Nyheter

– Du glemmer de viktigste skiltene, Melby

Både Ap og SV mener at Melbys nye sykkeltiltak ikke er kraftige nok til å gjøre Oslo til en tryggere sykkelby.

I gårsdagens Dagsavisen sto byråd for miljø- og samferdsel Guri Melby (V) fram og skrøt av de nye sykkeltiltakene på Grünerløkka, hvor syklister blant annet kan sykle mot enveiskjøringen. Det vil ifølge Melby gjøre Oslo til en bedre sykkelby.

Utspillet får både Marianne Borgen (SV) og Andreas Halse (Ap) til å reagere.

– Å henge opp skilt er en viktig sak, men det man ikke gjør er å henge opp det viktigste skiltet, som sier parkering forbudt, sier Halse.

Borgen er enig.

– Hvis Melby vil gjøre Oslo til en sykkelby hvor man som syklist opplever trygghet, trenger vi tøffere tiltak enn dette, sier Borgen.

I dag arrangeres også et fagmøte om sykkel, hvor blant andre Guri Melby begynner arbeidet med hvordan man kan tilrettelegge bedre for sykling i Oslos gater.

LES OGSÅ: Her får du lov å sykle mot enveiskjøring

P-plasser

Både Borgen og Halse mener at man må fjerne parkeringsplasser i de enveiskjørte gatene, for å gjøre plass til syklistene.

– Her må man tørre å velge mellom bilister og syklister. Det første man må gjøre er å fjerne noen av parkeringsplassene, slik at det blir tryggere å sykle, sier Borgen.

Melby har fjernet 20 parkeringsplasser i Grünerløkka-området allerede, men det er ifølge de to andre ikke nok.

– Grünerløkka er et stort område, og 20 parkeringsplasser er nesten ingenting. Det holder ikke å plukke ut enkeltplasser, man trenger hele gater hvor det ikke går an å parkere, sier Halse.

Han mener det må gjøres noe på det grunnleggende planet, for å få fart på sykkelpolitikken i Oslo.

– Det er fint med skilt og sykkelbokser, men så lenge man ikke klarer å gjøre noe med den grunnleggende infrastrukturen, vil man heller ikke få flere til å velge sykkelen, sier han.

– Utrygt

Borgen er opptatt av trygghetsfølelsen til syklistene. Hun viser til en undersøkelse hvor bare 9 prosent opplever Oslo som en trygg sykkelby.

– Når det er så trangt som på bildet av Melby i gårsdagens avis, er det mange syklister, inkludert meg selv, som opplever det som utrygt å sykle, sier hun.

Melby understreket i går at det er lite som tyder på at sykling mot enveiskjøringen øker ulykkesrisikoen for syklistene. Borgen mener likevel det reduserer trygghetsfølelsen.

– Mange ønsker å bruke sykkelen, men de velger den bort fordi det kjennes utrygt, sier hun.

LES OGSÅ: Kutter p-plasser - og flere skal bort

Mer fra Dagsavisen