Nyheter

Bygger klimasmart i Hovinbyen

Når Hovinbyen om 30 år vil stå ferdig, med 40.000 nye boliger, skal det bli en klimavennlig bydel.

Bilde 1 av 2

Ferdig utbygd, vil rundt 60.000 innbyggere ha sitt hjem i den nye Hovinbyen.

Oslo vokser med 10.000 innbyggere i året, og det haster med å få fortgang i boligutbyggingen.

LES OGSÅ: 21 visjoner om en ny by

For de syklende

– Vi skal tegne byen ut ifra de som går og sykler. Og det betyr at vi skal bygge om breie gjennomfartsveier til gater. Østre Aker vei er et eksempel vi vil diskutere med Statens vegvesen, for en slik løsning, sier etatsdirektør for Plan- og bygningsetaten Ellen S. de Vibe til Dagsavisen.

– Vi foreslår også trikk fra Sinsen, via Økern, Ulven, og Teisen til Bryn, sier hun.

Det legges opp til en sykkelandel på 50 prosent, og en lav parkeringsnorm.

– Ved boliger nær kollektivknutepunkter, kan det hende det ikke blir bygget garasjeplasser, men heller satse på bilkollektiv, sier hun.

Hovinbyen er Oslos største byutviklingsområde, med et potensial på 30–40.000 nye boliger og 50–100.000 nye arbeidsplasser. Området strekker seg fra Bjerke i nord til Bryn i sør, fra Løren i vest til Breivoll i øst, og dekker deler av bydelene Gamle Oslo, Grünerløkka, Alna og Bjerke.

– Hovinbyen skal bli en klimasmart byområde med lave C02-utslipp, sier de Vibe.

LES OGSÅ: Bygger stort på Ulven

Klimasmart

– Med Hovinbyen vil vi bygge en helt ny klimasmart by i byen, sier hun.

– Tanken er at Hovinbyen skal vær en by hvor man får dekket alle sine behov, sa Ellen S. de Vibe, til Dagsavisen da planene for Hovinbyen ble presentert for snart ett år siden.

Mandag legges forslaget til «Strategisk plan for Hovinbyen» på høring. Planen inkluderer også forslag til planprogram for Helsfyr og deler av Ulvenområdet.

Høringsfristen er 21. mars.

LES OGSÅ: Høyere med Høyre

Mer fra Dagsavisen