Nyheter

Boligutbygger mener Oslo må lære av Helsinki: – Det går altfor tregt i Oslo

Mens det i Oslo tar over fire år å får regulert en tomt til boliger i Oslo, tar det kun to år i Helsinki. Det bekymrer boligutbygger JM som vil ha fortgang for å kunne bygge i takt med etterspørselen.

I disse dager selger JM bolig nummer 1.000 på Grefsen Stasjon, som ferdigstilles i 2022. Utgangspunktet for reguleringsarbeidet er Kommuneplan fra 2000 hvor området ble avsatt til transformasjon og til boligformål.

20 år

Avtalen mellom JM og Bane Nor om regulering og bygging ble inngått i 2000, planforslag innsendt i 2001 og reguleringsplanen vedtatt i 2008.

– Fra oppstart til salg nummer 1.000 har det tatt cirka 20 år.  Vi har gjort vårt ytterste for å holde tempoet oppe og vi vurderer prosjektet som vellykket, sier direktør Kommunikasjon & Samfunnskontakt, Kjell Kvarekvål i JM til Dagsavisen.

Men reguleringsarbeidet tar veldig lang tid.

– Vi mener at dette er altfor lang tid. Byens ledelse må erkjenne at man må bygge mer for å dempe prispresset. Politikerne må sette seg tydelige tallfestede mål, slik de blant annet gjør i Stockholm og Helsinki, sier han.

###

Kjell Kvarekvål i JM. Foto: JM

Kvarekvål trekker frem Helsinki, siden det er en by på omtrent samme størrelse som Oslo.

– Helsinki opplever ikke det samme prispresset og den eksplosive økningen som Oslo, da de de siste 15 år har bygget nytt i forhold til hvor mange som flytter inn til byen, sier han.

Les også: Eterfabrikken på Østensjø er reddet fra utbygging

10 punkts liste

JM har satt opp en 10 punkts liste med tiltak de mener er nødvendige for å øke boligbyggingen og dempe prispresset.

Les også: Beboere på Ensjø plages av nattarbeid

  • Tydelige måltall og omforent tallgrunnlag som styringsverktøy for byens tomteportefølje.
  • Sikre reell og god prosess ved oppstart av planer. Eventuelt med tidligvedtak i byutviklingsutvalg.
  • Redusere antall plantyper.
  • Fjern 2-trinnsbehandling av reguleringsplaner i Oslo/Bergen.
  • Endre i liberal retning eller fjerne leilighetsnormen.
  • Ikke lage egne alternative PBE-planer.
  • Optimalisere løsninger innen ulike kvalitetskriterier som MUA, støy, mm. Ikke absolutte krav for hvert fagområde. Overordnet mål er god bo- og boligkvalitet.
  • Koble avtaler mellom stat og kommune om finansiering av infrastruktur sterkere til forpliktende mål for boligbygging.
  • Bruke Fylkesmannen til å kreve høyere utnyttelse – særlig nær kollektivknutepunkter.
  • Innføre tidsfrister med konsekvenser ved avvik i alle deler av planprosessene.

JM, som i partnerskap med Bane Nor har utviklet og bygget Grefsen stasjon, mener at et Grefsen-prosjekt hadde tatt enda lengre tid, og gitt færre boliger med dagens praksis.

Les også: Beboerne på Ensjø får mer grønt

– Med oppstart av Grefsenprosjektet i dag, ville det etter all sannsynlighet blitt krav om en områderegulering før detaljregulering, sier Kvarekvål.

Les også: Fristet boligkjøperne med grønne parker. 18 år senere glimrer de fortsatt med sitt fravær

– Vår erfaring i Oslo er at områdereguleringen ikke har forenklet detaljplanarbeidet, snarere tvert imot. Resultatet er to separate prosesser, en prosess for mye, hvor alle som ikke fikk gjennomslag i første runde tar omkamp og planprosessen tar lengre tid, sier han.

Mer fra Dagsavisen