Oslo eller Oslo sentrum.

Les også: Åpner for å skrote Oslopakke 3

– Nedskalering

Sunniva Holmås Eidsvoll, gruppeleder i Oslo SVs bystyregruppe, er enig med Jacobsen at Oslo trenger garantier fra Akershus.

– Men det er viktig å understreke at dette ikke er nok alene, påpeker hun.

– For det første må Akershus også nå sine mål om at det ikke skal være noen vekst i biltrafikken, så økt trafikk i Akershus er også et problem. Når Oslo og Akershus nå forhandler om de store prioriteringene i samferdselspolitikken, er vi nødt til å se på total pengebruk og vurderinger av samfunnsnytte. Da er det flere veiprosjekter som trenger en kritisk gjennomgang og kraftig nedskalering. Spesielt er vi nødt til å kraftig nedskalere dagens planer for utvidelse av E18 i Vestkorridoren. Disse planene har en prislapp på nærmere 40 milliarder kroner, og de har en negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

Les kommentar: Grønn transport er ikke noe å le av (Irene Halvorsen)

Mer fra Dagsavisen