Lar seg ikke skremme: David Portman (f.v.), Julien Müller og Andren Duss er vant til oppoverbakker i hjemlandet Sveits.

Dette er Oslos nye turister

Utenlandske turister strømmer til Oslo som aldri før. Nye bydeler lokker unge som vil se hovedstaden på bysykkel.

Turistkontoret i Oslo har registrert en kraftig økning i antall besøkende i juni. Sammenlignet med samme periode i fjor økte pågangen med 19 prosent.

Ifølge tall fra Oslo Visitor Centre var 53.290 tilreisende innom turistinformasjonen i juni, melder P4. En ringerunde gjort av Visit Oslo til kjente attraksjoner og hoteller bekrefter utviklingen.

Barcode lokker

Andren Duss (20), David Portman (20) og Julien Müller (21) har kommet fra Sveits for å besøke Oslo. De planlegger å se hele hovedstaden på bysykkel.

– Bysykler er genialt! Vi bestemte oss for å bruke disse fordi det er både billig og praktisk, sier Andren Duss.

Guttene lar seg ikke skremme av Oslos mange oppoverbakker.

– Vi er jo fra Sveits, så bakker er vi vant til, ler de.

Duss har vært i Oslo én gang for to år siden. Han likte byen så godt at han nå har tatt med to venner, men det er ikke de tradisjonelle attraksjonene som frister mest.

– Holmenkollen og Frognerparken er fint, men nå vil jeg se alle de nye bygningene. Vi er her i dag for å se Barcode, Operaen og Sørenga, sier Duss.

Les også: Døden på Oslo bysykkel

Nytt image

Avdelingssjef for vertskapstjenester i Visit Oslo, Synne Myhre, tror noe av økningen i turisme skyldes at Oslos image har endret seg.

– Oslo har hatt en enorm utvikling de siste 5–10 årene og er nå en av de raskest voksende hovedstedene i Europa. Vi har fått nye bydeler og ny arkitektur, som Barcode, Astrup Fearnley-museet og Sørenga. Det skjer rett og slett veldig mye i Oslo nå, og folk begynner å oppdage det, sier hun.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Myhre tror også at dette fører til at hovedstaden tiltrekker seg en annen type turister enn før. Hun er ikke overrasket over at unge, urbane mennesker velger å besøke byen.

– Oslos befolkning blir stadig yngre, og byen oppfattes som ung og dynamisk. Vi trender litt nå, og på områder vi ikke har gjort tidligere, sier hun.

– SKAM har gjort Oslo kult

Myhre tror også at NRK-serien SKAM kan ha styrket Oslo som merkevare.

– Serien har bidratt til å gjøre Oslo kult, og vært utrolig viktig for å vise fram byen på en autentisk måte. De unge er jo de fremtidige reisende, så kanskje får vi se en litt annen type turister i årene framover, sier hun.

Selv om de sveitsiske guttene representerer en ny type turist avviser de at SKAM har lokket dem til byen. De har hørt om serien, men ikke sett den selv. Likevel mener de Oslo er et attraktiv reisemål for unge.

– Jeg hadde inntrykk av at det var en kul by. Veldig grønn og ny, sier Portman.

Fra Sørenga planlegger de å sykle videre til Grünerløkka.

– Vi har hørt at det skal være et kult nabolag, sier Duss.

Populære sykler

Myhre i Visit Oslo bekrefter at sykler er populært blant turister.

– Mange velger dette fordi det er en fin måte å se byen på, sier hun.

Her går det likevel et skille mellom turistgruppene.

– De unge trives med bysyklene siden man bruker disse ved hjelp av en app på telefonen. Barnefamilier og voksne turister benytter seg derimot gjerne av Viking Biking, avslutter Myhre.