I disse dager selger JM bolig nummer 1.000 på Grefsen Stasjon, som ferdigstilles i 2022. Utgangspunktet for reguleringsarbeidet er Kommuneplan fra 2000 hvor området ble avsatt til transformasjon og til boligformål.
20 år
Avtalen mellom JM og Bane Nor om regulering og bygging ble inngått i 2000, planforslag innsendt i 2001 og reguleringsplanen vedtatt i 2008.
– Fra oppstart til salg nummer 1.000 har det tatt cirka 20 år. Vi har gjort vårt ytterste for å holde tempoet oppe og vi vurderer prosjektet som vellykket, sier direktør Kommunikasjon & Samfunnskontakt, Kjell Kvarekvål i JM til Dagsavisen.
Men reguleringsarbeidet tar veldig lang tid.
– Vi mener at dette er altfor lang tid. Byens ledelse må erkjenne at man må bygge mer for å dempe prispresset. Politikerne må sette seg tydelige tallfestede mål, slik de blant annet gjør i Stockholm og Helsinki, sier han.
Kjell Kvarekvål i JM. Foto: JM
Kvarekvål trekker frem Helsinki, siden det er en by på omtrent samme størrelse som Oslo.
– Helsinki opplever ikke det samme prispresset og den eksplosive økningen som Oslo, da de de siste 15 år har bygget nytt i forhold til hvor mange som flytter inn til byen, sier han.
Les også: Eterfabrikken på Østensjø er reddet fra utbygging
10 punkts liste
JM har satt opp en 10 punkts liste med tiltak de mener er nødvendige for å øke boligbyggingen og dempe prispresset.
Les også: Beboere på Ensjø plages av nattarbeid
- Tydelige måltall og omforent tallgrunnlag som styringsverktøy for byens tomteportefølje.
- Sikre reell og god prosess ved oppstart av planer. Eventuelt med tidligvedtak i byutviklingsutvalg.
- Redusere antall plantyper.
- Fjern 2-trinnsbehandling av reguleringsplaner i Oslo/Bergen.
- Endre i liberal retning eller fjerne leilighetsnormen.
- Ikke lage egne alternative PBE-planer.
- Optimalisere løsninger innen ulike kvalitetskriterier som MUA, støy, mm. Ikke absolutte krav for hvert fagområde. Overordnet mål er god bo- og boligkvalitet.
- Koble avtaler mellom stat og kommune om finansiering av infrastruktur sterkere til forpliktende mål for boligbygging.
- Bruke Fylkesmannen til å kreve høyere utnyttelse – særlig nær kollektivknutepunkter.
- Innføre tidsfrister med konsekvenser ved avvik i alle deler av planprosessene.
JM, som i partnerskap med Bane Nor har utviklet og bygget Grefsen stasjon, mener at et Grefsen-prosjekt hadde tatt enda lengre tid, og gitt færre boliger med dagens praksis.
Les også: Beboerne på Ensjø får mer grønt
– Med oppstart av Grefsenprosjektet i dag, ville det etter all sannsynlighet blitt krav om en områderegulering før detaljregulering, sier Kvarekvål.
Les også: Fristet boligkjøperne med grønne parker. 18 år senere glimrer de fortsatt med sitt fravær
– Vår erfaring i Oslo er at områdereguleringen ikke har forenklet detaljplanarbeidet, snarere tvert imot. Resultatet er to separate prosesser, en prosess for mye, hvor alle som ikke fikk gjennomslag i første runde tar omkamp og planprosessen tar lengre tid, sier han.