Elevene Sigurd Log Røren (t.v.), Ingerid Skamarken, Rahman Chaudhry, Brynjulf Sjøtveit og Mathilde Eberhost håper elever slipper Dignity Day i framtida. De mener initiativet sto i veien for viktigere opplegg, samt at det skapte press og ubehag. FOTO: HILDE UNOSEN

– Følte meg presset

«Langt utenfor komfortsonen» og «mangel på empati». Elevene ved Oslo katedralskole vil avskaffe Dignity Day.

– Det var langt utenfor elevenes komfortsone å dele intime historier med fremmede da vi deltok på Dignity Day, sier Sigurd Log Røren (18).

Global Dignity Day (GDD) har høstet kritikk fra både lærere og elever. Arrangementet, som ble startet av Kronprins Haakon, holdes årlig i norske skoler. Målet er at elevene skal dele såkalte verdighetshistorier.

LES OGSÅ: Kronprins Haakon: – Ikke riktig det som ble framstilt i avisen

Tvilsomme metoder

Elevene er skeptiske til GDDs fremgangsmåte. Ingerid Skamarken (18) sier at hun følte seg presset til å dele historier foran 300 vilt fremmede elever. Hun forteller at de først måtte fremføre foran en mindre gruppe, men at enkelte ble trukket ut til å fremføre foran langt flere. Det mener medeleven Mathilde Eberholst (18) var problematisk.

– Det å være ungdom er sårbart, og det er ubehagelig å bli satt i en slik situasjon, sier hun.

Thormas Horne i Dignity Day svarer på kritikken

– Kunstig og falsk

Elevene ved Oslo katedralskole er heller ikke imponert over utbyttet av GDD. Brynjulf Sjøtveit (19) og Rahman Chaudhry (18) mener elevenes presentasjoner har fremstått som tvungne, påtatte og kunstige. De mener det er en unaturlig måte å håndtere problemet på.

I tillegg vil det alltid være en del av publikumet som ikke kommer til å forstå eller vise empati, ifølge Sjøtveit.

– Mange brydde seg ikke i det hele tatt, slår han fast.

LES OGSÅ: Lærere ut mot kronprinsen

FN-dagen viktigere

GDD varer en hel skoledag, og for de fem elevene på Oslo katedralskole var det FN-dagen som måtte ofres. Log Røren synes det er rart at FN-dagen ofres for et initiativ som ikke kommer som følge av et pedagogisk ønske av lærerne.

At Kronprinsens initiativ skal ha innvirkning på elevenes læreplan har skapt sterke reaksjoner, og kronprinsen har blitt tungt kritisert. Det skjønner elevene godt.

– Kronprinsen vil jo bare styrke imaget sitt, sier Skamarken.

– Og hva har elevene fått ut av det, spør Log Røren.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

LES OGSÅ: – Uryddig av kronprinsen