– Jeg har veldig lyst til å gå i byrådsmøte med denne parykken, sier kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap), som får prøve dronningkostymet fra «Jul i Blåfjell». FOTO: ARNE OVE BERGO

Forsvarer barneteaterklassikerne

I en tid der så mye er i oppløsning kan det ha en verdi for familier å se de tradisjonelle barneteaterstykkene, mener Oslo Nye Teaters sjef Kim Bjarke.

– For meg handler ikke diskusjonen om barneteater om enten eller. Hvis man ikke lager noe nytt så kommer man ingen steder. Men jeg mener også at de tradisjonelle teaterstykkene som «Snekker Andersen», «Hakkebakkeskogen» og Astrid Lindgren-historiene har sin rett, sier Kim Bjarke, teatersjef ved Oslo Nye Teater.

De siste to ukene har Dagsavisen satt søkelys på hva som settes opp av barneteaterstykker ved byens teatre. Sakene kommer i kjølvannet av at det nye byrådet har erklært at de vil bedre barneteatertilbudet, og at Oslo Arbeiderparti i valgkampen uttrykte at dagens tilbud er for dårlig.

Debatten om barneteater har handlet mye om hvorvidt institusjonsteatrene setter opp for mange gamle klassikere, framfor nye stykker. Teatersjef ved Det Norske Teatret, Erik Ulfsby, uttalte til Dagsavisen 23. oktober at det har vært for mye gjenbruk.

LES OGSÅ: Får kritikk for dårlig barneteater

– Virker samlende

Bjarke mener diskusjonen er viktig.

– Men vi må ha både og. Å kunne gå i teater og se noe man kjenner og kan ha en noenlunde forventning til, kan være et poeng i en tid med så mye skilsmisser og nye familiestrukturer. Det er så mye i oppløsning, så mange krav om forandringer. Jeg tror de tradisjonelle stykkene kan samle oss, sier han.

– Ville du brukt samme argumentasjon om voksenteater, for å sette opp «Peer Gynt» sesong etter sesong?

– Nei. Men jeg tror at for foreldre er det gjenkjennbare vel så viktig. Hadde vi satt opp en hiphopversjon av «Snekker Andersen» så hadde de nok reagert. Men selvsagt skal vi lage stykker for vår tid, sier Bjarke.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Teaterjul

På denne tida av året er Oslo Nye Teater et barneteater, forteller Bjarke. For det er særlig før jul at barneteaterstykkene dukker opp på institusjonsteatrene, og konkurransen om å trekke familiene til førjulshygge har allerede begynt.

Nationaltheatret hadde nylig premiere på «Dyrene i Hakkebakkeskogen», Det Norske Teatret har nypremiere på «Tonje Glimmerdal» om en uke, og Oslo Nye Teater er snart klar med «Jul i Blåfjell» og «Snekker Andersen». Og på nyåret kommer «Doktor Proktor» til Centralteatret.

– Vi har hatt fem barneproduksjoner i år, og neste år er det seks. Vi snakker om et publikumstall på mellom 50.000 og 55.000 barn på en sesong. Det er en betydelig del av vår aktivitet, sier Bjarke.

– Jeg tror du har veldig rett i at vi ikke må tenke enten eller, men heller se etter en bredde i barneteatertilbudet, sier kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap).

– Mange har minner om at de hver jul så «Nøtteknekkeren» i Operaen, og at det var samme produksjon hvert år. Å være tradisjonsbærer er også en viktig del av kulturen. Men samtidig må man fornye seg med nye produksjoner. «Doktor Proktor» er jo et eksempel på nytt barneteater, sier Hansen.

– I hvert fall sammenlignet med Hakkebakkeskogen, legger hun til.

– «Doktor Proktor» er kjente barnebøker, men det kan være kvalitet selv om det blir lest av mange. Dessuten har vi planlagt dette i to år, før vi visste at filmen skulle komme nå, sier Bjarke.

LES OGSÅ: Vil ha egen scene for barneteater

Figurteater

Da Dagsavisen undersøkte hvor mange ulike barnestykker institusjonsteatrene har tilbudt de siste fem årene, var det Oslo Nye Teater som hadde flest. Naturlig nok, med tanke på at de har en egen scene for figurteater, Trikkestallen. Selv om denne nå skal brukes til voksenteater på kveldstid, vil de fortsette å lage nye figurteaterproduksjoner, forteller Bjarke.

– Der lager vi forestillinger for barn nede i treårsalderen, og det vil si at vi har det store ansvaret å være dem som gir barn deres første møte med teater. Det er et stort ansvar, sier han.

LES OGSÅ: Jobber for egen barneteaterscene

Tenåringene

Men det er ikke bare barna som står på Bjarkes liste om dagen. Nå vil han jobbe for å fange «den vanskelige gruppen».

– Jeg er i full gang med å forsøke å knekke koden for å trekke unge fra 13–18 år til oss. Vi er i gang med et samarbeid med en frigruppe om dette, og det kommer noe i 2017, lover han.

LES OGSÅ: Akkurat passe pepret

 

Vil inkludere flere barn

Den nye kulturbyråden vil invitere til et innspillsmøte om barneteater i Oslo før jul.

– Jeg har lyst til å vite mer om hva som er mulig å få til, og da vil jeg ha forslag fra både etablerte teatre og andre som er opptatt av barneteater, sier Rina Mariann Hansen. Hun er opptatt av at flere av Oslos barn skal ta del i teatertilbudet.

– Det finnes lite undersøkelser om barns kulturbruk, men jeg tror det er ganske store forskjeller i byen. Jeg var aldri i Operaen før jeg var 22 år fordi foreldrene mine ikke var opptatt av det. Pappa var snekker, og snekret Operaen framfor å gå i den. Jeg har lyst til å finne en måte der vi kan gjøre kulturtilbudet enda mer tilgjengelig for alle barn, sier Hansen.