Sport

Foregangsmann på to hjul

Vintersykling må til for å oppfylle Stortingets vedtak om mer sykling i byene. Bård Stangnes (38) er en av dem som trosser snø og slaps på sin vei til jobb. – Det er i hvert fall bedre enn det hårreisende dårlige trikkesystemet.

– Jeg sykler til jobb hver dag hele vinteren, og det har jeg gjort i 11 år, forteller 38-åringen, selv om han står i snøsørpa i Oslo sentrum med den tilgrisete sykkelen sin.

Nettopp mer vintersykling må til for å oppfylle Stortingets vedtak om at 8 prosent av alle reiser på landsbasis og 20 prosent av alle reiser i byene, skal foregå med sykkel. Bare å legge til rette for mer sykling om sommeren, holder ikke for å oppnå dette målet, ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

«I mange områder (er det) svært få som sykler om vinteren. Å få flere til å sykle hele året kan være et mål. Det vil bidra til å øke sykkelandelen på landsbasis», heter det i rapporten.

Saken fortsetter under bildet

I DAG: I dag markeres «Vintersykkeldagen», i blant annet Oslo. I andre land er den kjent som «Winter Bike to Work Day».

Fredag markeres «Vintersykkeldagen», i blant annet Oslo. I andre land er den kjent som «Winter Bike to Work Day».

Les også: Denne Oslo-skolen er full av rotter: – Lukten er forferdelig (DA+)

– Kan gi solid vekst

«Dersom hele landet oppnår en sykkelandel på 8 prosent i vinterhalvåret, blir den årlige sykkelandelen på 7 prosent. Altså litt under målet om 8 prosent», påpekes det videre.

I dag foregår 6 prosent av alle reiser med sykkel, når vi ser året under ett. Om vinteren synker andelen til 3 prosent.

– Bevisst satsing på vintersykling kan gi solid vekst i antall sykkelturer, bekrefter TØI-forsker Erik Bjørnson Lunke overfor Syklistenes Landsforening.

«Men økning i vintersykling stiller samtidig større krav til vedlikehold av sykkelveier», heter det også i rapporten.

Det har byrådet i Oslo tatt konsekvensen av og blitt belønnet for. Vinteren 2015-2016 var det første året hvor sykkelveiene i Oslo ble brøytet. Denne vinteren brøytes og måkes cirka 200 kilometer av sykkelveinettet i Oslo ekstra godt, opplyser Byrådsavdeling for miljø og samferdsel. Byrådsavdelingen kan også fortelle at «i januar så vi en økning i sykkeltrafikken på 18 prosent sammenlignet med i fjor - på tross av nok en snørik vinter.»

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Det er en smerte

I Oslo sentrum forbereder Bård Stangnes seg på neste sykkeltur i snøslapset. Framhjulet må bare få litt luft først.

– Det er en smerte å sykle om vinteren, men det er bedre enn det hårreisende dårlige trikkesystemet, sier Stangnes.

– Hvorfor er det en smerte?

– Fordi det er kaldt og fordi sykkelen bølger fram og tilbake, slik føret er nå. Det er også skummelt når du blir tvunget ut i veibanen fordi det er mye snø på sykkelveien eller fortauene, og noen steder er sykkelveien full av is. Om vinteren er det dessuten flere parkerte biler i sykkelveiene og mer varelevering der.

– Hva må til for å få flere til å sykle om vinteren?

– Bedre brøyting, mindre salt på veiene for å unngå at syklene ruster opp, og offentlige sykkelpumper som virker.

Også Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening, er opptatt av bedre brøyting.

– Utbygging av et sammenhengende sykkelveinett er avgjørende for å øke sykkelandelen sommer som vinter, men vekst i vintersyklingen stiller ekstra store krav til drift. Etter snøfall må det ryddes tidlig og effektivt i sykkelfelt og -veier. Dette har blitt bedre i flere byer, men dessverre fungerer fortsatt sykkelfeltet som snødeponi mange steder.

Mer fra Dagsavisen