Nyheter

Boligen deres er midt i rød støysone: – Jeg våkner hver dag av den første T-banen

De bor et steinkast fra Ring 3, noen titalls meter fra toget og praktisk talt oppå Sinsen T-banestasjon. Men støyskjerm, det får ikke beboerne i Torshovdalen 1 og 2.

– Jeg våkner nesten hver dag, ti over fem, av den første T-banen, forteller Maren Branvold.

– Folk som kommer på besøk tror det tordner, sier Jan Egil Kirkebø.

Som du skjønner. Det bråker ganske friskt ved Torshovdalen 1 og 2.

LES OGSÅ: Disse klassiske Oslo-murhusene ble pusset opp i 2011. Nå vil kommunen selge dem som ubeboelige

Støyutsatt

Men la oss starte fra starten.

De siste årene har fortetting vært byens melodi i Oslo. Særlig fortetting ved knutepunkter. Det betyr, kort og greit, at der det er kollektivtransport skal det bygges tett. Er det t-banestasjon: Sett opp en blokk! Er det tog? Bygg i vei! OK, jeg overdriver kanskje litt. Men jo større «knutepunkt», jo høyere og tettere skal det bygges.

For tjue år sida var det industri og lagerbygninger på nedsida av Ring 3 mellom Sinsen og Storo. Nå er det boligblokker overalt der. Med orkesterplass til støy fra minst tre kilder.

Og drøye 50 meter fra Sinsenkrysset, der hvor motorveier, t-baner, tog, buss og trikk går i alle mulige retninger, der er det bygget to blokker på opptil 12 etasjer, med store fine familieleiligheter. På nedsiden av blokkene ligger idylliske Torshovdalen, med alt hva den kan tilby av grønt gress, brunt gress, ballspill og barneleik.

Men på oversida, hvor mange av soverommene ligger, der er det utsikt rett inn i bil, tog og bane.

Siden blokkene ble bygget i 2013 og 2014 har både avgangene på tog og bane økt dramatisk.

– Støyen har vært et problem siden byggene var ferdig. Når man bygger 8-10-12 etasjes bygg rett ved Ring 3, så burde man kanskje slenge inn en støyskjerm også, sier Jan Egil Kirkebø.

Han står bak et innbyggerinitiativ, en underskriftsliste, som er levert til Oslo kommune. Hvis man samler mer enn 200 personer bak et krav må politikerne i Rådhuset behandle kravet. Og nå er saken fra Torshovdalen-sameiene på full fart gjennom forskjellige utvalg i bystyret.

– Jeg er vokst opp i Groruddalen, med t-bane og motorvei rett utenfor vinduet og er vant til støy, sier Kirkebø.

Han forteller at han visste godt at det kom til å være støy her, da han kjøpte.

– Alle her var jo klar over at det lå infrastruktur i nærheten. Det er jo en av grunnene til at man vil bo her. Man har t-bane rett utenfor døra.

Men det skulle bli verre enn i hans barndoms dal.

Bare en liten gangvei skiller husene i Torshovdalen 1 og 2 fra t-banens bremseklosslyder. Men på motsatt side er det grønt og stille.

– Man stoler jo på at kommunen og utbygger har kvalitetssikret det som oppføres. At de tingene er på stell. Men at støynivåene er innenfor det som er helsemessig forsvarlig er visst politisk kontroversielt i Oslo, sier han.

Også Maren Brandvold, som bor nærmest T-banen, er forarga.

– Vi bidrar. Vi bor på knutepunktet, slik politikerne i Oslo ønsker at byen skal fortettes. Vi bor her med barn, i indre by, og vi sykler til jobb.

Nå håper de at politikerne kan våkne av støyen, og sette i gang noen tiltak som kan gjøre situasjonen bedre.

– Det er en bønn om å bli hørt. At noen skal innrømme at her har ikke byplanlegginga gått sånn som vi tenkte. Det er så opplagt, nå når det er ferdigstilt. Det burde vært langt bedre skjermet for støy, sier hun.

