Nyheter

Flere tok bomtur

I januar gikk trafikken i Fjellinjen opp med 1,8 prosent sammenlignet med i fjor.

– Det har vært mindre snø på veiene i år, forklarer økonomidirektør i Fjellinjen, Magne Liestøl Larsen, i en pressemelding.

Totalt var det 8,84 millioner passeringer i januar, mens det i januar 2018 var 8,64 millioner.

Samtidig er det nesten hver måned en liten oppgang i andelen elbiler, og en liten nedgang på diesel.

I januar var 21 prosent nullutslippsbiler, 30 prosent var bensin (eller «normaltakst», som det står i tallene fra Fjellinjen).

41 prosent av passeringene er gjort med dieselbil.

– Den laveste dieselandelen vi har målt de siste årene, sier Liestøl Larsen.

Les også: Er denne bra eller dårlig for byen vår?

Endring i 2017

I det hele tatt er utviklingen svak og jevn.

– Det var en tydelig nedgang da man innførte tidsdifferensierte satser i 2017, forteller kommunikasjonssjef i Fjellinjen, Håkon Nordahl, når Dagsavisen ringer.

Nordahl forteller at det er en annen sammensetning i rushtida, da er elbil-andelen oppe i rundt 30 prosent om morgenen.

I rushtida er det ti kroner dyrere å passere med bensin eller diesel, mens elbiler kjører gratis hele døgnet.

Han vil ikke spå om hvordan trafikken blir framover, men sier at selskapet forventer en viss nedgang, når det kommer flere stasjoner i bomringen 1. juni. Da må også byens elbilister forberede seg på å måtte betale for passeringene.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Bedre luft

Tross flere biler i januar, i forrige uke ble det kjent at Oslo-lufta er blitt markert bedre i det siste.

Antallet som lever i farlig luft i Oslo er nå nede i 10.000 innbyggere, meldte byrådsavdelingen for miljø og samferdsel.

For bare fire år sida var det 200.000 som levde med høy luftforurensning.

Utviklingen skyldes, ifølge byrådsavdelingen, en kombinasjon av følgende faktorer:

* En renere kjøretøypark

* Mer moderne lastebiler

* Gunstige værforhold

* Nedgang i antall passeringer i bomringen etter høsten 2017.

Les også: 12 år gamle jenter får dickpics (Dagsavisen+)

Mer fra Dagsavisen