Nyheter

– Folk som bor her har behov for parkering, ikke sykkelsti

Beboerne i Gyldenløves gate føler seg overkjørt av forslaget om sykkelsti i gata deres. Nå nærmer det seg anleggsstart.

Bilde 1 av 2

Vakre, ærverdige Gyldenløves gate bader i morgensol. Langs den nærmest bulevardaktige gaten på Oslo vest er det rolig i morgentimene. En ærverdig allé av trær duver forsiktig i vinden, og trafikken mellom de lett tilbaketrukne boligene er minimal. Det er derimot ikke raden av parkerte biler langs begge sider av gaten. Men, et forslag om sykkelsti vil gjøre at parkeringsplassene forsvinner, og det vil ikke beboerne i Gyldenløves gate gå med på.

Konflikten rundt sykkelstien ble kanskje overdøvet av Christian Tybring-Gjeddes (Frp) uttalelse om at det vil være vanskelig å få med seg en vase fra Glasmagasinet, hvis han måtte begynne å sykle hjem til Gyldenløves gate. Men selv om harseleringen med denne uttalelsen tok slutt, har ikke beboerne gitt opp kampen. Nå tikker klokka, og snart er arbeidene med å lage sykkelstiene i gang. Bymiljøetaten opplyser til Dagsavisen at oppstart er planlagt i september/oktober.

Les også: Fotografihuset må ligge der hvor folk er

Rørleggere og besteforeldre

– Folk som bor her har behov for parkeringsplasser, ikke sykkelsti, sier Ingalill Sandal fra Facebook-aksjonen Fremtidens Frogner, aksjonen for lokaldemokrati og medbestemmelse.

– Ta rørleggeren som må ha utstyret sitt med seg hjem hver kveld. Eller besteforeldrene som skal hente barnebarna. Musikeren som kommer hjem sent på kveld – skal han trille forsterkerne sine på tralle fra nærmeste parkeringshus? Det er jo et helt hodeløst forslag, sier Sandal.

Les også: (+) Båtfolket frykter boligbygging

Unødvendig: Beboerne som har engasjert seg i sykkelstiplanene mener det er unødvendig med sykkelsti i Gyldenløves gate.

Unødvendig: Beboerne som har engasjert seg i sykkelstiplanene mener det er unødvendig med sykkelsti i Gyldenløves gate. Foto: Mina Ræge 

På polet

Dagsavisen møter Sandal en tirsdags morgen i Gyledenløves gate. Selv har ikke Sandal bil, og heller ingen av ungene har hatt behov for å ta lappen. Alle reiser kollektivt eller bruker sykkel, selv sykler hun til jobben på Skøyen hver dag.

– Det er behov for sykkelfelt i områder med mye trafikk, der det faktisk er risiko for syklister. Det er det ikke i Gyldenløves gate, Eilert Sundts gate eller Elisenbergveien. De som bruker sykkelfeltet i Elisenbergveien er bilister som står med blinkende lys mens de stressa løper inn på polet og håper de slipper bot, sier Sandal og legger til:

– Men akkurat her i denne gaten er det så lite trafikk at det overhodet ikke er noe problem å sykle. Dessuten er det fartsdumper slik at de bilene som kjører her må holde lav hastighet.

Sandal er oppvokst i København, den byen Bymiljøetaten liker å sammenligne seg med. Hun synes det er en dårlig sammenligning:

– I København er det så å si aldri snø. Ikke minst er det helt flatt. Det kan ikke sammenlignes med Oslo om vinteren. De har en helt annen sykkelkultur, og en sykkelstrategi som er utviklet over flere tiår, ikke over få år som her. I tillegg fungerer de fleste sykkelfeltene i kombinasjon med parkeringsmuligheter og næringslivets behov i København.

– Men det er en del som sykler her i dag?

– Selv om det er en del syklister her nå, er det ikke alltid sånn. Om vinteren ser du ingen, sier Sandal.

Les også: Samlet venstreside i Oslo skyter ned MDGs bompenge-forslag

Overkjørt

Hittil har aksjonen samlet inn støtte fra flere kjente personer. En av dem er Fabian Stang, tidligere ordfører for Høyre.

– I bydelsutvalget på Frogner stemte 13 av 15 medlemmer mot sykkelfelt i Gyldenløves gate. Altså alle partier unntatt MDG sine to medlemmer. Til tross for gjentatte gode argumenter, spørsmål om innsyn, godt utarbeidede forslag til alternative ruter, trafikkmålinger i Eilert Sundts gate som viser motsatt effekt enn det sykkelprosjektet ønsker, et mislykket prosjekt med så å si ubrukte sykkelfelt i Elisenbergveien, Huitfeldts gate og Eilert Sundts gate – allikevel skal dere gjennomføre et unødvendig tiltak og bryte med lokaldemokratiet. Hvorfor? spør Ingalill Sandal oppgitt, og legger til at politikerne ødelegger oppfattelsen av lokaldemokratiet.

– Når politikere ikke lytter til lokalbefolkningen som bor der tiltakene skal settes ut i livet, kalles det maktarroganse og tillitsbrudd. Det vil på lengre sikt skade dem selv, men på kort sikt skader det dessverre oss som bor her og blir berørt av politikken.

Mer fra Dagsavisen