Brandvold forteller at mange flytter fra de mest støyutsatte leilighetene etter få år, på grunn av støyen. For de fleste er det en enklere løsning enn å forsøke å få forbedret situasjonen.

LES OGSÅ: Espressobønnene som kan koste Oslo åtte millioner

Mange støykilder

Beboerne har flere problemer. Ett av dem er at husene er bygget sist. Både bane, tog og vei var her før dem. Dermed burde utbygger ha sørget for skjerming, mener mange. Samtidig er det så mange støykilder, og beboerne opplever at alle de som kunne ha vært ansvarlig peker på hverandre.

– Alle bare skyver ansvaret videre. Det er ikke vi, det er noen andre. Snakker du med Veivesenet, Banenor eller Sporveien, så sier de bare «vi var her først», så det er ikke deres problem. Men støyen har økt noe veldig siden vi flyttet inn, sier Kirkebø.

Kravene deres er tredelt:

– At de bytter ut broen, at de setter opp en støyskjerm ved t-banen. Og at de setter opp en støyskjerm ved Ring 3, på den siden det ikke er nå. Det er jo støyskjerm på andre siden, mot parken. Det er helt absurd, sier Kirkebø.

Vil ikke bygge støyskjerm

Men Sporveien vil ikke bygge noen støyskjerm. De peker på at T-banen på Sinsen var etablert allerede, da blokkene ble bygget.

– Sporveien ga den gang som føring i sin dispensasjon fra Jernbaneloven likevel aksept for byggingen, under forutsetning av at nødvendige tiltak knyttet til støy fra T-banen ble ivaretatt av ansvarlig utbygger. Her ba vi også om at det måtte tas høyde for fremtidig trafikkøkning for T-banen, skriver pressekontakt Ina Helen Vestby Østby i Sporveien i en epost til Dagsavisen.

– Med bakgrunn i dette mener Sporveien at vi ikke har noen krav på oss til å etablere noen støytiltak her, fortsetter hun.

Ina Helen Vestby Østby i Sporveien

Ina Helen Vestby Østby i Sporveien

Også i Banenor, som er ansvarlige for togskinner og bruer og den slags, peker på utbyggers ansvar.

– Det er utbyggers ansvar å skjerme boliger fra støy fra jernbane. Myndighetene skal sørge for at utbygger planlegger slik at soverom vender vekk fra støykilder, og at fasader og vinduer tilfredsstiller krav til lyddemping, skriver kommunikasjonsleder Britt-Johanne Wang i Banenor.

– Togene som kjører på norsk jernbane er underlagt en hel rekke regelverk, men det er dessverre et stykke frem til der man kan pålegge togselskapene støysvake hjul. Selvfølgelig kan dette bidra til et ubehagelig støybilde, skriver hun.

Den mest bråkete brua ved Sinsen, som naboene omtaler som «buldrebrua», blir neppe byttet ut med det første.

– Alle jernbanebruer er med i et vedlikeholdsprogram som følger en behovsprøvd prioriteringsliste. Denne siste av de tre bruene på Alnabanen ligger foreløpig ikke inne på denne listen. Men Banesjefens menn følger godt med, skriver hun videre.

FØLG DAGSAVISEN OSLO PÅ FACEBOOK

For slepphendte med tillatelser

– Det gjorde inntrykk å være der oppe, sier Nicolai Øyen Langfeldt.

Bystyrerepresentanten for Høyre har, sammen med resten av i samferdsel- og miljøutvalget i Oslo bystyre, besøkt området for å se og høre på forholdene.

– Støyforholdene er ganske heftige, og spesielt den broa.

– Jeg synes kommunen bør gå i dialog med Banenor og få byttet den ut, sier han.

– Er man for slepphendte med byggetillatelser i Oslo?

