Nyheter

Første film i nytt kulturhus

I morgen åpner Oslos nye kulturhus Vega Scene – med spillefilm fra Oslo S.

– Det er stas å bli valgt ut som åpningsfilm når Oslo får nytt kulturhus, sier regissør Eirik Svensson.

Lørdag er det offisiell åpning av Vega Scene, med Svenssons nye film «Harajuku» som åpningsfilm.

Vega Scene har vært under arbeid siden 2013, da blant andre filmfestivalen Film fra Sør og distributøren Arthaus gikk sammen om et initiativ for nytt kino- og teaterhus ved Akerselva i Oslo, i Hausmannsgate ved Hausmania. Byrådet støttet opp om planene, og nå står bygget klart. Det rommer tre kinosaler, teaterscene og debattsalong, og skal være et rom for alternativ film og ny dramatikk. Årets Film Fra Sør-festival finner sted på Vega Scene og flere andre kinoer i Oslo fra 9. november.

Les også: Vil gi Vega hjelp etter tippekutt

Kinomangfold

Vega Scene blir dermed Oslos første såkalte «art cinema», en uavhengig kino for kvalitetsfilm, utenom de store kinokjedene.

– Jeg håper at Vega Scene vil bidra til kinomangfoldet i Oslo, og gi større plass til andre filmer enn blockbusterne – drama, independent film, europeisk og asiatisk film, for eksempel, sier Eirik Svensson.

Han debuterte som regissør i 2012 med «En som deg». Hans andre spillefilm var det innflytelsesrike ungdomsdramaet «Natt til 17.» (2014), som fulgte en gjeng ungdommer fra Oslo øst gjennom en begivenhetsrik festnatt på vestkanten. Siden har Svensson blant annet vært en av hovedregissørene på NRK-serien «Unge lovende», og har markert seg med sitt nære og kjærlige blikk på hovedstaden.

– Ideen til «Harajuku» oppsto under arbeidet med eksamensfilmen min fra filmskolen på Lillehammer. Jeg er fra Oslo selv, da føltes det naturlig å søke til Oslo for å finne historier. Jeg ville lage noe med sentrumsungdommer, og gjennom uteseksjonen møtte jeg blant andre ungdommer som hang på Oslo S. Det er en egen utfordring å jobbe med ungdommer, og «Natt til 17.» ga meg lyst til å gjøre det igjen, forteller Svensson.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Lange scener

Filmens hovedperson, 15-årige Vilde, er en del av tenåringsmiljøet som samles ved Spor 19 på Oslo S, og er interessert i japansk populærkultur. Hun har et fjernt forhold til faren, og når moren dør i en ulykke, kjøper hun enveisbillett til Tokyo for å flykte. Nicolai Cleve Broch spiller faren i filmen, som oppsøker datteren på Oslo S.

– I filmen har jeg har satt opp flere lange scener for å la kompleksiteten i forholdet mellom mennesker få utspille seg i tilnærmet real time. Kjernescenen i filmen er når Vilde møter faren sin for første gang. Det er en 15 minutter lang dialogscene, forteller Svensson.

– Filmen handler ikke så mye om Oslo S-miljøet i seg selv, men om en ung jente som er del av det miljøet, sier Svensson.

– Ungdommene som henger i sentrum, de som ikke sitter i en kjellerstue eller er på en fritidsklubb, bærer på sine dilemmaer og historier i full offentlighet. De er veldig synlige, men vi ser dem ikke likevel, sier Svensson.

– «Harajuku» er ikke bare en Oslo-film som sådan, deler av filmen foregår i Tokyo. Men jeg er veldig glad i Oslo. Det å ta utgangspunkt i steder man kjenner og lete etter det overraskende der, gjør at miljøene blir en mer naturlig del av filmene og fortellingene. Jeg ser på det kaotiske Oslo S og Østbanehallen med helt nye øyne nå, etter at jeg har laget denne filmen, sier Svensson.

Les også: Trekker seg fra Vega Scene

I sentrum

– Vi valgte «Harajuku» som åpning fordi det er en norsk kvalitetsfilm. Den passer profilen vår, og den utspiller seg i sentrum av Oslo, tett på området Vega Scene ligger i, og skildrer mangfoldet også Vega Scene befinner seg i, sier filmsjef Truls Foss på Vega Scene.

– Vega Scene skal være en arena for den smalere filmen, den gode norske spillefilmen, mellomfilmen, den som ellers fort faller ned på plakaten. Vi skal løfte disse filmene opp på programmet og kontekstualisere dem gjennom samtaler og arrangementer. Målet er å lage et intimt hus for kulturinteresserte, der man kan komme tett på filmen og filmskaperne, der man kan møtes og diskutere det man ser, sier Foss.

– Kombinasjonen av film og teaterscene gjør at vi kan programmere tverrkunstnerisk, understreker markedsansvarlig Ida Johannessen.

Vega Scenen rommer også et eget produserende teaterkompani, som har urpremiere 1. desember på «Goliat» av Maria Tryti Vennerød.

– Mye film og teater trenger tid og rom til å finne sitt publikum. Her på Vega Scene skal vi gi den tiden og den plassen. Besøksmålet er 100.000 i våre første 12 måneder, sier Johannessen.

Åpningsuke Vega

Lørdag 3. november

12.00: Knøttekino. Fast lørdagskonsept for barn 2-5 år. Syv franske kortfilmer, tegneverksted.

18.00: Offisiell åpningsfilm «Harajuku»,  samtale med regissør Eirik Svensson

Søndag 4. november

13.00: Breakfast Club. Søndagskonsept med kultfilmer tilpasset restituering: «Ladybird» (US, Greta Gerwig).

15.00: «Kurt blir grusom». Tiårsjubileum for animasjonsfilmen med Erlend Loes truckfører. Servering av Kurts livrett pannekaker.

16.00: «We come from far far away». Det første teakterstykket som spilles på Vega Scene. Basert på historier fra Hvalstad asylmottak. Vant Heddaprisen for beste ungdomsstykke 2017.

Onsdag 7. november

19.00:«0 + 0 = 4», teaterforestilling. Monolog om norske justismord, med Thomas Bye

Torsdag 8. november

17.00. Debattsalongen: Virkelighetens offer i kunsten.

19.00 Spesialvisning «Girl» med debatt i samarbeid med FRI (Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold)

Filmer i åpningsuken

«Cold War» (Polen), «Suspiria» (Italia), «Rekonstruksjon Utøya» (Sverige), «Girl» (USA), «Grensen» (Sverige) «The Miseducation of Cameron Post) (USA)

Mer fra Dagsavisen