Det har byrådspartiene Ap, SV og MDG blitt enige med Rødt om, i følge NRK.
– I dag er kapasiteten på T-banen i Oslo sprengt. En ny T-banetunnel er avgjørende for å kunne utvide tilbudet med mange flere avganger, slik at det blir enda enklere å reise miljøvennlig og la bilen stå, sier byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad (MDG) til NTB.
«For det videre planarbeidet for ny sentrumstunnel legges følgende trasé til grunn: Majorstuen – Bislett – Stortinget – Grünerløkka ved Nybrua – Tøyen, med mulighet for forlengelse til Bryn», heter det i Byrådets vedtak.
De borgerlige partiene vil bygge ny tunnel lenger nord og varsler omkamp hvis de vinner valget.
– De borgerlige partiene har laget hvert sitt alternative forslag til ny T-banetunnel, så T-banekaoset på borgerlig side er komplett, hevder byråd for miljø- og samferdsel, Arild Hermstad (MDG) i en e-post til Dagsavisen.
Den nye tunnelen skal ifølge Ruter knytte sammen Bislett og Grünerløkka til dagens T-banetunnel på Stortinget og kommer til å koste over 17 milliarder kroner. Forventet byggestart er i 2024, og den skal ferdigstilles innen 2030.
(©NTB)