Førerløs framtid i sneglefart

I framtida skal søte små Postmann Pat-aktige biler kjøre oss førerløst rundt i byen.

Vi er nesten der.

Bussen tar oss i sneglefart over Rådhusplassen, vi kjører strake vegen mot Vippetangen. Stopper korrekt på første holdeplass, ved Skur 35. Folk glaner, tar bilder – og noen blir tuta på hvis de kommer for nær. Inne i bussen er det dugg på ruta og god stemning. Ordføreren, Ruter-direktøren og miljøbyråden er stolte. De ler.

Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen, miljøbyråd Arild Hermstad fra MDG og ordfører Marianne Borgen tester den nye ruta.
Foto: Hilde Unosen

Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen, miljøbyråd Arild Hermstad fra MDG og ordfører Marianne Borgen tester den nye ruta. Foto: Hilde Unosen

Men plutselig – bussen bråstopper. Den kan «se» hele 60 meter i alle retninger, og nå har en taxi kjørt forbi og kommet innenfor intimsonen. Faren avblåst, vi ruller videre. Nå skal vi bare stoppe på rutas andre, og siste, holdeplass. Men på Vippetangen står de store gutta og sperrer, to ordinære busser er allerede på holdeplassen. Bom stopp. Verten Jakob Wollbrink, operation coordinator fra selskapet Autonomus Mobility, må overta. Han tørker duggen av vinduet og løfter fjernkontrollen. Vi snur.

Les også: El-sparkesykler kan bli sommerens store dille

Jakob Wollbrink fra selskapet Autonomus Mobility måtte overta da «Mads» fikk litt trøbbel.
Foto: Hilde Unosen

Verten Jakob Wollbrink, operation coordinator fra selskapet Autonomus Mobility, må overta med fjernkontroll når bussen får problemer. Foto: Hilde Unosen

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

11 sitteplasser

Mandag ettermiddag, på en grå og tung regnværsdag, kom altså en liten smakebit av framtida til Rådhuskaia. De to skinnende røde bussene sto og ventet på oss. Elektriske og selvkjørende.

– Nå er vi fremoverlente og fremtidsrettet, konstaterte ordfører Marianne Borgen i åpningstalen.

– Bak dette sjarmerende utseendet ligger avansert teknologi, men også dypt alvor, sa miljøbyråd Arild Hermstad fra MDG.

Miljøbyråd Arild Hermstad, Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen og ordfører Marianne Borgen tok den første turen mandag. Nå går de to bussene i rute mellom Kontraskjæret og Vippetangen. Maksfart? 18 kilometer i timen.
Foto: Hilde Unosen

– Målet med disse bussene er å styrke kollektivtrafikken, å gjøre den enda mer effektiv og fleksibel, sa ordfører Marianne Borgen under åpningstalen mandag. Foto: Hilde Unosen

– Vi må bremse utviklingen av den menneskeskapte klimakrisen, og vi trenger nullutslippskjøretøy. Kanskje er dette en del av løsningen.

– Som barn flest, er Oda og Mads tidlig i utviklingen. Det er viktig å si at vi ser begynnelsen på noe her, mer enn slutten, konstaterte Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen.

Les også: Førerløs makt

Bussene er nå en del av Oslos kollektivtilbud, som skal gå i rute 35, fra Kontraskjæret til Vippetangen. Det er elleve sitteplasser om bord, i tillegg til en vert, som skal være til stede under hele testperioden det kommende året.

Utprøvingen av selvkjørende busser er et samarbeid mellom Ruter, Statens vegvesen og Bymiljøetaten. Slik ser det ut fra innsiden.
Foto: Hilde Unosen

De selvkjørende bussene fikk mye oppmerksomhet langs havnepromenaden. Foto: Hilde Unosen

Les også: Ruter har tatt steget inn i el-alderen

Verten må med

Trygt tilbake på Kontraskjæret oppsummerer ordfører Marianne Borgen turen.

– Noen litt voldsomme stopp, men da ser man i hvert fall at teknologien fungerer.

– Det var koselig, man blir glad. Men det var godt vi hadde verten.