Karl Johan er lei av at folk kaster søppel på ham.

Hylles for søppelfilm

«Ikke kast søppel på Karl Johan» er budskapet i filmen Rusken har vunnet en internasjonal reklamepris for.

 

Filmen «Ikke kast søppel på Karl Johan» vant pris i klassen for miljø under bransjeprisutdelingen Epica i Amsterdam.

– Med filmen ønsker Rusken å gi Oslos borgere større ansvarsfølelse og et mer personlig forhold til sentrumsnære områder, sier ruskengeneral Jan Hauger i Oslo kommune.

I filmen møter vi en irritert Karl Johan som stadig vekk får søppel kastet over seg. «Jeg tror ikke de vet hva en søppelkasse er?», undrer den franske kongen av Sverige og Norge.

Les også: Søppel i 40 år

– Stort

Epica Awards er en europeisk konkurranse rettet mot reklame, design, medier, PR og digitalisering. Juryen er bransjejournalister fra mer enn 60 magasiner og nettsteder over hele verden.

Jan Hauger var til stede under Epica Awards, som i år ble avholdt i Amsterdam. Dit dro han sammen med Kikkut, som er reklamebyrået Rusken hyret inn for å lage filmen.

– Vi brukte en hel dag bare på å se gjennom alle de nominerte bidragene til Epica Rewards. Det var stort. Her samles alle de tunge mediebyråene fra hele verden, sier Hauger.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Videreført på leskur

Reklamefilmen «Ikke kast søppel på Karl Johan» ble lansert i april i år, og er laget av Kikkut i samarbeid med Small Film, Hocus Pocus og Palookaville.

Rusken vant gull i miljøkategorien for reklamefilmer. I vår ble reklamefilmen videreført som en leskur-kampanje flere steder i Oslo by med titlene «Ikke kast søppel på Karl Johan», «Ikke kast søppel på Carl Berner» og «Ikke kast søppel på Olaf Rye».

For dette arbeidet mottok Rusken en sølvmedalje under Epica Awards i miljøkategorien for annonsering.

Tredje prisen

– Dette er den tredje prisen Rusken får i forbindelse med vårt arbeid med å appellere til at vi er sammen om en ren by. Vi vil ha med oss alle innbyggerne i Oslo på denne tankegangen, sier ruskengeneralen.