Nyheter

Byen med det lille julehjertet

Butikkvinduene i Oslo sentrum kan se ut som om de er pyntet av Ebenezer Scrooge.

Bilde 1 av 4

Nordmenn elsker å dra på juleshopping i København, New York, London og Paris. Der finner man pakkene og stemningen om gjør julestria til noe mer enn bare mas. Og en stor del av shoppingopplevelsen er å se butikkenes fantastiske vindusdekorasjoner. En gang i tida var julevinduene i Oslo også en begivenhet som fikk publikum til å strømme til sentrum. Men etter en kjapp rundtur i Oslo sentrum er det bare å slå fast at dette nå er en tradisjonen som er død og begravet. Med glorete plakater, billige klistremerker, samt ett og annet pjuskete lite juletre, ser butikkvinduene i Oslo helt tragiske ut. Om dette er en form for minimalisme beviser det kun en ting, og det er at minimalisme er en krevende form som bare få mestrer.

– Det ser upersonlig og kaldt ut. Det virker ikke som om butikkene lenger ser noen verdi i å lage fine utstillinger og isteden velger å gå for rimeligere løsninger, sier dekoratør Anette Lund Gilbert. Hun har jobbet som dekoratør i 37 år, en karriere som startet hos fasjonable Illum i København og senere på Steen og Strøms dekorasjonsavdeling i Oslo, som hadde 6–8 dekoratører, egen skiltmaler og egen plakattrykker.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Eventyr

I en tid da netthandel er i ferd med å spise seg inn på tradisjonell handel er det nettopp selve den fysiske handleopplevelsen som kan gi butikkene et konkurransefortrinn. Tanken er både å få folk inn i butikken for å shoppe men også å gi noe tilbake som en takk for handelen. I andre storbyer utnytter man dette potensialet til fulle, noe også norske shoppingturister ser fram til.

– Julevinduene er selvsagt også en fantastisk turistattraksjon som blir fullstendig neglisjert når man ikke lenger gidder legge penger og arbeid i utstillingene, sier Anette Lund Gilbert.

Kunstnere

Stormagasiner har en lang tradisjon for å lage fasjonable juleutstillinger, noe som har gitt opphavet til uttrykket «window shopping». Mange kjente kunstnere, som Salvador Dalí, Jasper Johns, Robert Rauschenberg og Andy Warhol har blitt hyret inn for å kreere spektakulære julevinduer i butikkene rundt om i verden. Her hjemme var det særlig Steen og Strøm og Glassmagasinet som ledet an med de flotteste utstillingene. Hos Steen og Strøm var det også fast juletradisjon med dukketeater i hjørnevinduet mot Prinsens gate.

I utlandet er avdekking av julevinduene fortsatt en storslått begivenhet. Nylig strømmet publikum til for å se avdukingen av julevinduene hos Le Printemps i Paris, som i år hadde hentet inn den canadiske kunstneren Peter Diamond for å dekorere sine vinduer. Og utenfor Saks i New York og Harrods i London sto folk i kø for å bivåne avdukingen av årets juleutstillinger.

Les også: Aref (17) fikk julejobb: Jeg har smilt i en måned i strekk!

Årets høydare

Før var juleutstillingen årets høydepunkt blant butikkene i Oslo også. Hos Steen og Strøm gjorde man som his de beste utenlandske magasinene, valgte seg et tema fra eventyr eller film, som «Flåklypa» og «Reisen til julestjernen.»

– Julevinduene ble planlagt allerede i juni og juli og skulle være eventyrlig, fantasifull og ta litt pusten fra deg så du kom i skikkelig stemning, sier Anette Lund Gilbert. Til sitt første julevindu for Steen og Strøm valgte hun Peter Pan som tema.

– Vi sto hele sommeren og laget figurer, bygget kulisser og lette etter rekvisitter som kunne matche temaet. Så stilte vu ut varer fra alle avdelinger og skapte små univers. Hvert vindu ble møysommelig tildekket fram til åpningen, og på åpningsdagen var det satt ut benker for publikum utenfor, og barna sto klistret til vindusrutene for å se.

– Men i dag virker det som om det bare er en ting som står i hodet på butikkeierne i Oslo: gjør det så billig som mulig?

– Ja, det virker som om alt bare handler om salg, og dårlig tid. Å selge var også motivet før, men da så man en verdi i å gi kundene noe tilbake i form av god julestemning, sier Anette Lund Gilbert.

Les også: Fire herlige julebyer

Mer fra Dagsavisen