Slik vil bibelselskapet at bussene skal se ut. FOTO: Det norske bibelselskap (montasje)

Bussene i Oslo skal kjøre rundt med bibelvers

Bibelselskapet tar i bruk samme reklameflater som ateister har brukt i England og Danmark. – En test på det livssynsåpne samfunn, mener bibelgeneral.

– Det skal ikke være mulig å reise til Oslo sentrum på de mest brukte transportmidlene uten å bli eksponert for bibeltekst, sier generalsekretær Ingeborg Mongstad-Kvammen til avisen Vårt Land.

Som et forspill til Bibelselskapets mangfoldige 200-årsjubileumsmarkering den siste helgen i mai, skal utvalgte bibelsitater i klistres opp på busser, trikker og busser i hovedstaden i en storstilt reklamekampanje.

Blir synlig

«Elsk deres fiender» og andre utvalgte bibelvers skal pryde hele utsiden av 25 busser og trikker, og 1.750 takbuer inne i trikker, T-banevogner og busser.

– Bibelselskapets visjon er å åpne Bibelen for alle. Vi er opptatt av at Bibelen skal være synlig i det offentlige rom. Og vi tenker at vi best når «alle» gjennom en reklamekampanje på kollektivnettet i Oslo, sier Mongstad-Kvammen om reklamekampanjen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ateister laget egen kampanje

Kampanjer med religiøst eller anti-religiøst innhold har skapt storm i andre land. I København sa transsportselskapet Movia nei til en planlagt busskampanje, med henvisning til at de har som policy – at reklamebannere ikke kan ha religiøst innhold. Å nevne Jesus og Muhammed, eller å bruke kors, kan ifølge busselskapet «virke krenkende i forhold til personers religiøse overbevisning».

I Danmark har også Ateistisk selskap hatt reklamebannere med tekster som «Hvorfor tro på en Gud» for å få debatt om tro. Kampanjen som de var en del av fikk rundt 3.000 mennesker til å melde seg ut av folkekirken, hevder talsmann. En plakat der Jesus og Muhammed ble nevnt, ble imidlertid stoppet i København, fordi den ifølge busselskapet der kunne «virke krenkende i forhold til personers religiøse overbevisning».

For sju år siden frontet den kjente ateisten Richard Dawkins kampanjen som British Humanist Association hadde på busser i Storbritannia. Kristne svarte med egne reklameplakater.

Les også: Ruter mener dagens elbusser er umodne

– Bibelen er en sterk merkevare

– Har dere møtt innvendinger av denne type, Ingeborg Mongstad-Kvammen?

– Nei, vi har ikke noen slik problematisering. Vår samarbeidspartner, Clear Channel, peker på at Bibelen er en sterk merkevare som alle har en eller annen relasjon til, enten de er troende eller ikke. Vi er tydelige på at dette for oss ikke er en direkte evangeliseringskampanje. Det er en ren tekst som peker på sentrale ord i Bibelen, som har vært viktig for formingen av vår kultur i 200 år, og som samtidig er trosgrunnlag for veldig mange nordmenn. Men vi er selvsagt spent på hvordan reaksjonene på reklamekampanjen blir, svarer generalsekretæren i Bibelselskapet.

– Det regjeringsoppnevnte Stålsett-utvalget var tydelige på at det livssynsåpne samfunnet også må tåle når tro uttrykkes i det offentlige rom. Vår reklamekampanje blir en interessant test på om Oslo og Norge klarer å være et livssynsåpent samfunn, tilføyer hun.

Markerer sitt jubileum

Det Norske Bibelselskap er det bredeste økumeniske samarbeidsforum i Norge. Uavhengig av teologisk ståsted, samles alle retninger i norsk kristenhet om det som er utgangspunktet for kristentroen, Bibelen. Utover i mai legges det opp til feiringen av Bibelen.

Reklamekampanjen på hovedstadens kollektivtransportmidler, koster 275.000 kroner, og er bare en bit av jubileumsopplegget.

Ingeborg Mongstad-Kvammen vil ikke nå røpe hvilke bibeltekster som skal synliggjøres i storformat.

– Å velge bibeltekster har ikke vært lett. Vi har hatt flere runder både i staben, styringsgruppa for jubileet og med folk fra reklamebyrået, for å finne ut hvilke vi skal bruke. Vi vil at folk skal ha en god opplevelse med bibelteksten; at de skal trigge til refleksjon og samtidig utfordre. Det er så utrolig mange utfordrende bibeltekster som har relevans inn i det livet mennesker lever i dag, og som kunne vært brukt. Jeg tenker ikke minst på det som står om fattigdom, rettferdighet og nestekjærlighet, sier bibelgeneralen.

Les også: Skremte vekk passasjerene: Byttet fra bane til buss

Henter fram Matteus

Blant de åtte valgte bibeltekstene er det kjente Jesus-ordet fra Matteus 5, 44: «Elsk deres fiender.»

– Det er ikke plass til så veldig mange ord. Bibeltekstene utenpå busser og trikker tenker vi skal kunne leses på fem sekunder, påpeker Ingeborg Mongstad-Kvammen.

Les også: Raymond skal be for Oslo