– Ja, man er nok det. Det er vanskelig å lage ett prinsipp som skal gjelde overalt, men de siste årene har man klart å løfte diskusjonen om støy som et miljøproblem. Det er veldig tydelig der oppe, sier han.

Øyen Langfeldt har laget et forslag til bystyret, hvor de ber byrådet instruere Sporveien til å sette opp støyskjermer på vestsida av T-banestasjona. I tillegg ber de byrådet gå i dialog med Banenor om å få byttet ut den mest bråkete togbrua. Men foreløpig er det langt i fra sikkert at forslaget får flertall.

Fremskrittspartiet peker på at man må være forsiktig med å bygge i det som kalles «rød støysone».

– Dette er en komplisert sak. Utbygger skulle jo ha bygget en støyskjerm, dersom det var behov for det, sier bystyrerepresentant Camilla Wilhelmsen.

Hun mener utbygger i utgangspunktet har ansvaret for støyskjerming, samtidig som hun har stor forståelse for dem som er plaget av støyen.

Burde disse husene vært bygget i det hele tatt?

– Det vil jeg ikke ta stilling til. Men man skal være veldig varsom med å bygge i rød støysone, sier hun.

Vil vurdere å slipe skinnene

I Byrådsavdelinga for miljø og samferdsel er Morten Nordskag byrådssekretær for Lan Marie Berg. Han har forståelse for at folk som bor tett innpå kollektivtransporten synes at det kan være plagsomt. Likevel plasserer også han skylda hos utbygger.

– Sporveien var tydelig i sin føring før sameiene ble bygd at utbygger skulle ivareta støyskjerming også med tanke på økt trafikk, skriver han i en mail.

Men han gir kanskje nabolaget et ørlite håp:

– Selv om Sporveien sier at grenseverdiene ikke er overskredet, har jeg fått opplyst at Sporveien vil vurdere å slipe skinnegangen dersom det oppstår et behov, skriver han.

Endringer i ettertid

– Vi har forholdt oss til de støykrav, forutsetninger og retningslinjer som var aktuelle den gang, sier Bjørn Tore Hagness.

Hagness er administrerende direktør i Backe Prosjekt, som var en av eierne i utbyggingsselskapet Sinsen Torg AS, som var utbygger for boligene da de ble satt opp i 2013 og 2014.

– Skal man bygge et prosjekt må man ta hensyn til de støykildene som er der. Noen ganger endrer jo forholdene rundt seg markant. Kanskje kommer en ny vei, eller man legger opp et nytt spor. Men man forholder seg jo til de forholdene som er der når man søker og de forutsetningene som de gir, sier han.

– Husene ligger få meter fra T-banen. Ville det ikke være naturlig å sette opp en støyskjerm uansett?

– Vi forholder oss til de støyrapportene som ble lagt til grunn da vi bygde. Hvis det ikke var nødvendig da ut fra de forutsetningene som ble lagt til grunn, så blir det ikke satt opp en støyskjerm. Men kundene er veldig opptatt av å bo sentralt og nære kollektivtrafikk. Dette prosjektet er veldig sentralt. Man bor jo på en T-banestasjon med de fordelene det har. Jeg tror vi har veldig mange fornøyde beboere i det prosjektet, sier han.

Backe Prosjekt har også vunnet en pris for prosjektet, de vant Statens Byggeskikkpris for 2014.

– Hva tenker du om beboerne som opplever mye støy der nå?

– Hvordan støy oppleves er jo individuelt. Det kan sikkert være noen som opplever det som sjenerende, og noen som sier de opplever det som akseptabelt. Jeg kan ikke sitte her nå og svare svare på hvordan situasjonen er i dag for hvordan de enkelte kundene opplever situasjonen, sier Bjørn Tore Hagness i Backe Prosjekt.

LES OGSÅ: Barnevernet brukte ikke tolk: Lot den mulige voldsutøveren tolke for offeret

Mer fra Dagsavisen