Innenriks

Elsparkesykkelaktørene i Oslo går sammen om strakstiltak

Alle utleieselskapene for elsparkesykler i Oslo går sammen om å innføre en rekke strakstiltak for å bedre situasjonen i hovedstaden allerede denne sesongen.

Bilde 1 av 2

Etter å ha fått kritikk for mange skader ved elsparkesykkelbruk og den kaotiske parkeringssituasjonen i Oslo, tar bransjen selv initiativ til en rekke tiltak på kort sikt. Tiltakene vil bli innført fortløpende.

– Vi har gått sammen om å innføre en rekke strakstiltak for å bedre situasjonen på kort sikt før vi får en regulering på plass, sier norgessjef Lars Christian Grødem-Olsen i Tier på vegne av aktørene i Oslo.

I Oslo opererer utleieselskapene Voi, Tier, Bird, Bolt, Wind og Lime.

Les også: Elsparkesyklist kjørte på rødt lys – politiet vurderer beslaglegging av førerkort

Nye tiltak

Blant tiltakene er:

* Hastighetsbegrensninger på enkelte tidspunkt på døgnet

* Felles patruljer for rydding av elsparkesykler

* En felles kartløsning med soner for saktekjøring og ikke-parkering

* De vil også begrense antallet elsparkesykler som blir satt ut i enkelte områder.

* Videre vil de innføre tiltak for å utdanne sine brukere i trafikksikkerhet og alkoholbruk.

Alle de åtte aktørene som opererer i Norge, var fredag i et møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Dagen før møtte Hareide fem av kommunene som har elsparkesykler.

Les også: Stein (62) så seg lei av elsparkesykkelkaoset i Oslo – begynte å rydde selv

Begeistret

Hareide sier han hadde et godt møte med aktørene fredag og er begeistret for strakstiltakene fra bransjen.

– Nå har vi fått noen kortsiktige tiltak som vil kunne gjelde resten av denne sesongen i Oslo. Jeg håper også at det kan gjelde for flere byer. Så skal vi komme med en regulering som vil kunne gjøre det enda bedre, men det vil først gjelde fra neste sesong, sier Hareide.

Departementet er i gang med et lovarbeid som tar sikte på en strengere regulering av elsparkesykler, men dette vil ta tid.

Tall fra skadelegevakten i Oslo viser at flere tilsynelatende blir skadd i ulykker med elsparkesykkel i år enn i fjor. Tolv personer ble alvorlig skadd i Oslo i juli. Oslo skadelegevakt har vært spesielt kritisk til kjøring i alkoholpåvirket tilstand.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Fakta om strakstiltak for elsparkesykler i Oslo

Alle de seks utleieselskapene for elsparkesykler i Oslo har gått sammen om å innføre en rekke strakstiltak for å bedre sikkerhets- og parkeringssituasjonen. Tiltakene blir iverksatt fortløpende.

* Operatørene etablerer felles gatepatrulje for rydding av elsparkesykler fra og med 10. august. Feilparkerte elsparkesykler skal fjernes innen 24 timer.

* Utdanning av brukeren om sikkerhet og god parkeringsatferd både i app og gjennom epost.

* Felles kartløsning med ikke-parkeringssoner og soner med fartsbegrensning. Ikke-parkeringssoner kan eksempelvis være i parker, kirkegårder eller områder hvor parkering kan blokkere ferdsel.

* Begrense antall sykler i områder med høy tetthet (hotspots): For å unngå et uakseptabelt høyt antall sykler, vil det bli satt ut et begrenset antall sykler (5-10 hver) i områder som Youngstorget, Filipstad Brygge, Aker Brygge og Alexander Kiellands plass.

* Kontaktinformasjon for innrapportering av skadde og feilparkerte kjøretøy

* Aktørene har også henvendt seg til kommunen med ønsker og foreslåtte tiltak når det gjelder håndheving av kjøring i alkoholpåvirket tilstand, parkeringsområder og felles informasjonsarbeid.

Mer fra Dagsavisen