– Jeg er veldig glad for at Høyre sier at de vil støtte forslaget, sier Aps Jan Bøhler. FOTO: ARNE OVE BERGO

Endelig bedre luft

Ap fremmet forslaget, Høyre vil støtte det. Dermed åpnes det omsider for permanente lavutslippssoner i byene.

 

Nyheten bør få millioner av nordmenn til å trekke et lettelsens sukk, selv om det fortsatt er å anbefale at dette skjer innendørs. Også denne uken har det vært helsefarlig høy luftforurensing i en rekke byer. I dag er det rødt varsel både for Oslo, Drammen, Fredrikstad og Lillehammer.

Les også: Sier ja til lavutslippssoner

– Veldig glad

– Det er grovt og alvorlig at så mange har levd så lenge med dårlig luft, sier Aps Jan Bøhler, initiativtakeren til lovforslaget som Stortinget trolig vil vedta med overveldende flertall.

– Jeg er veldig glad for at Høyre sier at de vil støtte forslaget, understreker Bøhler.

Slik forklarer Nikolai Astrup overfor NTB, hvorfor Høyre vil stemme sammen med Ap.

– Opposisjonen har fremmet et forslag som er i tråd med det regjeringen har jobbet med lenge og som nå er ferdig utredet av fagetatene. Forslaget er dermed helt i tråd med regjeringens og Høyres politikk på dette området.

Dermed er det ikke lenger knyttet noen spenning til innstillingen som Stortingets energi- og miljøkomité fremmer om saken i dag. Ap og Høyre har alene 103 av 169 representanter. I tillegg har flere andre partier sagt de vil støtte forslaget.

Spørsmålet er dermed heller om det er noen som vil stemme imot. I Stortingets spørretime i går, ville ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), svare på om hans parti støtter initiativet.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ble lei av å vente

Som Dagsavisen tidligere har skrevet, fremmet Bøhler forslaget om å gi kommunene lovhjemmel til å opprette permanente lavutslippssoner, fordi Solvik-Olsen ikke maktet å gjøre det samme.

Samferdselsministeren fikk beskjed av Stortinget om å gjøre dette i mars i fjor. I desember var Bøhler lei av å vente på Solvik-Olsen. Hans forslag tar utgangspunkt i et forslag som ble fremmet av Statens vegvesen i 2012.

Solvik-Olsen har i det drøye året som har gått siden stortingsvedtaket i mars i fjor, gjentatte ganger sagt at det er behov for nye utredninger og juridiske vurderinger. Bøhler mener nå at dette viste seg å ikke holde stikk, i og med at hans forslag får flertall.

– Jeg håper vi ikke trenger å vente til neste vinter med å opprette lavutslippssoner. I forslaget heter det at loven trer i kraft straks, og denne uka har det vært varslet høy forurensning flere steder, blant annet tre dager på rad i Oslo. Utslippene av NOx er ikke avhengige av at det er vinter, påpeker han.

Les også: – Liten vilje hos Solvik-Olsen

– Store områder

– Hvor bør det bli lavutslippssoner med mulighet for å avgiftsbelegge forurensende kjøretøy?

– Forurensningen sprer seg jo, så det kan være aktuelt med ganske store områder for at det skal monne. I Oslo er det anslått at om lag 220.000 mennesker blir rammet på dager med høy forurensning, svarer Bøhler.

Veien fram til lavutslippssoner startet forøvrig på ingen måte i fjor, hvis noen skulle tro det. Allerede i 2004 tok daværende samferdselsminister Torhild Skogsholm (V) til orde for dette. I 2005 foreslo en arbeidsgruppe fra tre departementer det samme. I 2006 var det miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV) sin tur. I 2008 fremmet Vegdirektoratet forslag om dette. I 2010 fikk Oslo, Bergen og Trondheim ikke lov til å opprette slike soner fordi Samferdselsdepartementet ikke var ferdig med sin behandling. I 2012 ba Vegdirektoratet om en lovendring om dette, men fikk avslag fra regjeringen.

Les også: Venstre-topp oppfordrer til sivil ulydighet