Nyheter

Får tryggere skolevei på Tøyen

Politikerne lover 30-soner, fartsdempere og ny sykkelvei på Tøyen.

Hjertesoner og trygg skolevei har blitt tydelig etterspurt av barn og foreldre på flere skoler i Gamle Oslo.

I juni arrangerte elevene på Tøyen skole en stor aksjon i for å opprette såkalt hjertesone rundt skolen.

– Nå skal det bli tryggere å gå til skolen, og det er viktig for oss fordi det er en rett alle barn har at de skal føle seg tryggere på skoleveien, sa Lan Marie Berg (MDG) da hun, sammen med ordfører Marianne Borgen (SV) og leder for Bydelsutvalget, Line Oma (Ap), møtte elever og rektor ved Tøyen skole i går morges for å fortelle om planene framover.

Les også: Vil ha østkantens paradegate på Grønland

Hjertesone

Nå har byrådet bestilt gatestenging, 30-soner, nye fartsdumper og sammenhengende sykkelvei for å trygge skoleveiene rundt skolene Tøyen, Vahl og Lakkegata.

– Her trengs det virkelig å gjøre noe med skoleveiene og det jobber vi med nå, sa Lan Marie Berg.

– Vi kaller dette en hjertesone og det er noe vi ønsker oss flere steder i byen, nettopp for at barn skal kunne ferdes trygt til skolen og ikke måtte fraktes med bil. Så egentlig må vi bruke anledningen til å takke alle som har jobbet veldig lenge for at dette skal bli en realitet, som Bydelsutvalget, sa Marianne Borgen.

Les også: Nå blir det skjermede avlukker i alle nye Oslo-bad

Fartshumper

– De konkrete virkemidlene som skal gjennomføres er at det blir 30-soner og fartsdempere på en rekke gatestrekk rundt Tøyen, Lakkegata og Vahl skoler. Det vil også bli midlertidig stengning av Kolstadgata før sommeren 2019, og fram til reguleringsplanen er klar og gata kan stenges permanent, understreket byråden.

Spesifikt ber politikerne om at det legges inn forslag om ny fartshump før krysset Økernveien/Kolstadgata ved Tøyen skole

– Et 30 kilometer på skilt er ofte ikke nok, fordi bilistene bryr seg ofte ikke nok om skiltene. Så i tillegg blir det fartshumper i veien slik at det ikke er mulig å kjøre så fort uten å ødelegge bilene sine. Og er det noe bilistene er redde for så er det å ødelegge bilene sine, sa Marianne Borgen.

Les også: Denne gata stenges for gjennomkjøring. Vil gi barna tryggere skolevei. 

Til våren

Endringene skal gjennomføres til våren.

– Veldig mange barn og unge, foreldre, skolens ledelse, FAU på Tøyen som har jobba for dette og vi er litt utålmodige nå og vil at det skal skje endringer så fort som mulig. I løpet av våren og sommeren skal folk få merke at det blir en forskjell, lovte ordføreren.

Også for syklistene skal det skje utbedringer i bydelen.

– Er det noen som sykler her? spurte Lan Marie Berg og fikk svar fra flere av ungene sykler, men at de synes det er litt skummelt.

– Vel, nå skal det også bli en sammenhengende sykkelforbindelse fra Gamle Oslo til Grünerløkka via Vahl og Hersleb skoler, fortalte Lan Marie Berg. Planen om sykkelfelt i Herslebs gate, eventuelt også deler av Jens Bjelkes gate og Vahls gate er helt i tråd med ønsket til et enstemmig Bydelsutvalg.

Les også: Kronisk syke Ragna (89) er én av 100 heldige som likevel får trene i bassenget (+)

Større lekeområde

Elevene sa at de syns det er plagsomt med alle bussene som kjører så tett opptil skolegården. Til det kunne samferdselsbyråden forsikre om at de også der vil merke endringer neste år.

– Her dere sett noen av elbussene som kjører rundt i byen? Ikke så rart om der ikke har det, men de er ganske kule og til neste år kommer det 70 til, sa Lan Marie Berg.

I tillegg til bedre trafikksikkerhet, håper politikerne endringene de har vedtatt skal bidra til å gjøre byen til et hyggeligere sted å bo og ikke minst å leke i.

– Det handler ikke bare om den tida barna går til og fra skolen, men også det arealet de har å bevege seg på i friminuttene, som i dag er ganske trangt. Nå får de et tryggere område også utenfor skolegården å boltre seg på, uten å ha trafikken tett innpå seg i skolegården. Så kanskje mange til og med kommer til å tilbringe mer tid her utenom skoletid, sa leder for Bydelsutvalget, Line Oma.

Mer fra Dagsavisen