Nyheter

Her er Oslos nye oase

Fra å være en av de mest trafikkerte plassene i Oslo, har de myke trafikantene tatt Fridtjof Nansens plass foran rådhuset tilbake, iføge Aps bystyrerepresentant Andreas Halse. Like entusiastiske er ikke opposisjonspolitikerne.

– Se rundt deg. Se hvordan folk bruker plassen. Og det er ingen biler her, sier Aps bystyrerepresentant Andreas Halse, og kikker rundt seg.

Les også: Prikkfritt byliv

Torg

– Dette er hva plassen er ment som. Som et lite torg og møteplass for alle. Enten de er turister eller byens egne innbyggere, sier han til Dagsavisen.

Byrådet har fått mye kritikk for sin kongstanke om et bilfritt byliv. Mange som har et nært forhold til motoriserte kjøretøy har klagd sin nød om dårlig framkommelighet og mangel på parkeringsplasser.

Les også: Bilfritt byliv i Oslo

Det var ordfører Marianne Borgen (SV) som for seks år siden foreslo å gjøre Fridtjof Nansens plass, ved Oslos rådhus, bilfri. Nå har hun fått det som hun vil.

– Jeg så for meg en plass hvor unger kunne leke, voksne kunne sitte og drikke kaffe, lese avisen eller hva som helst, sa ordføreren da Dagsavisen snakket med henne om dette da saken om en bilfri plass ble vedtatt av bystyret i april.

– Jeg er jo blitt bestemor. Jeg har fire barnebarn, og de kommer på besøk til meg på rådhuset. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan si: «Nå går vi ned på Fridtjof Nansens plass og leker litt!», sa ordføreren.

Nå er hennes forslag blitt en realitet

– Jeg går over plassen hver dag, og ser at byrådets vedtak om å kaste ut bilene fungerer slik det var tenkt, sier han.

– De få bilene som fortsatt kjører over plassen har enten ikke skjøt skiltingen eller så bryr de seg ikke, sier han.

Det yrer av folk på Fridjof Nansens plass denne varme sommerdagen i hovedstaden. ikke minst av turister, som gjør Oslo i løpet av noen timer.

Stemte imot

Etter at bystyret i slutten av april stemte for å gjøre Fridtjof Nansens plass bilfri, kom skiltene opp 4. juni.

– De borgerlige partiene stemte imot da saken var oppe. Jeg lurer på om noen vil gå til valg på å åpne den opp igjen for biler?, spør Andreas Halse.

– En bilfri Fridtjov Nansens plass er blitt en suksess. Når jeg kommer om morgenen ser jeg håndverkere som slapper av med en kopp kaffe. Ved lunsjtider er de mange som tar lunsjen sin her ute, og etter arbeidstid koser folk seg med en is i sola, sier han med et smil.

Mye av kritikken da de stengte plassen gikk på tilgjengeligheten for håndverkere og bevegelseshemmede.

Les også: Ikke alt er like bilfritt

– Vi skal lytte til sånn kritikk. Vi har satt av egne parkeringsplasser til næringsdrivende i området. Det har også blitt 25 HC-plasser i gatene rundt Rådhuset, og flere kommer på selve plassen etter sommeren.

Levende sentrum

– Det er riktig at vi var imot stenging av Fridtjof Nansens plass for biler, ser Frps fraksjonsleder i bystyret, Aina Stenersen til Dagsavisen.

– Vi ønsker oss et levende sentrum, men vi ønsker å legge til rette både for biler og myke trafikanter. Vi har fått en del klager på at det er vanskelig for bevegelseshemmede og håndverkere å parkere i området, og at kjøremønsteret er problematisk. Vi har sett en del utfordringer med at plassen er stengt, og det ønsker vi å gjøre noe med, sier hun.

Stenersen gå daglig over plassen, og sier til Dagsavisen at det er varierende hvor mange mennesker som er der.

– Nå i sommer, med det været vi har nå, er det mange der. Og det er mange som går over plassen for å komme ned til Aker Brygge og øybåtene, sier hun.

Om Frp ønsker å åpne plassen for biler igjen, om de kommer til makten ved neste valg, vil hun ikke si noe om nå.

Høyre gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, sier til Dagsavisen, at han synes at byrådet har hatt en altfor firkantet tilnærming når de vil stenge sentrum for biler.
– De har ikke tatt hensyn til de som av ulike grunner har behov for å komme seg fra øst til vest i sentrum. Slik det er i dag blir det unødvendig mye omkjøringer når folk skal bare korte sterkninger i byen, og det kan se ut som det enkelte steder har vært til hinder for kollektivtransporten, sier han.
–  Sammen med Venstre og Krf har vi foreslått en kraftig utvidelse av gågatenettet,  blant annet med en sammenhengende gågate fra Festningen til Sannergata. Fridtjof Nansens plass kan i prinsippet være en del av dette, men da må det etableres en annen øst-vest forbindelse for dem som er avhengig av å kjøre bil, for eksempel i Stortingsgata, sier han.

Flere gågater

Høyre ønsker å mer enn doble gågatenettet i Oslo.

–   Vi ønsker også flere gågater ellers i byen. Men byrådet har ikke etablert en eneste meter ny gågate så lenge de har styrt byen, sier Solberg.

– Byen må fungere for mennesker med ulike behov, og det må være mulig å kjøre mellom øst og vest i sentrum uten å måtte kjøre via Ring 1 eller Festningstunnelen. Det er derfor uheldig å stenge plassen uten å etablere en annen trase for dem som skal mellom øst og vest i sentrum.  Men det som er mest alvorlig nå er mangelen på tilgjengelighet for bevegelseshemmede rundt Rådhuset, sier han.

Solberg ser også for seg andre mulige løsninger, som å holde plassen stengt for biler i sommermånedene, og åpen resten av året.

– I vårt klima er det stor forskjell på hva en slik plass kan brukes til i juli og i januar. Plassen har vært prøvestengt tidligere, men ble etter en evaluering åpnet igjen.   Det er klokt at vi nå evaluerer hva stengingen betyr for byen, og ikke minst for handelsnæringen i området. Vi bør også se på hvem som bruker plassen.  Mitt inntrykk er at det flest turister der, sier Høyrepolitikeren.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Mer fra Dagsavisen