Leder i Oslo Frp, Aina Stenersen, vil ha fortgang i bygging av ny T-banetunnel. FOTO: MIMSY MØLLER

Fem klimakrav for Oslo

Oslo Frp vil ha fortgang i bygging av ny T-banetunnel, og har bedt regjeringen sette av 200 millioner til oppstart i neste års statsbudsjett.

– Det haster med å få på plass en ny T-banetunnel. Detaljer som foreløpig finnes om tunnel er i Ruters strategiplan M2016. Det blir flere nye stasjoner, blant annet ved Bislett, sier leder i Oslo Frp, Aina Stenersen.

Les også: MDG-byråd mener Oslo skal være utslippsfri om 14 år

Fem krav

– Dette burde byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg og MDG fokusere på, istedenfor å bruke tid på å straffe næringslivet og bilister som ofte er avhengige av bilen for å få hverdagen til å gå rundt, sier Stenersen.

Oslo Frp har satt opp fem krav for et mer klimavennlig Oslo.

  • Bygge ny sentrumstunnel.
  • Prioritere Ahus-banen.
  • Flere avganger og lengre togsett i rushtiden.
  • Ha flere innfartsparkeringer inn til Oslo.
  • Bruke gulrot og ikke pisk i miljøpolitikken.

Stenersen, som nylig ble valgt til ny leder av Oslo Frp, bruker daglig T-banen fra Lambertseter til sentrum, og hun er lei av å stå som sild i tønne i overfylte vogner.

– Ofte blir jeg et par timer ekstra på jobben, bare for å unngå rushtidsavgangene, sier Stenersen til Dagsavisen.

– Vi har bedt om et møte med Ruter for å høre om det er mulig med hyppigere avganger i rushtiden, legger hun til.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Fortgang

Oslo Frp vil også ha fortgang i forlengelse av tunnelbanen fra Ellingsrud til Ahus.

– Også her har vi bedt om 200 millioner kroner i neste års statsbudsjett, sier hun.

– Vi har en samferdselsminister i Ketil Solvik-Olsen (Frp) som bryr seg om Oslo, legger hun til.

Lan Marie Nguyen Berg sa til Dagsavisen i forrige uke, at ny T-banetunnel er på prioriteringslista.

– Vi er enige der. Men jeg synes ikke at byrådet presser nok på for å få fortgang i dette. De har fokus på å straffe bilister, og på å øke antall syklister. Økning i kollektivtrafikken har vært formidabel de siste årene, så vi må ha flere linjer, hyppigere avganger og større kapasitet, sier Frp-lederen.

Da Brynstunnelen ble delvis stengt for rehabilitering, ble det etablert midlertidige innfartsparkeringer ved Tusenfryd og Vinterbro (E6 sør) og ved Hvam og Olavsgaard (E6 nord) i Akershus. Disse er klare i dag.

Oslo Frp vil også ha innfartsparkering i Skulleruddumpa, samt at de ønsker permanente innfartsparkeringer flere steder, og da i tilknytning til buss/tog.

– Vi satser på gulrot istedenfor pisk. Det var 15 millioner flere kollektivreiser i Oslo i 2015 enn året før. Bare folk har gode alternativer, så vil mange velge kollektivt, sier hun.

– Vi bevilget mer penger til kollektivtrafikken enn MDG i 2016-budsjettet. MGD satser for lite på kollektivtrafikken. Det er flere grupper enn syklister som trenger mer tilrettelegging i Oslo, sier Frp-lederen.

LES OGSÅ: Bedre for syklister i Bjørvika