Fire av 10 Oslofolk har opplevd farlige eller ubehagelige situasjoner med sparkesykler

Nesten halvparten av Oslos befolkning har opplevd sparkesykkeltrøbbel. Nå varsler bransjen oppvask med seg selv.

– Disse tallene understreker at det er et behov for å rydde opp, sier kommunikasjonsdirektør i Gjensidige Bjarne Rysstad.

Forsikringsselskapet har bestilt en undersøkelse fra Ipsos om folks opplevelser med elektriske sparkesykler, som har preget bybildet i flere norske byer i et drøyt år. For Norge som helhet svarer 19 prosent at de har opplevd farlige eller ubehagelige situasjoner som følge av bruk av elektriske sparkesykler.

LES OGSÅ: Blinde Lars (55) må gå ut i bilveien fordi elsparkesykler ligger slengt på fortauet

I Oslo er tallet langt høyere. Her svarer 40 prosent ja på samme spørsmål.

– Vi er grunnleggende positive til sparkesyklene, og hvis de erstatter bilen blir det en miljømessig gevinst. Men det trengs klarere kjøreregler og en ansvarlig holdning hva hver enkelt, på samme måte som med bil, sier Rysstad. 

Starten på en bølge

Forsikringsselskapet har ikke fått nevneverdig mer å gjøre som følge av skader forårsaket av folk på sparkesykkel.

– Foreløpig har vi ikke hatt så mye mer å gjøre. Det er kommet inn noen titalls skademeldinger på dette, men det offentlige ordner jo stort sett opp i sånne ting. Dersom dette bare er starten på en bølge ser vi for oss at det kan komme flere saker, men hvis det ryddes opp nå kan jeg ikke tenke meg at dette blir et enormt forsikringstema, sier Rysstad. 

LES OGSÅ: Bygården rett ved Akerselva står halvtom: – Det er trist å se at det står og forfaller (+)

Han ber nå alle som kjører elektriske sparkesykler om å være sitt ansvar bevisst, både ovenfor medtrafikanter og seg selv. 

– Det handler om hvor man kjører, hvordan, og ikke minst hvor fort. Selv om sparkesyklene kan kjøre i 20 km/t er det ikke nødvendigvis ansvarlig å kjøre så fort. Jeg ser at det er flere møter mellom aktørene og politikere om dagen. Vi følger med og håper og tror om at det kommer en opprydning snart, enten fra aktørene selv eller gjennom lover og regler fra myndighetene, sier Rysstad.

Strammer inn

Fredag møtte utleieaktørene samferdselsminister Knut Arild Hareide. Der ga de beskjed om at de ønsker å rydde opp i sparkesykkelkaoset selv. Aktørene lover nå blant annet å ansette egne patruljer som skal fjerne feilparkerte sykler innen 24 timer.

LES OGSÅ: Elsparkesykkelaktørene i Oslo går sammen om strakstiltak

De legger også inn parkeringsbegrensninger og vil legge inn begrensninger på antall sykler i områder der det i dag er svært mange sykler, som rundt Yougnstorget, på Tjuvholmen og på Aker brygge.

Om undersøkelsen:

  • Samfunnsundersøkelsen er gjennomført av Ipsos på vegne av Gjensidige. 
  • 4200 personer over 18 år er intervjuet online, 400 av disse er bosatt i Oslo.
  • Intervjuperioden er 30. mars - 19. mai i år. 
  • Feilmarginen på landsbasis er 0,6-1,4, prosent, mens for Oslos del er feilmarginen 2,2-5,0 prosent.