Nyheter

Brøt palmeløfte

«Produktet er fritt for palmeolje», skrev Statoil Fuel & Retail i en pressemelding for «en ny type ren biodiesel» 19. oktober i fjor. Det er ikke lenger riktig, sier selskapet nå.

Faktisk var biodieselen HVO100 uten palmeolje kun til midten av februar. Det vet Dagsavisen bare fordi vi har spurt. Statoil Fuel & Retail har nemlig ikke laget noen ny pressemelding om at «fremtidens biodiesel» ikke var så framtidsrettet likevel.

Informasjonssjef Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail forklarer dette på følgende måte:

«Vi har ikke lagt ut tilsvarende pressemelding om at vi må gå over på palmeavfall, men det er fordi produktet kun selges til store transportkunder, de er behørig informert og tar selv stilling til hva de vil kjøre på», skriver han i en epost til Dagsavisen.

Les også: Erstatter diesel

Overrasket politikerne

Behørig informert var imidlertid ikke politikerne fram til NRK 1. mars kunne fortelle at både diesel og bensin inneholder palmeoljeprodukter. Det kan ødelegge regnskog og gjøre det enda vanskeligere å nå klimamålene. Forbauselsen var stor helt til topps i det politiske systemet, inkludert klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H), som erkjente at dette var nytt for ham.

Palmeolje i drivstoffet kan innebære at skjøre klimaambisjoner bryter sammen. Det er bare å lese pressemeldingen til Statoil Fuel & Retail for å skjønne det. «Fra oktober kan norsk tungtransport kutte CO2-utslippene med inntil 85 prosent», takket være den nye biodieselen, som er «basert på slakteavfall», heter det der.

Statoil Fuel & Retail skriver også at «senere leveranser kan være basert på en kombinasjon av slakteavfall og vegetabilske oljer, og at «produktet er fritt for palmeolje». Men ting var altså likevel ikke så krystallklare.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Bare ett parti

«Da vi lanserte HVO i Norge hadde vi fått tak i et parti basert på slakteriavfall i spotmarkedet, men nå som omsetningspåbudet gjør at vi trenger større volumer av HVO, er vi avhengige av å importere HVO basert på palmeavfall», skriver Heldaas.

Omsetningspåbudet han omtaler, innebærer at andelen biodrivstoff som skal blandes inn i bensin og diesel, øker fra 3,5 til 5,5 prosent.

Heldaas tilføyer at både Statoil Fuel & Retail og konkurrentene «er prisgitt det europeiske markedet som er fullstendig dominert av HVO fra palmeavfall og palmeolje.»

I pressemeldingen fra i fjor heter det at «Statoil Fuel & Retail skal bidra til et grønt skifte i norsk veitransport». Nå sier Heldaas at «vi regner med å få kjøpt enkelte volumer basert på frityrolje framover, palmeavfall er ikke den eneste råvaren vi baserer oss på i Norge framover.»

Les også: – Elbuss lønner seg

Mer fra Dagsavisen